Win XP probleem: ntoskrnl.exe beschadigd of niet gevonden.

• Onderwerp starter Onderwerp starter luc85
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

luc85

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2007
Mijn ouders hebben een nieuwe pc gekocht, en nu was het aan mij om t ding aan de praat te krijgen.
Na de installatie van windows start de pc opnieuw op, en dan komt dus steeds de melding dat ntoskrnl.exe beschadigd of niet gevonden wordt.

Heb al redelijk wat rondgekeken op t internet, maar voor de oplossingen moet ik steeds iets veranderen in windows, maar zover komt ie dus nooit, of ik moet windows repareren maar dat lukt ook niet. Ik zou de zaak moeten kunnen repareren door op te starten met de win xp cdrom, en dan met “R” in reparatie mode komen, maar daar kom ik niet.
Opnieuw installeren helpt ook niet, heb met 3 verschillende win xp cdroms geprobeerd, sp1 en sp2, en op 2 harde schijven.

Hopelijk heeft iemand een idee wat ik moet doen?
Luc

Specs van de pc:
- Asus P5LD2-VM
- Intel Pentium 4 631
- Hitachi SATA 80 GB
- Maxtor IDE 200 GB

Hallo !

Tja, waarom kom je niet in de reparatie-console ?

Dit staat los van een evt. Win-installatie, dus vertel even waar het mis gaat.

Dan is de oplossing eenvoudig: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=250272 derde post !

Greetz,

Harry.

Waar ik reparatie zei bedoelde ik recovery.

De instalatie van windows gaat zonder problemen, ik krijg iig geen foutmeldingen.

Dat van die link heb ik dus al eens geprobeerd volgensmij maar ik zal eens kijken.

Op deze pagina vind ik de volgende oplossing:

To restore this file follow the below steps.

1- Insert the Microsoft Windows XP CD. Note: If you have a recovery CD or a restore CD and not a Microsoft Windows XP CD it is likely the below steps will not resolve your issue.
2 - Reboot the computer, as the computer is starting you should see a message to press any key to boot from the CD. When you see this message press any key.
3 - In the Microsoft Windows XP setup menu press the R key to enter the recovery console.
4 - Select the operating system you wish to fix, and then enter the administrator password.
5 - Type expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32
6 - You will then be prompted if you wish to overwrite the file type Y and press enter to overwrite the file.
7 - Type exit to reboot the computer.

De win cd erin, op een knop drukken, dan kom ik in de Windows setup en gaat vanalles laden, dan kom ik pas in een menu, en daar kan ik niks met R.

Oke, heleboel op F10 getrommeld, en kwam zowaar goed uit, bedankt daarvoor alvast.

Maar, nadat ik heb gedaan wat er stond kom ik niet veel verder.
Ik krijg geen foutmelding meer, nu stopt de pc gewoon met opstarten, alles wat ik te zien krijg is een zwart scherm, en een knipperend wit streepje.

Hallo !

Tja, het is mij van afstand onduidelijk: je zegt dat je het goede commando hebt ingetrommeld, gevold door enter.

Wat gebeurde er toen ?

Heb je afgesloten met EXIT - enter ?

Misschien moet je even hulp vragen aan iemand met meer ervaring ?

'n Nieuwe PC te voorzien van WinXP moet een fluitje van 'n cent zijn.

Enne....staat de geinstalleerde XP op de SATA-schijf ?

Staan de instellingen daarvoor in het BIOS zoals aangegeven in de manual ?

Evt.voor de installatie de SATA-drivers vanaf floppy geinstalleerd ?

Greetz,

Harry.

Hallo !

Tja, het is mij van afstand onduidelijk: je zegt dat je het goede commando hebt ingetrommeld, gevold door enter.

Wat gebeurde er toen ?

Heb je afgesloten met EXIT - enter ?

Misschien moet je even hulp vragen aan iemand met meer ervaring ?

'n Nieuwe PC te voorzien van WinXP moet een fluitje van 'n cent zijn.

Enne....staat de geinstalleerde XP op de SATA-schijf ?

Staan de instellingen daarvoor in het BIOS zoals aangegeven in de manual ?

Evt.voor de installatie de SATA-drivers vanaf floppy geinstalleerd ?

Greetz,

Harry.

Ik heb exact gedaan wat er stond, alleen de goede drive letters erbij gezet.

De SATA schijf is momenteel nieteens aangesloten, maar voor de rest zijn alle instellingen zoals het volgens de manual van Asus (Mobo) zou moeten zijn.

bump

heeft niemand hier dan nog ideeën :(
dat zou ******* jammer zijn, want ik kom er zo dus helemaaaal nietmeer uit

Heb je volledige XP SP2 cd?
Heb je nu alleen de IDE schijf aangesloten?
Staat in de bios alles goed ingesteld?, begin eens met een clr cmos, dat is een jumper op het moederbord om de bios te resetten, wel met de spanning eraf, na een reboot loop je dan weer alle bios instellingen na met de manual in de hand, en zet alles goed, op auto zetten is dan vaak de beste optie.

Indien er al een versie van windows op die harde schijf staat, ga je door met die cd tot installeren, en kies daar voor een herstelinstallatie.

Staat er wel een versie op, en je wilt een nieuwe installeren, moet je eerst kijken of je die eerste partitie wel kan formateren, zo ja, doorgaan, zo nee, dan eerst die partitie verwijderen met een 98SE opstartflop, daar kiezen voor een non dos partitie verwijderen met fdisk.

Dan een nieuwe partitie aanmaken, maar niet formateren, zo blijft hij de C:, anders wordt het met de XP cd een vrije partitie achter een bestaande die nu de C: is geworden.

Het laatste is natuurlijk alleen van toepassing als er meerdere partitie's opstaan, en die andere mogen er niet af.

Eerst maar eens antwoorden voordat ik ga proberen, kan nu toch even niet bij die pc.

Ja, het is een volledige XP SP2 cd.
Ik heb alleen de IDE schijf aangesloten.
Ik heb alle BIOS instellingen nog eens doorgelopen, en alles staat zoals het het zou moeten. Dat wil dus zeggen, wat ik uit de manual kan halen. Maar heb dit samen met iemand anders gecontroleerd die heel wat meer van pc's afweet dan ik, volgens ons klopte alles, maar helaas deed ie t toen nog niet...

Als ik in de Windows Setup kom kan ik alleen maar kiezen voor een volledige installatie, ben nog nog geen herstel installatie tegengekomen.

Er staan 4 Partities op de schijf. Oorspronkelijk had ik geprobeerd XP op de C: te zetten,
maar ik had ergens gelezen dat de installatie soms fout kon gaan door het formaat. Toen heb ik een partitie verwijderd nieuwe aangemaakt (kleinere dan) en die natuurlijk voor de installatie geformatteerd. Had geen effect, dus toen heb ik partitie weer terug gezet naar het oude formaat. Het enige resultaat was dat de drive letters veranderde. De huidige C: wil ik liever niks aan veranderen, dus de daarop volgende pogingen zijn allemaal naar de D: gegaan.

Ook tussendoor eens op de SATA schijf geprobeerd, die was nog helemaal leeg.
Er staat al wel wat op de IDE schijf, namelijk een image die ik moet bewaren, maar die staat op partitie nr 4 (C, D, E en F als t goed is).

Euhm, hopelijk heb ik het beetje goed gedaan, kan nu dus even niet bij de pc.
Zal straks eens kijken hoever ik kan komen met wat je zei.
Alvast bedankt iig voor de moeite :thumb:
Luc

Het duurde even voordat ik de tijd krijg om het te testen.

Ik kan de partitie waarop windows staat niet verwijderen omdat het geen niet-dos partitie is. En bij type partitie staat EXT DOS waar bij de andere partities NTFS staat. Maar in de windows installatie staat dat alle partities NTFS zijn.

EDIT: Ik denk dat ik de SATA schijf weer aansluit, en het daar nog eens mee probeer.

Laatst bewerkt:
Tja, dat is een extendet partitie, daarin staat die ntfs partitie, eigenlijk een logisch station, die is inderdaad niet-dos, en die moet eerst weghalen, dan kun je daarna pas de extendet partitie verwijderen.

Laatst bewerkt:
Tja, dat is een extendet partitie, daarin staat die ntfs partitie, eigenlijk een logisch station, die is inderdaad niet-dos, en die moet eerst weghalen, dan kun je daarna pas de extendet partitie verwijderen.

en hoe doe ik dat?
want ik heb geprobeerd om die met de andere opties te verwijderen, maar lukte niet erg best. kan zijn dat ik niet de goede optie te pakken had, maar wou niet al te veel testen.

Ik heb nu gewoon de IDE schijf eruit gehaald, en de SATA weer aangesloten.
Die is helemaal nieuw, maar ik had al 1x geprobeerd windows daarop te zetten, maar dat werkte niet.
Met die SATA schijf fdisk gedaan (partitie met eerdere windows installatie dus weg), daarna in de windows setup een nieuwe partitie aangemaakt, geformatteerd als NTFS.
Maar na de installatie kreeg ik gelijk weer de ntoskrnl.exe fout, deze verholpen via de recovery methode, maar na de restart zit de pc weer vast in een zwart scherm op hetzelfde punt waar eerst de ntoskrnl foutmelding kwam.

Is het goed als we op dit punt verder gaan? Die IDE schijf komt dan later wel.

We hebben de pc ondertussen maar ter reparatie opgestuurd, als er een duidelijke oorzaak was dan laat ik dat nog even weten, maar voor nu beschouw ik de vraag maar als opgelost.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan