Win 98 on Win XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaWouter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mei 2002
Ik wil Windows 98 gaan installeren op een pc waar ook Windows Xp op staat....

Ik heb nu een Fat32 schijf gemaakt onder Partion Magic

En daar staat nog data op wat niet weg mag.....

Die schijf is in Windows Xp de G:

C:/ is NTFS
D:/ is NTFS
G:/ is FAT32

Kan ik met Partion Magic gewoon die G: opsplitsen zonder dat er data verloren gaat???

Als het puur data is,zou ik het voor de zekerheid even verplaatsen op een andere partitie voordat je iets gaat doen met partities etc.

Het gaat om media bestanden en dat is ruim 31 Gig......

Dus even verplaatsen zit er niet in....

Je kan ook eerst met PM. die partitie verkleinen,en daarna van de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie maken,dat is wel safe.

PM staat er om bekend om zorgvuldig met aanwezige data om te gaan maar voor deze zekerheid zou ik een partitie maken in het deel van de schijf waar nog niets op staat (aan het eind dus. Dat kun je het beste doen door de laatste partitie te verkleinen tot het minimum óf een andere waarde zodat er voor Win98 genoeg ruimte vrijblijft. Zo wordt er niet gerommeld in data wat verloren kan gaan, alleen lege schijfruimte.

oke ik heb hem eerst gesplitst

daarna heb ik hem primary en logical gemaakt

en nu heb ik alle data nog steeds :D

Dus nu kan ik gewoon Win 98 op de nieuwe partie kwakken?

Mits deze FAT16 / FAT32 is als bestandssysteem en hij lekker de ruimte heeft (5Gb ofzo, dit niet alleen voor windows en evt. andere programma's maar ook voor het wisselbestand en het register dat al groter wordt) anders zit hij zo weer vol en DAN geeft het wel problemen om hem weer te vergroten. Nu kan het nog omdat er niets op staat maar als allemaal data er straks op staat dan niet meer.

Nee, en wel om het volgende...

Een pc start vanaf de MBR (master Boot Record) informatie, zodat hij weet waar het OS staat.
Windows XP heeft dus informatie geschreven naar de MBR, zodat de pc weet hoe XP moet starten.

Als je nu Windows 98 gaat instaleren, overschijft deze installatie de MBR, zodat Windows XP niet meer toegankelijk is.

Andersom was het wel mogelijk, omdat de XP installatie, herkent of er een andere OS op staat, en deze (oude) MBR wegschrijft, en dat in het XP opstartmenu zet, zodat je kan kiezen.

Het is wel mogelijk, maar is veel werk. Ik leg het ff kort uit.

1. Backup de XP MBR
2. install windows 98
3. maak een backup van de 98 MBR
4. schrijf de XP MBR terug naar de MBR,
5. Sla de 98 MBR op in een bestand in de root van de bootpartitie (normaal C: ), en maak een verwijzing ernaar in boot.ini

Veel werk, maar niet onmogelijk.
Ik lees wel wat je wilt doen ;)

Geplaatst door Flipull
Nee, en wel om het volgende...

Een pc start vanaf de MBR (master Boot Record) informatie, zodat hij weet waar het OS staat.
Windows XP heeft dus informatie geschreven naar de MBR, zodat de pc weet hoe XP moet starten.

Is ook zo :o :D. Maar het kan dus wel nog ghehehe. Je maakt gewoon een kopie van die die er nu op staat en dan installeer je win98, je plakt wat je gekopieerd had erbij (de regel voor winxp) en klaar is kees. Toch? :confused:

Zie mijn stappenplan, 2 posts omhoog ;)

Het kan, maar je moet dus wel voor 100% zeker weten wat je aan het doen bent. Als je namelijk iets weggooid van de oude of nieuwe MBR, ben je goed nat. btw, als je geen MBR meer hebt, ben je dus je partitiegegevens, en dus alle bestanden kwijt (Of je kent de sectorindelingen uit je hoofd, dan is er nog hoop ;))

Maar goed, your choice, your responsibility

Geplaatst door pcfixer
Mits deze FAT16 / FAT32 is als bestandssysteem en hij lekker de ruimte heeft (5Gb ofzo, dit niet alleen voor windows en evt. andere programma's maar ook voor het wisselbestand en het register dat al groter wordt) anders zit hij zo weer vol en DAN geeft het wel problemen om hem weer te vergroten. Nu kan het nog omdat er niets op staat maar als allemaal data er straks op staat dan niet meer.

Euhm 20 gig is wel groot genoeg denk ik :D

Die MBR is (naar mijn inziens) in de eerste 1024 sectoren van je HDD. De MBR is altijd 512 bytes groot (let er dus op, als je backupped naar bestand, 512 bytes). Dit lees je alleen uit, dmv een programma dat dus echt een aparte manier lees, en er dus speciaal voor geschreven is (verplicht, DOSprogramma met bootflop/CD)

Ik zal zo ff zoeken naar een programma, als jij zegt dat je het aandurft, en dus zeker bent dat je het wilt gaan doen. Meld het dan ff, en het liefst met een mailadres/MSNadres/IRC channel waar ik dus contact op kan hebben, om je alles toe te sturen, wat je dan nodig zal hebben.

Weet niet of dat kan, maar mijn ervaring leert me, dat je het beste via een dosprogramma kan werken, omdat je altijd in DOS kan komen (dus met bootflop/CD).

Als je een fout heb gemaakt bij de MBR, en dus Windows niet in kan, moet je het via DOS oplossen.

dan is het gewoon jammer maar helaas...

Ik ga zo ff install doen en we zien wel hoever we komen....

Als je een fout maakt, waardoor je Windows niet meer inkan, ben je aangewezen op DOS. Beste is dus hier al mee overweg te kunnen, voordat je begint eraan.

Always be prepared for the worst that can happen

Sorry voor dubbelpost, komt door lag in de site, excuses

Wat ik iig wil zeggen, is dat je zowieso alles moet begrijpen, hoe het aangepakt moet worden, en de dingen die fout kunnen gaan, moet incalculeren, om dat te voorkomen.

Ik heb het ook ff doorgelezen. Enkele opmerkingen

This procedure assumes that Windows XP is installed on drive C:
Drive C: must be FAT16 or FAT32 to be able to install Windows 98 after XP is already installed.

C hoeft niet FAT/FAT32 te zijn. Er moet alleen in het achterhoofd gehouden worden dat DOS/Win98 geen NTFS kan lezen, dus dat die partities als het ware invisible zijn.

Er word ook gepraat over een repair methode van de WinXP CD, maar dit werkte bij mij niet, zodat ik toen genootzaakt was alsnog Windows XP opnieuw te installeren (had toen wel Dualboot, maar dat komt doordat Win98 eerder geïnstalleerd was dan de nieuwe WinXP)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan