Win 7 wenst HD niet te initialiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

henry128

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2004
Ik had het misschien niet moeten doen... maar enige weken geleden kocht ik een Sweex casing voor mijn IDE harde schijven. De casing heeft een eigen voeding en wordt via USB 2.0 met de computer verbonden.

Echter de casing functioneert op geen enkele manier. De verbonden schijf wordt niet getoond in Explorer en in Schijfbeheer wordt hij weergegeven als niet geinitialiseerd. Als ik dan de opdracht geef tot initialisatie komt er een pesterig schermpje dat meldt "Apparaat is Niet Klaar". Deze medeling is overigens afkomstig van het Beheer Virtuele Schijven ... een departement waar ik nooit eerder van gehoord had.

Ik heb wat gegoogeld naar een oplossing maar eigenlijk niets gevonden. Volgens Win7 (64 bits) zijn de benodigde drivers correct geïnstalleerd.(ik zag deze melding voorbij komen toen ik de casing voor het eerst met de computer verbond)

De weinige informatie die bij het apparaatje zit, meldt ook nog dat de HD correct gejumperd moet zijn. Meestal is dat de "Slave" of de "Cable Select" configuratie. Ik heb dus alle mogelijke jumperstanden uitgeprobeerd maar zonder succes.

Heeft iemand misschien een tip of mogelijke oplossing ?

Alvast bedankt
H.

Het gaat dus om een ide schijf die je in een externe behuizing hebt gebouwd.
Op zich zou dat goed moeten gaan.
Maar zet de schijf eens op Master. Of had je dat al geprobeerd?

De elektronica aan boord van de schijf zet het Ide signaal om in een voor usb. Van parallel naar serieel dus.
Als alle pennetjes van de connector goed contact maken dan werkt het meestal meteen.
Het enige probleem waar ik ooit tegenaan ben gelopen was toen ik een 2.5" schijfje in een losse behuizing zette.
Die connector kon er op 2 manieren op geschoven worden...
Hoop dat dat nu wel goed is opgelost maar het kan geen kwaad dit extra te checken.

Dank Solaris. Master stand had ik al geprobeerd, helaas.
Meteen even gekeken hoe dat zit met de IDE connector. De stekker bevat een nokje waardoor hij slechts op één manier op de pennetjes van de HD past.
Zou het kunnen dat Windows 7 64bits op één of andere manier de oorzaak is ?
Ik zal eens een andere (XP) PC proberen... wellicht verandert dat mijn kijk op dit probleem.

Laatst bewerkt:
Hoe ziet je usb hub er in hardware beheer uit? Geen gele driehoekjes?
Heb je al andere usb poorten geprobeerd?
Ziet er toch een beetje uit als een usb probleem...
Het moederbord heeft een paar usb poorten die rechtstreeks op de usb controllers zitten en die moet je hebben, want daar werkt hardware herkenning eigenlijk meestal wel.
Het "probleem" zit hem er vaak in dat er maar een paar usb controller chips op een moederbord zitten en als je wel veel poorten hebt zitten daar veel van via een interne usb hub aangesloten.
Misschien een mogelijkheid om gewoon alle poorten langs te gaan totdat je er (hopelijk) een vindt die werkt?

Dank Solaris... mijn USB hub ziet er "gezond" uit in Hardware-Beweer. Geen gele waarschuwingstekentjes of iets dergelijks.
Ik heb ook nog even een andere (XP) PC geprobeerd. Ook hier weer een gunstig installatie-beeld... eerst een medeling dat een USB apparaat voor massaopslag is gevonden en daarna de melding dat het succesvol is geinstalleerd.
Maar in het Schijfbeheer van XP tref ik hem ditmaal niet aan (en in Explorer uiteraard ook niet).
Ik ga dus terug naar de Win 7 PC en probeer daar wat verschillende USB poorten. Mocht dat niet helpen, dan ga ik eerst eens terug naar de hardwareboer ..dan mogen ze me daar laten zien dat mijn gekocht exemplaar inderdaad werkt.
Prettig weekend .. het schijnt zonnig te worden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan