Win 7 updates integreren in een nieuwe slipstream

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Ik maak een nieuwe slipstream van mijn Win 7 home besturingssysteem. In 2013 heb ik reeds de vraag gesteld: waar vind ik de updates voor win 7 en hoe kan ik ze integreren in mijn CD? Sp1 staat reeds op mijn installatie-Cd maar de sindsdien verschenen updates kan ik nergens vinden. Wie geeft mij raad? In 2013 was het gebruikte programma WUD maar nu lukt dat niet. Ook Windows Updates Downloader 2.50 laat mij in de steek. Wie helpt mij? Alvast bedankt voor de hulp.

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je (veel) tijd en energie verspillen aan het maken van een slipstream installatie, daar waar je een systeembackup kunt maken (een schijf image) van de huidige Windows installatie? Als je iedere keer als er een update pakketje verschijnt even een nieuwe mirror maakt, dan héb je nog een beter product naast je computer staan dan een slipstream installatie.

Uw opmerking is inderdaad terecht, gast0225, maar ik heb nagelaten een systeembackup te maken toen mijn installatie (in 2013) nog vlekkeloos liep. Nu is die zozeer vertraagd dat, tenzij ik mij vergis, alleen een schone installatie (slipstream) uitkomst kan bieden. Ik heb gezien dat er op mijn huidige PC 303 updates zijn. Ik heb ondertussen reeds verder gezocht en ik vond een ISO-bestand beveiligingsupdates april 2016 (voor win 7). Ik weet echter niet wat ik daarmee nu moet aanvangen. Ik vermoed wel dat het deze updates zijn die ik zou moeten integreren in de slipstream.

Een iso pak je uit en daarna kun je 'm op de slipstream media zetten. Mijn opmerking blijft echter toch een beetje hetzelfde : als je eenmalig nu tijd en energie steekt in de herinstallatie (schoon) -je moet toch alles één keer downloaden en installeren- en wanneer je alles erop hebt staan, je een mirror maakt, dan kun je toch dat hele slipstream gedoe achterwege laten?

Laatst bewerkt:
WSUS Offline Updates ( http://download.wsusoffline.net/ ). Is gratis en gaat vreemd genoeg een stuk sneller tijdens het installeren dan via de reguliere weg. Voordeel is meteen dat je deze versie altijd kunt bijwerken en ook op andere PC's kunt toepassen voor zowel Windows als Office.

Ik denk dat de enige manier om een 'schone' installatie van win 7 te hebben er nu in bestaat een slipstream te maken en, eenmaal de installatie dan afgerond is, niet te vergeten daarvan een image (mirror?) te maken. Daarin heb je, gast0225, volledig gelijk. RogerS wil ik bedanken voor zijn tip. Ben gaan kijken naar de aangeduide webpagina maar, spijtig voor mij, ik begrijp er weinig van (Kennis van Engels te weinig ). Kan je mij misschien een beetje op weg helpen? Alvast bedankt voor de moeite.

Da's idd. een optie, maar waarom een slipstream en niet gewoon de normale installatie (tenzij je natuurlijk van plan bent om ook bij anderen ooit Win 7 te gaan installeren). Die slipstream maken kost uiteindelijk meer tijd / energie, dan eenmalig Windows 7 goed installeren, uitputtend udaten en wanneer alles erop staat, een mirror maken?

Wat bedoel je met een normale installatie? Bedoel je daarmee: gebruik je installatie DVD met daarop "Windows 7 Home Premium, incl SP1"? En wat bedoel je met "uitputtend updaten" ? Is het niet zo dat er dan automatisch gevraagd wordt de updates (nu zeker 373 in totaal sedert 21.10.2013) te installeren?

Ik bedoel eigenlijk het volgende : als jij niet van plan bent om ook op machines van anderen Windows 7 te gaan installeren, maar nu alleen 1-malig op je eigen machine, dan heeft het slipstreamen m.i. weinig meerwaarde, zeker als je nadat de initiële installatie is voltooid, besluit tot het maken van een mirror / systeemkopie / image. Dan heb je de geslipstreamde versie toch nooit meer nodig (als je een image maakt)?

Met uitputtend updaten bedoelde ik dat je na de installatie van 7 met SP1 de eerste keer van updaten idd. meer dan 200 honderd updates 'tegenkomt'. Dat zoeken en downloaden de eerste keer kan een paar uur duren en er zijn users die ongeduldig worden en het zoeken afbreken en denken dat er iets mis is met het update gebeuren van Windows. Ook gebeurt het niet zelden dat een aantal van die 200+ updates de eerste keer mis gaat. Mijn advies zou dan ook zijn na de verse installatie en bij het de 1e keer laten zoeken naar updates, de machine gewoon 3 uurtjes de tijd te geven.
Daar heb je dan idd. wél een argument om vooraf alle updates bij elkaar te sprokkelen, want dat zou je dan wellicht veel tijd schelen.

Ook al gaat het wel goed de eerste keer, dan moet je daarna nog zeker een keer of 5 'terug' naar Windows update en opnieuw laten zoeken. Iedere keer weer worden er nieuwe updates gevonden en pas na een keer of 5 (+/-) vindt Windows update geen nieuwe updates meer.

Laatst bewerkt:
Bedankt, gast0225, voor de inderdaad goede raad en die zal ik nu volgen. Wat het zoeken naar updates betreft: ik jaag me zeker niet op en ik heb tijd om rustig alles zijn gang te laten gaan. Ik hou je binnen een paar dagen op de hoogte van het resultaat.

Mvg

Toedeloe

Wat ik voor alle zekerheid nogmaals wil benadrukken v.w.b. de allereerste keer dat Windows updates gaat zoeken: het zoekdingetje blijft (soms) onbeschoft lang heen en weer gaan en het LIJKT alsof er niets gebeurt, ook de downloadstatus blijft op 0 staan. Dan echter, (kan na een uur, of zelfs pas na anderhalf uur) plotseling zie je dat er dus die 200+ updates binnenkomen, dat gaat van de ene seconde op de andere seconde, daar waar de machine wel een uur of langer op 0% voortgang / downloads heeft gestaan. (en de lichtgevende voortgangsbalk maar heen en weer ging zonder dat er wat gebeurde / leek te gebeuren).

Laatst bewerkt:
Bedankt gast0225 voor alle tips. Uw tips en (veel) geduld hebben er voor gezorgd dat alles prima is verlopen. Mijn systeem is weer "up to date" en loopt als een trein.

Mooi om te lezen dat alles weer werkt zoals het hoort te werken.

Misschien nog een tip als je met Windows systeemkopie aan de slag gaat én zou besluiten om deze systeemkopie op een externe harddisk te gaan bewaren.
Als jij via het configuratiescherm, backup maken en terugzetten en daarna linksbovenin kiest voor 'systeemkopie' maken én je hebt een externe harddisk aan je computer hangen, dan gaat Windows -nadat je hebt aangegeven welke schijven in de systeembackup moeten worden opgenomen en waar de kopie moet worden opgeslagen- aan de slag. Afhankelijk van de grootte van de Windows en programma-installatie én de snelheid van je systeem kan dat een kwartier tot meer dan een uur duren.

Maak de kopie het liefst niet op een interne harddisk, maar koop een externe hdd en zéker niet op een partitie van de schijf waarop ook Windows staat. Als namelijk de harddisk kapot gaat waarop Windows staat en je zou op een andere partitie van diezelfde schijf de systeemkopie hebben staan, dan heb je op dat moment dus ook geen tierelier meer aan de systeemkopie. Als je toch persé op een tweede interne harddisk de kopie wil zetten, doe dat dan op een ECHTE fysieke andere harddisk in het systeem, maar NOOIT op een partitie van de schijf waarop ook Windows staat.

Aan het eind van het proces staat er dan op die externe harddisk : WindowsImageBackup
Als je (bijv.) na een maand weer een systeemkopie zou gaan maken en je hangt diezelfde externe disk aan de machine, dan OVERSCHRIJFT Windows je origineel gemaakte backup. Dat kun je voorkomen door de allereerste systeemkopie (die dus WindowsImageBackup heet) van naam te veranderen naar bijvoorbeeld de datum waarop die gemaakt is. Je verandert dus WindowsImageBackup naar (de datum van maken, vandaag zou dus worden ->) 30042016.
Als je nu één of enkele maanden later weer een systeemkopie maakt (bijv. omdat je veel extra programma's hebt geïnstalleerd en je dus weer een goede volledige mirror van je gehele systeem wil hebben) dan hang je diezelfde externe hdd aan je computer, maakt weer een systeemkopie en je zal zien dat er naast de systeemkopie die 30042016 heet, er een tweede bij is gekomen met de naam........... (je raadt het al?) WindowsImageBackup. Ben je van plan nog meer systeemkopietjes op diezelfde hdd te gaan zetten? Verander dan ook weer die naam WindowsImageBackup naar de datum waarop je de image maakte.

Tot slot : bij het ooit terug willen plaatsen van zo'n systeemkopie, moet je met 4 dingen rekening houden:

1. als de machine volledig 'dood' is / Windows doet helemaal niks meer, dan moet je met de Windows 7 installatie DVD je computer opstarten en dan via het menu gaan naar: deze machine herstellen met een eerder gemaakte systeemkopie.
Heb je geen officiële Windows installatie bij je systeem geleverd gekregen, dan is er nog niets aan de hand. Bij het maken van de eerste systeemkopie wordt bijna aan het eind van het backupproces een popupje getoond waarin je de vraag wordt gesteld of je een systeemCD wil maken. Heb je geen officiële Windows 7 installatie DVD, kies daar dan voor "Ja" en stop een lege CD-R in de drive. Het backuprogramma maakt dan een opstart CD voor je aan waarmee je het systeem bij een 'dode' Windows kunt opstarten om de systeembackup terug te kunnen zetten.
2. alles wat ná de laatste systeemkopie door jou op de computer is veranderd / toegevoegd, raak je kwijt. De systeemkopie die wordt teruggezet, brengt je systeem terug naar de datum van maken van de systeemkopie. (Windows formateert de schijf / schijven voordat het terugzetten begint)
3. verander vooraf de naam van de terug te zetten kopie weer naar WindowsImageBackup. Doe je dat niet en je hangt een externe disk aan je systeem met allemaal kopietjes erop die je een eigen unieke naam hebt gegeven, dan zal Windows je melden dat er geen systeemkopie gevonden wordt. Windows 'zoekt' namelijk naar het bestand dat heet : WindowsImageBackup.
4. hang de externe disk NIET aan een usb 3.0 poort, want Windows 7 kan initieel NIET overweg met usb 3 poorten. Daar kan Windows 7 pas mee 'praten' als het geïnstalleerd is en als je een systeemkopie terugzet, dan wordt Windows 7 initieel gestart en kan het dus geen devices 'zien' / vinden die aan een usb 3.0 poort hangen, hetgeen resulteert in een melding dat er geen backups kunnen worden gevonden en jij je dus 'doodschrikt' omdat je zeker weet dat er op die externe hdd wel degelijk een WindowsImageBackup staat. Mocht je die melding ooit krijgen als je een systeemkopie terugzet, denk dan nog even aan dit bericht en hang de externe schijf met de backup erop aan een USB 2 poort............ ;) :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan