Win7 netwerkomgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdirksen

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Hallo.
Ik probeer een nieuwe PC met Win7 in een netwerk te hangen, maar dat gaat niet helemaal goed.
1) het is een netwerk met een domein controller waarop de gebruikers moeten inloggen.
De domeincontroller is een Linux machine waarop ik een machine account heb aangemaakt, en ik heb de machine bekend gemaakt in Samba zoals ik dat altijd voor XP machines heb gedaan.
Als ik in Systeem > Computernaam > Wijzigen een Domein naam ingeef en vervolgens een gebruikersnaam en wachtwoord met root privileges ingeef krijg ik de foutmelding:
Het opgegeven domein bestaat niet of kan geen contact maken met dit domein.

2) op XP kun je via verkenner > Mijn Netwerklokaties > Volledig netwerk > Microsoft Windows netwerk
alle werkgroepen en domeinen zien. Die hele functie kan ik in Win-7 niet vinden.

Overigens zie ik op mijn XP machine de nieuwe Win-7 machine wel verschijnen in de netwerkomgeving.

Wie geeft mij een hint.

Hoi !

In Win 7 hoef je alleen maar op Start - netwerk te klikken, en je komplete netwerk wordt weergegeven.

Verbinding met een netwerk maken: Start - configuratiescherm - netwerkcentrum.

Nog nooit was het in Windows zo eenvoudig.

Greetz,

Harry.

Normaal gesproken hoort de DNS server die de zone bevat van het Active-directory domein (mijndomein.local, thuis.local etc.) als eerste te staan in de TCP/IP instellingen van werkstations en servers die in dat domein opgenomen (moeten) worden.

Je geeft weinig informatie, maar kijk of dat bij jou ook van toepassing zou moeten zijn. Makkelijkste lijkt me trouwens om via [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all de instellingen van een werkstation dat wél in het domein is opgenomen te leggen naast die van de W7 computer, waar je hetzelfde commando uitvoert.

Mochten de TCP/IP instellingen tóch goed staan, geef dan meer informatie (domein-naam, besturingssysteem Unix server, Samba versie, ip-gegevens van de DNS en van de Samba server etc.).

Succes,

Tijs.

Mochten de TCP/IP instellingen tóch goed staan, geef dan meer informatie (domein-naam, besturingssysteem Unix server, Samba versie, ip-gegevens van de DNS en van de Samba server etc.).

Ik ben al iets verder. Ik heb de keuze voor het netwerk nu verzet van bedrijfsnetwerk naar thuisnetwerk en voila, ik zie alle machines (inclusief de samba server) die in het netwerk hangen. Dus op TCP nivo werk het en de Win7 machine krijgt de juiste gegevens van de DHCP server (gecontroleerd met ipconfig /all). Ik kan vanaf de Win7 machine ook een netwerkverbinding maken met de Sambashare.

Maar het aanmelden van de machine bij het domein lukt niet. Voordat mijn gebruikers op het domein kunnen inloggen (op de primairy domain controller) moet er eerst een trust zijn tussen de nieuwe hardware en de PDC.
Dat doe je door in de nieuwe hardware bij Systeem > Computernaam de werkgroep te vervangen door een domeinnaam. Dat kan alleen gedaan worden door iemand met voldoende privileges op de PDC.

mijn PDC is een fedora core6 machine en de sambaversie moet ik even nazoeken.
Ik heb op de PDC via user management een machineaccount aangemaakt voor de nieuwe hardware (TOTPC12). De computernaam van de nieuwe hardware is TOTPC12. tenslotte heb ik de machine bekend gemaakt in de sambapasswdfile met smbpasswd -a -m TOTPC12.

Tot zover is het allemaal routine want ik heb enkele weken geleden nog een XP machine in het net gehangen.

Dus ik verwachtte dat na het aanmaken van het machineaccount op de PDC en het bekendmaken van de machine in de smbpasswd file ik de hardware in het domein kon opnemen. Maar zie de foutmelding boven.

Nog zoiets: Je kunt niet alle W7 versies opnemen in een domein. Dus welke versie van W7 praten we hier over, eigenlijk? Want alleen W7 Professional en W7 Ultimate kunnen in een Windows domein worden opgenomen.

Klopt de W7 versie wel, kijk dan even hier en hier en laat ons weten of je daar wat aan hebt gehad en wat jouw oplossing uiteindelijk is geweest.

Tijs.

Dank voor deze hints. Ik ga deze zeker uitvoeren maar dat moet even netjes gepland worden (samba upgrade) dus mijn antwoord zal even duren.
Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan