Win XP OEM op nieuwe pc

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raj
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Raj

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2004
Ik heb internet afgezocht over de vraag of je een legale Win XP OEM versie nou wel of niet opnieuw op een andere pc geinstalleerd mag worden. En ik krijg geen duidelijk antwoord op deze vraag. In de winkel zeggen ze dat dat wel mag, want het betreft een upgrade. Maar vaak lees ik dat het niet kan omdat een OEM versie maar op 1 pc geinstalleerd mag worden. Dit vind ik trouwens geldklopperij van Microsoft, maar ja...ze hebben zo ongeveer een monopolie, dus wat kan je eraan doen? :mad:

Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaring hiermee is en of er toch een manier is om het opnieuw op een andere pc te installeren.

Hangt van de oem versie af

Je had vroeger oem versie's die je op meerdere PC's kon zetten. Dat was handig voor de grotere bedrijven.

Maar zover ik weet lukt dat nu niet meer.

Maar niet geschoten is altijd mis. Als de genuine advantage het doet is het OK.

Eric.

Is de versie die je wilt installeren al aanwezig op een andere pc?

Zo ja dan mag het niet en zo niet dan mag je deze versie installeren.

in een artikel over software in computer idee nummer 16 las ik dat een oem versie als het ware getrouwd is met de hardware. Hij hoort dus bij de pc en mag alleen doorverkocht worden inclusief de pc waarop de oem-versie is geinstalleerd inclusief kast met sticker en cd. Hieruit kun je afleiden dat je hem officieel dus niet op een andere pc mag installeren.

Even voor de duidelijkheid. Het is een OEM versie die ik niet bij een pc heb gekocht (sommige winkels verkopen die gewoon los).

Dan is dit van toepassing:
m@rio zei:
Is de versie die je wilt installeren al aanwezig op een andere pc?

Zo ja dan mag het niet en zo niet dan mag je deze versie installeren.

Het is wel op mijn oude pc geinstalleerd, maar wat mij betreft kan het daar vanaf gehaald worden. Alleen, hoe kan ik dat bewijzen aan MS?

Raj zei:
Even voor de duidelijkheid. Het is een OEM versie die ik niet bij een pc heb gekocht (sommige winkels verkopen die gewoon los).

Officieel:
Een OEM versie koop je bij een stuk hardware dit kan zelfs een muis zijn
dan is jou oem versie dus "getrouwd" met de "muis" :)

Dit zegt Microsoft:

Another common misconception is that you can transfer a preinstalled or OEM copy of Windows from an "old" machine to a new machine. An OEM software license may not be transferred from and old machine to a new machine—even if that machine is no longer in use. The OEM license is tied to the machine on which it was originally installed and can't be transferred to other machines. Please advise your customers of this licensing rule. If they request a "naked" PC and are planning to transfer an old OEM operating system license to the new machine—they will not have a legal license to run Windows on this new machine.

Dus het zier ernaar uit dat het NOOIT zal lukken om het te installeren op een nieuwe pc. Je krijgt geen nieuwe activeringscode. Ik haat Microsoft!!! :evil:

Helaas bestaan er geen goede alternatieven.:(

Het probleem ligt in dit geval niet bij Microsoft maar bij degene die je een OEM versie verkocht heeft. Een OEM hoort nl altijd bij een nieuwe PC geleverd te worden (vroeger niet maar de EULA is tegenwoordig aangepast) en de COA sticker hoort op de betreffende PC geplakt te zijn.

Verder heeft Microsoft met OEM niets meer te maken omdat de ondersteuning voor deze windows rechtstreeks via de hardwareleverancier gaat. Die heeft in ruil daarvoor een flinke korting op de pakketten gekregen.

Dus als jij je OEM bv bij een muis gekocht hebt en je loopt tegen problemen, dan zul je voor ondersteuning en ook voor een nieuwe produktkey ook naar de leverancier van de muis moeten gaan.
In dit geval staat Microsoft dus volkomen in hun recht.

En een alternatief? Gewoon een originele versie kopen in plaats van een OEM ;) Daar mag je mee doen wat je wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan