win98 op c:/win98 op d: wil van d opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter died
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

died

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
beste mensen,

Na enige tijd win xp op mijn c: schijf gehad te hebben en win98 op d: (met dual boot) wilde ik toch weer win 98 op mijn c: schijf hebben, omdat xp erg traag was.
nu heb ik mijn c: schijf geformateerd en win 98 geinstalleerd.
maar wat blijkt nu mijn schijf is nog steeds traag.
nu wil ik dus opstarten van mijn d: schijf waar ik ook win98 op heb staan.
hoe doe ik dat? xp had boot.ini, maar win98 niet.
en heeft iemand een idee hoe mijn c: schijf zo traag werkt.
bij iedere opdracht in win98 of voorheen xp via de c schijf, duurde het een tijd voor ie wat deed. bijvoorbeeld bij zoeken.
dit duurt een eeuwigheid.
terwijl op mijn d: schijf waar win 98 opstaat dit veel en veel sneller gaat.
eigenlijk twee vragen dus.
kunt u mij helpen?

groeten diederik:confused:

De meest directe manier is natuurlijk om je D-schijf als Primary Master in testellen, omdat je normaal gesproken je snelste schijf als opstartschijf moet gebruiken.
Maar als je dat niet wilt, dan moet je Win98 opnieuw installeren en als mapnaam D:\WINDOWS opgeven. De bootbestanden worden dan weer zo ingesteld dat hij Winows op D: gaat zoeken. De bestaande installatie wordt overschreven zonder dingen te verwijderen. Verstandig om vooraf wel weer even C: te formatteren.

Heel waarschijnlijk zul je Windows ook opnieuw moeten installeren als je je schijven wel gaat omwisselen.

win98 op c: /win98 op d:

ik heb inmiddels mijn c: schijf geformateerd en windows opnieuw geinstalleerd.
en win98 op d:\windows gezet.
nu is het wel zo dat er nog bestanden om op te starten op de c: schijf staan, maar dat is niet zo'n ramp.

wat blijft is dat die c: schijf zoveel trager was geworden.
zou dat kunnen komen omdat win98 niet verder kijkt dat fat32 en dat wat xp nodig heeft, je weet wel nti of zoiets, niet voorkomt in het win98 woordenboek en dat windows 98 die dus zegt dat de c: schijf fat32 was terwijl dit niet zo was?
ik heb nu dus eerst de c: schijf geformateerd, en hem naar fat 32 gezet.
het lijkt met zijn traagheid wel over te zijn.

in ieder geval bedankt voor jou antwoord, en ik zal deze vraag neer zetten als zijnde beantwoord.

groeten died

:thumb:

Windows 98 zal een NTFS partitie gewoon helemaal niet zien, en zal daar ook niet trager door worden. En C: kan eigenlijk geen NTFS zijn geweest als je een normale dualboot met WinXP hebt gehad. Wel als je daarvoor een speciale bootmanager hebt gebruikt. Maar in beide gevallen zou Win98 er niet trager door mogen worden. Waarschijnlijk zit dat toch in de schijf zelf, daarvoor zou je een programma kunnen gebruiken die de snelheid van de schijven kan testen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan