win7 fabrieks instellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

brettje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2013
hoi,

ik heb een laptop die nu 3/4 jaar oud is en begint al veel slomer te draaien dan in het begin.
kan ik mijn laptop zonder back-up cd/dvd terug zetten naar fabrieks instellingen?
zo ja is dat veilig? want ik heb de programma's niet nodig die installeer ik gewoon weer
opnieuw, en heb in mijn laptop een grafische kaart blijven die drivers er dan ook op staan?

hier details over mijn laptop:
merk: HP Pavilion dv6 notebook PC
model: dv6-2140ed
processor: intel i5 M430 @ 2.27 (4 CPUs)
geheugen: 4096 MB
grafische kaart: NVIDIA GeForce G105M
grafisch geheugen: 2221 MB
DirectX-versie: DirectX 11

alvast bednakt voor jullie hulp

in het hp center kon ik erop klikken gewoon. ik zou is gaan zoeken in de hp programma's .

Neem je handleiding m.b.t. fabrieksherstel eens door: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01858148.pdf
Brand ook de herstelschijven zo je dat nooit hebt gedaan.Dit om achter de hand te hebben.
Dan kan je met F11 terug naar de fabrieksinstellingen ( als je de partitie waarop dit staat intact gelaten hebt).

Zorg als als 1e datje virusbeveiling ok is.
Uiteraard is er heel veel bij te werken na 4 jaar.
Behalve Windows Update ook software als Java, Flash etc.

Succes!!

Of je bekijkt hoe je windows kan beheren in de services en processen.
Lees deze (klik) eens door, anders moet je om het dikke halve jaar alles recoveren terwijl je misschien niet eens een probleem hebt.
In het configuratiescherm heb je dus systeembeheer > systeemconfiguratie waar je in tabblad opstarten opstartende processen ziet.
In het configuratiescherm > systeembeheer > services zie je welke services er starten.
Het is dus een kwestie van gaan kijken welke services/processen welke functie hebben, en je van uit dat oogpunt je systeem beheert.
klik rechts op de taakbalk en klik op taakbeheer, in tabblad processen zie je wat er gestart is aan processen, en in tabblad services de services.

Geloof me, het is een beetje werk, maar als je dat eenmaal een beetje weet kan je je computer altijd snel houden omdat je vanaf dan weet wat er kan gebeuren als je software installeert en dat er software is die bepaalde zaken, al dan niet nodig, mee laten starten op de achtergrond als windows start, waar vele zaken ook starten als je het programma opent.
Ik zal je 1 voorbeeld geven:
je installeerde bijvoorbeeld Windows live mail van live essentials.
Er gaan automatisch als windows opstart 2 processen starten omdat de service Windows Live ID Sign-in Assistant op automatisch staat.
Die service start WLIDSVCM.EXE en WLIDSVC.EXE
Ook al maak je een dag lang geen gebruik van je live ID, die 2 lopen dan altijd mee op de achtergrond.
Die service kan je op Handmatig zetten, de service zou dan starten zodra je een programma opent die het nodig heeft.
Stel, je zou dat programma afsluiten, dan blijft die service gestart, en kan je in de services deze uitschakelen door op de knop stoppen te klikken in de eigenschappen van de service Windows Live ID Sign-in Assistant.
Dus je moet uiteraard als je dat in gaat stellen wel weten waar iets voor dient als je het wil veranderen.

Dus is na 3/4 jaar je computer sloom?, eigenlijk is je computer niet sloom, maar moet die meer software verwerken (infecties uitgesloten)
Dus ook als je nu recoveren gaat, voor in de toekomst is het handig om alles wat je installeert dus op die manier te benaderen.
Succes.

PS, mijn windows 7 als die gestart is en er is nog niks geopent (is een install, geen recovery) heeft na de start nu 31 processen geladen.
In een recovery systeem is vaak ook software van de fabrikant ingebakken, als het meer dan 50 processen zijn wordt het veel moet je maar denken, als je windows hebt gestart en nog niks hebt geopent.

Laatst bewerkt:
Neem je handleiding m.b.t. fabrieksherstel eens door: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01858148.pdf
Brand ook de herstelschijven zo je dat nooit hebt gedaan.Dit om achter de hand te hebben.
Dan kan je met F11 terug naar de fabrieksinstellingen ( als je de partitie waarop dit staat intact gelaten hebt).
1. Het is niet op elke computer F11, ik weet niet of het wel bij elke hp is.
2. Niet elke computer heeft een herstelpartitie.

Ik zou als je geen herstelpartitie hebt gewoon een windows iso downloaden en installeren met de code die onder op je laptop op een stickertje staat

Zo zou ik het ook doen gosvd, maar ik weet niet of brettje de ingebakken software gebruikt of prettig vindt.
Daarbij moet brettje daarna wel drivers downloaden en installeren, gele vraagtekens in apparaatbeheer, dan moet je wel weten wat de hardware is, anders is het acakadabra.

brettje, wacht anders nog even met de boel leeghalen, omdat nu alle drivers geinstalleerd zijn in je huidige systeem kan je nu eerst nog informatie over de hardware daar zien.

En de services en processen, als je die onder controle hebt zal je het zoals nu niet meer mee maken.
Als dan de computer ineens vertraagd en je weet wat er geladen is, dan moet het wel iets anders zijn...

Eigenlijk moet je het zo zien, je loopt in windows tegen een probleem op, maar omdat voor de gebruiker eigenlijk alles op de achtergrond plaats vindt, is het lastig te zien wat de oorzaak is van iets, recoveren is dan net als opnieuw installeren de meest rigoreuze oplossing.

Wat ik weet is dat het systeem windows erg veel instellingen bevat, moeilijk is het niet maar wel heel veel.
Zoals machtigingen als je ergens niet meer bij kan, en alles wat er gestart wordt, dat hele huishouden bezit vele deurtjes waar je misschien nooit achter keek door die deurtjes te openen.

Zodoende denk je ook dat je computer traag wordt, maar de computer is niet meer dan de hardware, het apparaat, en die is hetzelfde als toen je er mee begon.
Deze moet meer laden, de context mijn computer is sloom zijn dan eigenlijk verkeerde woorden, want in werkelijkheid is het, mijn computer moet veel meer bestanden laden en is daardoor langer bezig.

En stel je wil windows installeren, dan zijn er veel mogelijkheden.
als je die niet weet neem je misschien een beslissing die het je moeilijker maakt.
Zo kan je op je computer schijfbeheer bekijken, en Start > Computer.
zo zie je hoeveel partities de harde schijf heeft.
zo kan je windows installeren op een partitie waar windows niet op staat als je ruimte genoeg hebt.
daarna kan je kiezen welke je op wil starten, de manier om veel meer tijd en ruimte te hebben om alles goed te laten verlopen, je hebt dan al een nieuw systeem en je oude bestaat nog.

Je moet zoveel mogelijk benutten als er mogelijk is, en er is veel mogelijk op dat gebied zonder iets kwijt te raken.

Ook als je de toegang geweigert wordt tot bestanden, mappen of stations, er zijn instellingen in windows waar je die toegang als beheerder zelf kan bepalen door tabblad beveiliging in te stellen, weet je dat niet, dan mis je net dat stukje informatie waardoor je misschien dingen gaat doen die niet nodig waren.

Ik heb trouwens een tip als je alle configuratie onderdelen van windows 7 in 1 map wil zien:
Maak een nieuwe map en geef deze de naam:
alles.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Dan zie je dat deze map het pictogram krijgt van het configuratiescherm.
Open de map en je ziet alles, uiteraard verander je niet iets in het systeem als je niet weet wat het doet.

Hier nog een uitgebreide beschrijving over dual/multiboots en alle handelingen die je tegen zou kunnen komen.
Klik voor de eerste
Klik voor de tweede

55jyt.jpg

Zo zijn er programma's die op updates controleren, van al die programma's kan je dat instellen.
Als je op een gegeven moment maar weet waar het zit en wat het is per onderdeel.
Zijn opgestarte items niet in de software zelf in te stellen, dan kan je het in windows systeemconfiguratie en services gaan proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

ik heb een laptop die nu 3/4 jaar oud is en begint al veel slomer te draaien dan in het begin.
kan ik mijn laptop zonder back-up cd/dvd terug zetten naar fabrieks instellingen?
zo ja is dat veilig? want ik heb de programma's niet nodig die installeer ik gewoon weer
opnieuw, en heb in mijn laptop een grafische kaart blijven die drivers er dan ook op staan?

hier details over mijn laptop:
merk: HP Pavilion dv6 notebook PC
model: dv6-2140ed
processor: intel i5 M430 @ 2.27 (4 CPUs)
geheugen: 4096 MB
grafische kaart: NVIDIA GeForce G105M
grafisch geheugen: 2221 MB
DirectX-versie: DirectX 11

alvast bednakt voor jullie hulp
Je kunt ook de bestaande installatie gewoon opschonen, zet via msconfig alles uit bij opstarten wat je niet gelijk nodig hebt, alleen die dingen voor je drivers en virusscanner laten staan.

Met onderstaande prog kun je het nog eens extra nakijken, alles wat grijs is hoort bij Windows.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Wil je het laten doen dan zou je JV16 powertools kunnen uitvoeren, wel deïnstalleren na gebruik het is een volledig werkende proefversie.
http://www.macecraft.com/jv16powertools/

Zet via MSCONFIG systeemconfiguratie alleen iets uit als het niet te stoppen en in te stellen is in de instellingen van de software zelf.
Zoals java updates jushed.exe.
Die uitschakelen en de java updates blijven weg, is een risico voor je veiligheid.
Dat stel je in in het configuratiescherm > Java > Tabblad Update.
Je kan allerlei tools downloaden, maar je hebt er weer extra software bij, terwijl dat alles in te stellen is in windows zelf.
Heb je daarover vragen? vraag maar.
In windows zelf zit dat niet op 1 kluitje, dat vergt dus iets meer werk, het uiteindelijke resultaat is dat je alles in de hand hebt zonder extra overbodige freeware.

Laatst bewerkt:
En dit alles n.a.v. een vraag hoe je de fabrieksinstellingen terugkunt zetten!!!!
:d

Ja lachen he? LOL Voorkomen is beter als genezen.
beetje googlen op procesnamen, en je weet zo wat het is.
Uiteindelijk is het minder moeilijk dan het lijkt, dat komt omdat het veel is.
Ik beheer hier in huis alle systemen, 2 hebben er nog windows xp, deze zijn al meer dan 5 jaar geinstalleerd en werken nog steeds zonder vele vertragingen, dat is toch wat je uiteindelijk wil?

Laatst bewerkt:
Als er een dergelijke vraag gesteld wordt, heb je al een kijkje in de pckennis van de TS.
Dan kom je toch niet aan met dergelijke werkwijze!

Maar dat is maar mijn kijk op dit item!

:confused:

Ja, en dan biedt dit de kans om die kennis er over uit te breiden, niemand hoeft het te doen.
Er is gewoon veel mogelijk, en zolang je denkt dat dat niet kan, en het nog niet wist, dan ga je misschien om de 3/4 jaar installeren, terwijl dat echt wel snel kan blijven.
Al die info is ook wel veel, maar als je het eenmaal weet, en je weet hoe je er mee om moet gaan, kost je dat weinig tijd puur omdat je weet hoe je dat bij kan houden.
Iemand die met een traag systeem zit, inderdaad ontbreekt er wat kennis.
De TS kan ook nu de boel opnieuw installeren of recoveren, en deze info meenemen in de volgende 3/4de jaar, misschien hoeft brettje dan over 3/4de jaar niet weer alles opnieuw te installeren of recoveren.
Kijk eens in help en ondersteuning van windows, daar heb je ook geen freeware tools en is niet alles in 2 zinnen, je hebt hier wel met een hybride kernel te maken. het is geen linux.
En of het dan wel of niet verstandig is om je systeem te laten beheren door freeware van derden, dan loop je wederom 1 risico.
kortom, zal deze software systeemwijzigingen veranderen via het beheer als administrator, of zoals het hoort via het beheer van het object genaamd SYSTEM (windows interface)?

Eigenlijk moet je het ook een beetje zo zien.
Brettje heeft dan weer een schoon systeem, gaat alles updaten, installeert alle software weer die er op stond, uiteindelijk worden er weer net zoveel services en processen gestart als voorheen, wat ben je dan met al die tijd dat je er in stak opgeschoten?
Dan is mijn ervaring en logisch denken gesteld op dat je beter even 1 keer je tijd kan nemen, uiteraard kan het met tools die je kan downloaden. de makkelijkste weg kan uiteindelijk meer tijd kosten, omdat je daarna nog niet weet hoe het precies zat. = oorzaak en gevolg (6)

En voor je iets in je systeem gaat wijzigen maak je een systeemherstelpunt, mocht je iets fout doen en je weet niet meer wat, kan je het zo terugzetten.
207mb77.jpg

Laatst bewerkt:
oke bedankt voor al deze oplossingen en hulp
ik hoop dat het werkt en misschien tot de volgende keer ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan