Win10 traag.... nieuwe installatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

goom61

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2013
Berichten
118
Mijn windows 10 pc is erg traag geworden.
Ik heb inmiddels ccleaner er op los gelaten, maar hij blijft traag.
Nu kan ik windows 10 er helemaal opnieuw op gaan zetten en daarna alle software er op maar dat kost erg veel tijd en moeite

Ik heb begrepen dat je de win10 installatie kunt doen zodanig dat alle software er op blijft staan
Alleen weet ik niet hoe dat moet.
Ook weet ik niet welke andere optie ik heb,
Wie kan mij wegwijs maken?
 
Al gekeken bij de herstelopties?
 
Als je mij aangeeft waar ik die kan vinden en wat ik dan het beste kan doen... kan ik een poging wagen
 
Mijn desktop dateert van 2012. Vanaf Win 7 geupgrade naar Win10 met veel programma's en ik heb nog nooit een nieuwe installatie hoeven te doen. Zelfs geen herstel, al lijkt me dat in jouw geval een goed advies.
Tot nu toe bleken al mijn problemen oplosbaar zonder herinstallatie.
 
Terug naar de oorspronkelijke staat, zonder programma's of met behoud van programma's, is: Instellingen > Bijwerken en Beveiliging > Systeemherstel.

Kijk eerst of er fouten in het bestandssysteem zijn, met Schijfcontrole bij Eigenschappen in het contextmenu van de C schijf. Repareer nooit sporen en sectoren.

De controle opdracht voor Windows beveiligde systeembestanden is fsc /scannow.

Laat schijfopruiming de tijdelijke bestanden verwijderen.

Schakel virus scans die op de achtergrond worden uitgevoerd uit, evenals Windows Search Service die steeds indexeert. Andere indexeerders die kunnen vertragen zijn van cloud services zoals Dropbox of programma's die muziek of afbeeldingen organiseren. Wees kritisch op onnodige zaken die in het systeemvakje, rechts onder op de taakbalk staan. Te denken aan Malwarebytes of een WiFi manager.

Controleer bij Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) of je, na enkele seconden, alle processor kernen actief kunt zien zijn, onder het tabblad Prestaties > onderaan "Broncontrole openen."

Bij Apparaatbeheer kan u alle onderdelen uitklappen en kijk dan of er geen afwijkend (uitroepteken of kruis) klein pictogram staat bij de driver van de grafische kaart en controleer of de moederbord drivers zijn geïnstalleerd.

Kijk bij Instellingen > Apps en onderdelen of er niet iets draait waar u niet om gevraagd heeft.

Schakel binnen programma's de mogelijkheid om naar updates te zoeken uit. Kijk bij Windows update geschiedenis of alle updates zijn gelukt en vraag om beschikbare updates.

Veel processoren hebben een versnelling en vertraag functie die niet goed werkt. Eerst de Turbo of Speed Step technologie uitschakelen.

Wilt u weten wat er opstart? Laat dan een lijst opstellen met AutoRuns van Sysinternals. Computers hebben een beperkte capaciteit en misschien kan u afzien van bepaalde processen of u vindt malware hiermee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan