win 98 winipcfg probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

hehe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
2.109
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem, ik krijg maar geen verbinding met internet.

Ik heb voor iemand een oude compaq gerenoveerd en er een nieuwe nic in gedaan voor kabelinternet. De kaart wordt netjes herkent op een schone installatie van w98se. TCPIPprotocol geinstalleerd en met de wizard een lanverbinding gekozen.

Hij geeft steevast een verkeerd ip en subnetmask.

Als ik met winipcfg de boel wil vrijgeben en vernieuwen gebeurt er helemaal niets.
Wie kan mij op gang helpen.

Greetz
Hehe
 
Kan je w98 geen ststich IP geven..?

onder netwerk verbindingen > TCP/IP protocol > eigenschappen.

hier kan je je IP instellen en je subnetmask en je DNS.
Wat die getallen moeten zijn hangt af van je router of modem.

Kom je hier niet uit moet je maar even laten weten.

succes
 
Compaq spookt vreemde dingen uit.
Zie je met opstarten aan de rechtkant iets van netwerk boot?
Indien ja, kijk dan ook eens even in het bios/setup.
 
Hoi en bedankt voor je reacties.

@ pcanimal

Ik kan wel statisch toekennen en dat pakt ie ook netjes maar ik zit op multikabel en krijg hier een dynamisch adres toegewezen dus dat schiet dan niet op. Er zit trouwens geen router tussen.

@ elisa

Het is me tot nu toe niet gelukt om in de bios te komen...esc...f5 en f8 geprobeerd.


Verder heb ik het ook geprobeerd met netbeui protocol maar dat sloeg uiteraard ook niet aan, want het moet tuurlijk tcpip zijn.
Ik heb nooit eerder meegemaakt dat winipcfg niet werkt...als ie alleen maar zou vrijgeven en vernieuwen is mijn probleem denk ik opgelost...ook via de dos lukt het niet.

Ik hoop dat iemand nog iets weet, dit is een groot probleem.

Greetz
Hehe
 
Het is me tot nu toe niet gelukt om in de bios te komen...esc...f5 en f8 geprobeerd.

Probeer ze allemaal uit.
F1 staat vaak voor booten.
F12 zou wel eens het netwerk kunnen zijn.
Compaq houdt wel van afwisseling lees het volgende maar :)
Bericht:
Ga naar je bios en verander de bootsequence in a cdrom c. Alleen dan kan je opstarten met een gewone win98 opstartdiskette. Je bios bereik je door bij de opstart F10 in te drukken. In sommige gevallen druk alt+F10 in en in nog andere gevallen Schift-Lock + Alt + f10. Je moet dat zelf uitzoeken bij je eigen pc. Maar begin maar bij F10, die komt het meest voor.
Ik heb het zopas ook nog gedaan bij een Compaq.
 
Hi Elisa,

Met f10 kom ik in computerinstellingen, maar de optie tot wijzigen van bootsequence staat hier nergens. Ik kan kiezen uit een taal en dan wat basisijnstellingen.
Dit is een compaq presario 5060. Hier zat geen nic in.

Usb poorten heeft ie wel...ook niet te vinden in f10 btw. Maar hij herkent mijn stick niet als ik de usb drivers voor 98 heb geinstalled.

Is het mogelijk om winipcfg opnieuw te installeren?

Alvast bedankt.
 
Kijk hier eens.
Of hier.

Is het mogelijk om winipcfg opnieuw te installeren?

Geen idee. Het eerste wat ik met Compaqs doe is er Windows XP op zetten. Veel minder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Had ik wel gewild maar met 80 mb ram is dat niet te doen.
 
Kijk hier ook eens.
Ben nu even weg dus heb ik geen tijd het verder uit te zoeken.
 
Wat voor een ip adres en subnetmask krijg je?

en hoe is de machine aangesloten ophet internet? (hoe ziet je netwerk eruit?)
 
@elisa
Heel google al afgestroopt voordat ik hier vroeg. Helaas bieden deze links ook geen soulaas. tnx.

@ellasar
Het ipadres begint met de 169 serie, dit wijst windows automatisch toe omdat ie geen dhcp adapter vindt en het subnetmask is 255.255.0.0 ipv 255.255.255.0.
beiden zijn dus niet juist.

Maar winipcfg geeft niets vrij ...

Ik zit rechtstreeks op de kabel...die heb ik uit de router gehaald om direct verbinding te maken om netwerkproblemen uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Verschillende providers hebben verschillende verplichtingen om een ip adres te verkrijgen
Zo moet bij @Home de naam van de pc de CC naam zijn en bij chello lopen ze te mekkeren over het Mac adress (heb geen chello dus exact weet ik het niet)

Het adres wat je krijgt betreft het zogeheten APIPA Adres (Automatic Private IP Addressing)
Deze word door de pc zelf uitgegeven als er geen DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) server antwoord geeft (niet te benaderen is).

Zet je router er tussen (als die normaal gesproken je IP adressen verzorgt) dan zou hij moeten werken.

natuurlijk Lange piers advies ook controleren want het niet kunnen vinden/benaderen van de DHCP server kan ook door een defecte NIC komen
 
@Lange Pier
Dit is een splinternieuwe nic de oude daar kon ik geen drivers meer voor vinden en die werd niet herkend.
Het is een sweex met rtl chip en hij wordt keurig herkend en ook de drivers staan er goed in. Ik heb de bijbehorende software gebruikt en later windows laten herkennen, alletwee gaven dezelfde driver uit.
Deze site echter heb ik niet gevonden die zal ik na gaan pluizen tnx.

@Ellasar

Ik heb idd het apipa adres wan windows gekregen.
Bij multikabel is het zo dat ik geen hostnaam moet invullen.
Mijn dhcpserver is idd niet te benaderen terwijl ik rechtstreeks op de kabel ben aangesloten. Dit is vreemd.

Ik kan m wel aan de router hangen maar straks moet ie naar iemand die dat allemaal niet heeft. Ik zal het wel uitproberen om te checken.

Als er meer ideeen zijn hoor ik het graag tot die tijd blijf ik weer doorpuzzelen.

Tnx n greetz
Hehe
 
Als je het ip nummer van de modem als gateway in je configuratie van je pc zet, wat gebeurd er dan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan