win32 Bitmap

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cheda
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cheda

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 nov 2007
Beste lezers,

Ik ben nu al een tijdje op zoek / nieuwsgierig / (leermoment) ik stel deze vraag puur
om mijnzelf iets uit mijn hoofd te halen wat waarschijnlijk boven mijn skills ligt en
waarschijnlijk weer een Leermoment is. Elke dag leer je zo te zeggen wel wat ;-).

Nu wil ik bijvoorbeeld uit een bitmap characters(fonts) halen.
Is dit:

A) Wel mogelijk ?
B) Moeilijk te begrijpen ?

Ik vraag niet om volledige lappen functies etc etc. Ik vraag gewoon om mij meer in de richting te sturen.

Voor mensen die het nog steeds niet snappen of half.

Stel je voor ik heb het volgende plaatje:

telescoopschroevendraaier8711252049564.jpg
( ja het is Jpeg.)

Links boven staat LIFETIME. Ik zal graag dat op willen zoeken in een bitmap bestand.

hopen dat ik zo genoeg geinformeerd hebt ik vraag gewoon om mij in een richting te laten zoeken dat doet al wonderen genoeg.

Mvg

Cheda

Je zou eens kunnen kijken hoe men zo'n captcha ontcijfert.

Je zou iets kunnen maken dat je een array met bitmaps of objecten (waar in staat hoe een letter eruit moet zien) erin.
Vervolgens ga je op het plaatje 'zoeken' of je ook overeenkomstige patronen kan vinden.

Je zou iets kunnen maken dat je een array met bitmaps of objecten (waar in staat hoe een letter eruit moet zien) erin.
Vervolgens ga je op het plaatje 'zoeken' of je ook overeenkomstige patronen kan vinden.

Zat daar ook al aan the denken, denk meer aan een array met alle objects als fonts in verschillende pixel hoogte.

Maar dat is niet echt het probleem. Vroeg me meer af hoe je nu precies door een "Plaatje" heen kan zoeken om Contouren op te zoeken.

Maar nog bedankt voor de reply ^.-

Je zou eens kunnen proberen om de cross-correlation van wat je zoekt en je bitmap te bepalen.

Even kort door de bocht:
schuif je letter over de bitmap en bereken steeds de som van het product van twee overlappende pixels van het hele overlappende gebied.

resultaat groot -> veel overeenkomst
resultaat klein -> weinig overeenkomst

Zoek ook eens op openCV. Dit is een opensource pakketje voor C++ waar dingen als contourherkenning, vormherkenning en Haar Classifiers al in zitten. Ook kun je zodra je een plaatje hebt ingeladen, alle pixels 1 voor 1 doorlopen omdat het in een (soort van) 3 dimensionale array wordt opgeslagen.
Ik heb al vrij veel ervaring met beeldherkenning, maar wat jij wil doen is wel 1 van de lastigere dingen om mee te beginnen, dus wees gewaarschuwd :) Ook zul je een redelijke kennis van wiskunde nodig hebben.

Niek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan