win 98 installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
HELLUP..
ik word echt gek...
Ik probeer op een pc win 98 SE te installeren, maar dat lukt niet. Ik heb de harde schijf geformatteerd, en na het opstarten netjes enter gegeven om te installeren, maar de pc blijft hangen bij "bestanden kopieren die nodig zijn...". Dus ik dacht dat misschien de harde schijf kapot was. Heb ik er een andere harde schijf ingehangen, waar nog win 98 op staat en die start netjes op met het win98 logo, maar blijft dan ook hangen.. Ik geprobeerd op die andere harde schijf win 98 opnieuw te installeren, maar dan krijg ik hetzelfde verhaal als bij de eerste harde schijf.
Dus dan ga ik denken dat er iets anders kapot moet zijn aan de pc. Dat er hardware is die dit alles moet veroorzaken. Dus ik heb alle overbodige kaarten eruit gehaald (modem, extra com-poort) en alleen videokaart en kaart voor ps2 muis laten zitten. Maar dit mocht niet baten... Heeft iemand een suggestie hoe nu verder?

Dat die tweede harde schijf in eerste instantie ook bleef hangen, zou kunnen komen door fouten in de bootsector.
Als je met de opdracht format c: hebt geformatteerd, kunnen er nog data op de schijf achtergebleven zijn, die dit probleem veroorzaken. En dat kunnen dan precies dezelfde systeembestanden uit de bootsector zijn, die ervoor zorgden dat je tweede harde schijf ook bleef hangen.
Probeer eens te formatteren met format c: /u (spatie achter c:!). Daarmee worden ALLE data van je schijf gewist. Die u staat voor unconditionally (onvoorwaardelijk).
Daarna zou het installeren geen problemen meer moeten opleveren - tenzij je cd-rom met Win98SE beschadigd is.

Guus.

Laatst bewerkt:
Is de partitie wel actief? Hoe groot is je partitie en welk bestandsysteem heb je gebruikt?

Geplaatst door hangmat
Is de partitie wel actief?
Als dat niet zo was, zou de installatie niet eens gestart zijn.
Geplaatst door hangmat
Hoe groot is je partitie en welk bestandsysteem heb je gebruikt?
Je denkt waarschijnlijk aan NTSF, maar in Windows 98 kun je alleen kiezen tussen FAT16 en FAT32. FAT16 is niet aan te raden en alleen verplicht bij schijven kleiner dan 512 MB, maar zelfs als je voor die optie kiest bij een grotere schijf, zou dat de installatie niet in de weg zitten.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Als dat niet zo was, zou de installatie niet eens gestart zijn. Je denkt waarschijnlijk aan NTSF, maar in Windows 98 kun je alleen kiezen tussen FAT16 en FAT32. FAT16 is niet aan te raden en alleen verplicht bij schijven kleiner dan 512 MB, maar zelfs als je voor die optie kiest bij een grotere schijf, zou dat de installatie niet in de weg zitten.

Guus.

Het eerste deel van de installatie start altijd op, ook als de partitie niet actief is. Dit komt omdat de installatie eerst van de cd-rom of een netwerklocatie is gestart.

NTFS bedoelde ik inderdaad niet. Het probleem kan zich bijvoorbeeld voordoen als je een partitie groter dan 2 Gb wil formatteren als fat16.

Geplaatst door hangmat
Het probleem kan zich bijvoorbeeld voordoen als je een partitie groter dan 2 Gb wil formatteren als fat16.
Ik dacht dat Fdisk je daar tegen waarschuwde als je dat wilt gaan doen.
Nou ja, laten we de reactie van de vraagsteller maar even afwachten.

Guus.

heb er last van gehad op een ntsf schijf waar ik win 98 op wilde zetten (stond nt op) toch met fdisk de alle partities verwijderd vervolgens de harde schijf via format c: \u geformateerd met fdisk nieuw partitie gemaakt, geactiveerd partietie geformateerd en windows erop njentos problemos :thumb:

Geplaatst door PCbanjer
heb er last van gehad op een ntsf schijf waar ik win 98 op wilde zetten (stond nt op) toch met fdisk de alle partities verwijderd vervolgens de harde schijf via format c: \u geformateerd met fdisk nieuw partitie gemaakt, geactiveerd partietie geformateerd en windows erop njentos problemos :thumb:
P.S ook non dos partities verwijderen via fdisk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan