Win7 blokkeert hoofdtelefoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michelle1990

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2013
Hoihoi,

De afgelopen drie dagen heb ik heel veel geprobeerd om een probleem te verhelpen. Mijn hoofdtelefoon werkt niet op mijn laptop (ASUS X53Sc), en na drie dagen te hebben gezocht en gesleuteld heb ik niets gevonden wat mijn probleem heeft verholpen.

Het probleem

Mijn geluid werkt zonder hoofdtelefoon, ik kan alles goed horen zoals moet en er is geen enkel probleem gaande. Het moment dat ik mijn hoofdtelefoon in plug blijft mijn computer aangeven dat er geluid afgespeeld wordt, maar er is zowel uit de ingebouwde speakers als uit mijn hoofdtelefoon, geen geluid. Haal ik mijn hoofdtelefoon er weer uit dan doen de speakers het weer, precies zoals hoort.

Mijn drivers erkennen de aanwezigheid van mijn hoofdtelefoon. Ik krijg van Realtek een melding: er is een apparaat aangesloten op de jack (de aansluiting van mijn hoofdtelefoon). Als ik mijn hoofdtelefoon eruit haal krijg ik wederom een melding: er is een apparaat ontkoppelt van de jack. Ik vermoed dus dat dit gewoon degelijk werkt.

Het probleem is ontstaan na het opnieuw installeren van Windows 7. Het ene moment werkte het, ik heb het opnieuw ge�nstalleerd, en toen werkte het niet meer. Sindsdien (vrijdagochtend) werkt het niet meer, hoe vaak ik ook opnieuw installeer (de afgelopen dagen zeven keer geprobeerd).

Mijn computer (laptop) is een ASUS X53Sc, en ik heb altijd alle drivers gebruikt van de offici�le website, tenzij ik weet dat een leverancier van bijvoorbeeld mijn videokaart (Nvidia) nieuwere drivers heeft. Ik heb zowel drivers geprobeerd van de pagina van ASUS, als de (nieuwere drivers) van de pagina van Realtek.

Mijn pogingen om het op te lossen

Dit is waar het vreemd wordt. Ik heb eerst een domheidscontrole uitgevoerd om alle vanzelfsprekende problemen zoveel mogelijk uit te sluiten. Mijn hoofdtelefoon werkt op andere apparaten, volume staat gewoon aan op mijn laptop, ik heb de juiste jack voor mijn hoofdtelefoon, meerdere hoofdtelefoons geprobeerd, ik ben niet doof geworden, etc. Daar kon het probleem niet liggen.

Daarna heb ik geprobeerd om wat te klieren met de drivers. Drivers erop, drivers eraf, andere versies, de nieuwste, een oude, etc. Ook dit maakte geen enkel verschil. Omdat het mij pas een paar uur na installatie opviel dat mijn hoofdtelefoon niet werkte, heb ik toen wederom mijn computer maar opnieuw ge�nstalleerd, omdat mijn geluid het altijd deed na een nieuwe installatie. Inclusief geluid met hoofdtelefoon. Dit keer werkte dat dus niet.

Daarna Google zoveel mogelijk geraadpleegd. En ik kom er maar niet uit. Bijna 2,5 dag heb ik adviezen gelezen over hoe ik mijn geluid terug moet krijgen op mijn hoofdtelefoon. Daarbij zaten adviezen dat ik de jacks achter mijn computer moest gebruiken (bestaan niet, slechts aan de zijkant), ik moest onder geluid van het configuratiescherm met mijn rechtermuisknop drukken om uitgeschakelde apparaten weergeven aan te vinken, etc. zodat ik daarna mijn hoofdtelefoon als default kan instellen. Niets hielp. Sterker nog, van de drivers krijg ik die melding dus dat er iets is aangesloten, maar die optie hoofdtelefoon die daar zou moeten staan, staat er niet.

Alle mogelijke oplossingen die ik kon vinden geprobeerd, maar niets. Uiteindelijk heb ik Windows 7 voor de zoveelste keer opnieuw ge�nstalleerd. Voordat ik dat ding ook maar met een vinger aanraakte om wat dan ook te installeren, heb ik direct getest of mijn geluid werkte. Mijn geluid uit de speaker werkt, maar zodra ik mijn hoofdtelefoon aansluit wederom niets. Heel raar, want ik heb precies dezelfde CD als altijd gebruikt. En altijd werkte het, tot vrijdag.

De enige factor die ik me nog kon bedenken was, het probleem ligt bij Windows 7. Ik heb Ubuntu ge�nstalleerd daarna, en bingo. Het werkt. Precies zoals ik wil. Probleem is dat zowel ik, als de voor mijn studie benodigde software, niet goed functioneert met Ubuntu. Ik wil echt Windows 7 hebben. Met hoofdtelefoon. Maar ik kom er niet meer uit.

Dit alles heeft mij tot de conclusie geleid: iets in Windows 7 zegt dat ik geen geluid mag hebben via mijn hoofdtelefoon.

De oplossing

Het bleek een algemene fout te zijn die wel vaker voorkwam. Vooralsnog is het een volslagen raadsel waarom, maar mijn probleem is opgelost na aanleiding van een berichtje op internet. Zet de PC aan, ingelogd. Trek je batterij eruit, trek je stroomkabel eruit. Oftewel geef de PC een flinke schop onder z'n **** door hem ineens zijn stroom af te nemen. Het klonk mij heel erg onrealistisch en deed het af als lariekoek, maar het blijkt zowaar te werken. Probleem opgelost!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welkom op Helpmij.nl,

Misschien even kijken bij apparaatbeheer of daar nog vreemde tekens staan want ik lees niet of je dit gecontroleerd hebt of alle drivers zijn geinstalleerd.

Hey Modag!

Heel erg bedankt voor je reactie en je welkomsgroet :)

Ik heb net, direct na een verse installatie van Windows 7, apparaatbeheer gecontroleerd. Dat was een goede tip van je want er stonden nog drie vraagtekens. Twee betroffen een USB-probleempje, de andere ging over een PCI Simple Communications Controller. Ik ben even op zoektocht gegaan en kwam terecht op de website van Intel. Daar heb ik meteen een automatische detectie gedaan en de drivers van mijn videokaart geüpdatet. Ook het PCI Simple Communications probleempje heb ik opgelost door MEI Intel Win7 X64 Z7001118 te installeren. Altijd handig om dit te hebben ;)

Helaas heeft het mijn probleem nog niet opgelost. Het geluid uit de speakers is geweldig, maar zodra ik mijn hoofdtelefoon inplug valt er niets meer te horen, ook al speelt het geluid zich wel af volgens mijn volume mixer.

Een usb-probleempje en een PCI Simple Comunications probleempje.
Meestal duid dit op het niet installeren van de chipsetdrivers (moederborddrivers).
Deze staan op de site van de fabrikant van het moederbord of op de site van de fabrikant van de PC/Laptop, of op een bijgeleverde cd.

Hey Peter!

Bedankt voor jouw visie. Ik heb aan de hand van jouw reactie maar meteen alle ontbrekende drivers geprobeerd te installeren, dus ook die van de USB. USB2 kreeg ik niet weg, omdat ik dus USB 3.0 heb geïnstalleerd.

Wat ik me afvraag is of dit überhaupt wel bij de drivers ligt, hoe denken jullie daarover? Want zover ik weet is een hoofdtelefoon met 3.5mm plugje een plug&play. En aangezien zowel mijn moederbord, als jack, als hoofdtelefoon, als mijn speakers goed werken, betwijfel ik of dit een probleem is met drivers. Dit is dus waarom ik Windows 7 verdenk, daar het op Ubuntu perfect werkt. Ik zou alleen niet weten waar dit probleem zou moeten zitten, of waar ik het kan uitproberen. Dit maakt het zoeken naar een oplossing voor zowel mij als jullie waarschijnlijk ook heel erg moeilijk. Evengoed bedankt voor alle visies die ik vooralsnog heb ontvangen.

Een klein overzichtje van mijn hardware. Misschien dat het iemand ergens op een idee kan brengen (ik ben verder ook hulpeloos dus ik doe ook maar wat):

r03tat.png

Tja, ubuntu kan van zichzelf beter omgaan met de verschillende hardware. Windows heeft ook wel eigen drivers maar die zijn niet zo goed.
Maar heb je nou de chipsetdrivers geinstalleerd? Of heb je de afzonderlijke drivers opgezocht, voor de probleempjes.
Geef anders even het type moederbord of PC.

Het probleem is gelukkig opgelost, met dank aan de laatste reactie van Peter!

Ik heb heel goed gezocht hoe Ubuntu dan omgaat met deze hardware, en waarom dit beter werkt dan Windows. Tijdens deze zoektocht heb ik mijn probleem vaker gevonden: speakers die werkte, hoofdtelefoons die niet werken, en allemaal hadden we recentelijk Linux en/of Windows op de PC staan. Waarschijnlijk heb ik een keertje teveel gewisseld van operating system en werd mijn PC daar niet heel erg gelukkig van.

Eén reactie, die me het minst onwaarschijnlijk leek, was: neem al zijn stroom af. Laptop aan, batterij eruit, stroomkabel eruit, en vijf minuutjes laten staan. Dit schijnt mogelijk iets te resetten in het systeem zelf. Geen idee of dit waar was, maar het heeft geholpen en het werkt zowaar weer. Ik ben dus een tevreden mens.

Bedankt Peter en Modag voor jullie inzichten en visies, dat waardeer ik ontzettend.

Geen dank hoor. Je hebt zelf de oplossing gevonden.
Op die manier reset je het bios. Wat dan weer terug gaat naar de 'fabrieksinstellingen' .
Bij een desktop pc haal je dan het batterijtje er een poosje uit.
Wel heel apart dat dat werkt, ik was er niet opgekomen. Heb ik ook weer wat geleerd.

Geen dank je hebt aan je zelf te danken;) en ook ik zou dit niet verwachten maar weer wat geleerd:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan