Win7 + Win 10 multiboot gebruik maken van dezelfde programma's op dezelfde partitie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Mijn harde schijf is onlangs stuk gegaan en nu ben ik van plan deze te vervangen. Ik denk dat ik een Samsung 512GB 850 pro SSD er in zet.

Aangezien ik nog wel aan de windows 10 moet wennen denk ik er over na om het nu multiboot te maken met Win7, Win10 en Linux versie.
Ik zou dan de indeling als volgt maken:
Partitie Win7 120Gb
Partitie Win10 120Gb
Partitie Linux 100Gb
Partitie Windows Programs 172Gb

Dus op de partitie windows programma’s installeer ik bv. Office home for use.
Weet iemand is het dan mogelijk dat ik deze bv. eerst onder windows7 installeer op de programma’s partitie. Vervolgens opnieuw installeer onder windows 10 op dezelfde locatie op de programma’s partitie.
Werkt het dan nog steeds onder windows 7? Je overschrijft het als het ware door een tweede installatie met dit verschil dat ieder OS zijn eigen registry en benadering heeft.
Of is dit applicatie afhankelijk? Stel Microsoft office zou kunnen werken maar notepad++ niet?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan natuurlijk het proberen en na een aantal avonden ‘prutsen’ er achter komen dat het toch niet werkt.

Als iemand dit een idioot idee mag ook? Ik bedoel beter ten halve gekeerd dan ten gehele verdwaald?

Nico

Ik denk dat dat zo niet gaat werken.
Ik zou het zo doen:
Partitie Win7 150Gb
Partitie Win10 150Gb
Partitie Linux 100Gb
Partitie Windows Data 100Gb
Dan heb je precies de installatie die ik op mijn laptop ook heb.

De eerste 3 primaire en de laatste als extended partitie, alhoewel dat ook een primaire mag zijn.
De te installeren programma's zet je op de originele os partitie.
Dus office moet je dan 2x installeren. een gezamenlijke programma partitie werkt volgens mij niet.
De data, dus documenten, downloads, muziek, video etc VERPLAATS je van c: naar d: voor beide windows versies.

Kijk eens op: https://www.schoonepc.nl/instal/multibt.html
MRBooter werkt voor mij perfect. Kost maar een klein bedrag, maar je mag hem eerst proberen. http://www.masterbooter.com/download/translations_en.html

De instalatie:
maak partitie 2 en 3 hidden en 1 bootable met een partitiemanager. (via hiren's boot cd of boot usb)
Installer een windows

maak partitie 1 en 3 hidden en 2 bootable met een partitiemanager. (via hiren's boot cd of boot usb)
Installer de andere windows

Installeer mrbooter vanuit bv de hiren's bootcd waar je mr booter op zet. (of op usb stick) Denk aan schakeloptie 2 achter mrbooter (zie Nederlandse handleiding)
Stel het zo in dat bij de eerste windows de tweede verborgen is (010) en bij de tweede windows dat de eerste verborgen is (100).
Linux hoeft nooit verborgen te zijn.(110) beide windows verborgen of (000) niets verborgen. Kan beide. Ik heb de laatste.

Grub zet je NIET in het MBR maar in \dev\sda3 (?) even kijken hoe dat bij jou installatie heet, maar in ieder geval op partitie 3.

Data blijft zo altijd zichtbaar en d:

Werkt bij mij al jaren probleemloos en op alle laptops en pc's die ik gehad heb.

Laatst bewerkt:
Hallo kostenzer,

Bedankt voor je antwoordt!! Hier kom ik verder mee.
Mag ik nog vragen hoe je de Linux partities hebt ingedeeld zoals boot, tmp. Ik meen dat het er 5 zijn uit mijn hoofd. Ik kijk ook regelmatig bij schoonepc maar ik ga er nu ook weer even kijken.

Mijn hdd is stuk en ik overweeg nu om de Samsung 850 pro te kopen. Ik zit nog te twijfelen tussen de 512Gb en 1T want ik vind het een hoop geld.
Dit is een SSD, het lijkt mij een overbodige vraag, multiboot heeft toch geen invloed op de SSD? Ook niet qua levensduur ed.

Nico

Een SSD heeft invloed op de lees/schrijf/zoek snelheid.
Dus alles wat met de hdd te maken heeft wordt bij de ssd sneller.

Als je een hdd van 1 TB duur vindt (ik houd het op WD) dan is een SSD zeer duur.
Verder heb ik begrepen dat de levensduur van een SSD minder is dan die van een HDD.

Linux:
2 partities Partitie 3 wat de os/boot partitie is met \ als root.
Dan een temp partitie van 10Mb(?) Ik heb zelfs geen temp partitie.
Dat is bij mij alles.

Hallo kostenzer,

Toch nog één vraag: Welke distributie heb je gebruikt? Ubuntu 14.10, Fedora 21 en CentOS 7.0 en Mint 17.1 of...

Nico.

Debian gebruik ik.
Maar ik kan me niet voorstellen dat dat er wat toe doet.

Kos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan