win98 installeren vanaf cd-rom lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bmwtje1104

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2007
Hallo,

Ik heb een oude pc waar win95 op stond geformatteerd met de bedoeling om er win98 op te zetten. Wanneer ik mn pc weer opstart en ik druk nergens op krijg ik steeds de melding "ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets", als ik terwijl hij opstart op "del" druk, krijg ik het venster "rom pci/isa bios (2a5la008)"
cmos setup utility
award software, inc.
Nu heb ik wel een installatie cd-rom van win98 en winxp, maar deze wil hij blijkbaar niet lezen of zo, weet het gelijk niet meer?!
Kan iemand me helpen aub?

om win 98 te installeren heb je wel de goede bootdisk met crom ondersteuning nodig.
kijk op www.bootdisk.com, download hier de goede versie.

De Windows98 cd is bootable,dus het zou ook zonder floppy moeten werken.

Wellicht staat de bootvolgorde in het bios niet goed,CDRom moet voor de HDD staan.

Tijdens het opstarten op F8 drukken,wil bij sommige bios versies wel eens een bootscherm opleveren en dan kun je daar voor de CDRom kiezen.

Greetz

Het diskettestation heeft een niet opstartbare diskette in zich of denkt dat deze inhoud heeft. doe er eens een diskette in en uit. heb je DOS, doe die er dan eens in en installeer eerst DOS, vervolgens een CDRom driver en daarna Windows 98. Zelfs al zou je een opstartbare CDRom hebben van Windows 98, dan ondersteunt een oude computer nog altijd niet het booten vanaf CDRom. Voor wat het Bios betreft. Wanneer je niet in de setup komt maar alleen de melding ziet en niet om een wachtwoord wordt gevraagd heb je daar waarschijnlijk een probleem mee. Misschien dat de batterij leeg is. Zo te zien hoef je niet in de Bios te wezen omdat je eerst DOS moet installeren en het diskette station om een opstartbare diskette vraagt, wat de eerste DOS diskette dus is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan