Win XP Pro boot niet met 3Gb RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remus1980

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2010
Beste helpers,

Ik heb de (oude) PC van mijn pa weer eens onder handen genomen en dit keer het geheugen uitgebreid, nu het nog te koop is..

Het betreft een XP Pro machine, met een MSI 745 SiS Ultra moederbord, AMD Athlon 2000+ en 40Gb HDD. Er zat 256Mb DDR 266Mhz in, maar ik heb 3x 1Gb 333Mhz aangeschaft. Volgens de specs van MSI moet dit kunnen.

Eerst had ik het probleem dat de (Quick boot uit) teller bij het booten stopte op ongeveer 1200000 bytes. Toen heb ik er 2 DIMMs uitgehaald, toen ging het goed. Release notes van hogere bios versies spraken over dit probleem, dus bios update (1.7) uitgevoerd. Geen oplossing.. Quick boot aangezet met alle DIMMs erin en viola, machine geeft netjes 3Gb aan bij het booten. Maar op het moment dat ik het Windows 'splash' scherm moet krijgen zie ik alleen een wit blokje met een zwarte cursor linksboven en een rood blokje ergens midden op het scherm met een 'C' erin. Met 2 DIMMs start de pc netjes op, met 3 dus niet.. Ik heb ze ook uitgewisseld om een eventuele defecte DIMM uit te sluiten.

Wat kan dit zijn?

Staat de bios goed ingesteld, misschien kan de hdd of de cpu max 2 gb aan?

Staat de bios goed ingesteld, misschien kan de hdd of de cpu max 2 gb aan?

Met een BIOS-update word meestal ook een processor microcode update uitgevoerd. HD is niet geinteresseerd in RAM.

Ik kan maar 2 dingen bedenken: Staat de RAM in de BIOS misschien gepaird? Dat kan verklaren waarom het met 2 wel werkt & 3 niet. In dat geval instellen op single mode.

Met 2 GB eerst je chipset driver updaten. Dan een paar keer helemaal opstarten. Uitzetten. Stekker eruit. wachten tot lampje moederbord uit is. Derde module erin. Nog eens proberen.

Bedankt voor de tip, ik zal het volgende week uitproberen. Ik kom erop terug!

Oké.. Er is een probleem bijgekomen, namelijk dat de HDD naar de knoppen is... Ik moet het dus nog even uitstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan