Win98 SE start niet meer na installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robotto

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Ik heb omdat de PC alleen nog in veilige modus wil opstarten uiteindelijk WIN98Se er maar weer overheen gezet. Installatieprocedure loopt goed tot het moment dat de melding "bezig met starten eerste Windows sessie" verschijnt. Op dat moment bevriest het beeld (de balk onderin loopt dus ook niet meer) en er is geen HD-activiteit meer.
vervolgens maar weer via F8 gestart in MSDOS-modus.

Als ik dan via C:\windows\win in windows kom werkt ie weer alleen in de veilige modus met de melding dat ie in deze modus geen hardware kan detecteren (is ook logisch want dat zou de volgende stap van de installatieprocedure moeten zijn volgens mij).
Probeer ik windows "gewoon" op te starten flitst er HEEL SNEL (niet te lezen) een melding over het register over het scherm en verschijnt vervolgens een blauw scherm met de volgende melding:

"De initialisatie van het VFAT-apparaat is mislukt. een door VFAT vereist apparaat of bron is niet aanwezig of beschikbaar. Kan VFAT niet verder laden. Het systeem is gestopt."

Vervolgens rest mij weer niks anders dan in veilige modus te starten, waardoor ik geen hardware kan detecteren enz. enz.

Wat is hier aan de hand? :mad:

Chkdsk

Heb je al geprobeerd na opstarten met opstart diskette om Chkdsk te runnen.

Probeer anders op een andere machine een diagnose tool voor je HDD te downloaden.

En als laatste HDD met Fdisk alle partities verwijderen en op nieuw formateren.

Probeer dan een setup vanaf HDD, zoals ik ooit hier beschreef (vanuit C:\Windows\Option\Cabs)

Eric.

Ifshlp.sys

Ik heb inmiddels zelf wat rondgezocht bij Microsoft (zoeken op Vfat) en daar gezien dat het bestandje ifshlp.sys óf ontbreekt óf er juist op is blijven staan tijdens de herinstallatie van Win98.

Ook kan het zijn dat de verwijzing naar dit bestandje in config.sys óf ontbreekt óf verkeerd verwijst.

Een derde mogelijkheid is dat de winboot.ini van de onvoltooide herinstallatie nog steeds aanwezig is de map c:\windows, waardoor een gewone opstartprocedure wordt geblokkeerd.

Je ziet, oorzaken te over en evenveel oplossingen (die worden gelukkig ook beschreven op de site van Microsoft).

Ik hoef in ieder geval niet te formatteren oid.

In ieder geval bedankt voor je reactie, ik laat het resultaat van eea nog wel even weten zodat anderen er misschien ook nog wat hebben. Daar is helpmij tenslotte toch voor.......

Ook ik had een vastloper alleen dan tijdens de hardware detectie. Mijn advies was alle niet benodigde hardware verwijderen. Dit hielp uiteindelijk was het de modem die conflict veroorzaakte.

inderdaad

Roal ik vermoed ook dat het een hardwareprobleem geweest is, omdat tijdens hardwaredetectie de boel steeds in het honderd liep.
Heb uiteindelijk de HD eruit gehaald en deze in een andere PC gezet en op deze wijze de bestanden overgehaald naar een andere HD.
Vervolgens maar Fdisk etc. uitgevoerd, omdat de oplossingen van Microsoft, hoe mooi en duidelijk beschreven ook, uiteindelijk niks opleverden
:( .

Jammer

het spijt me dat ik gelijk had.

Maar heb je het nog geprobeerd met de diagnose tool.

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Eric

Nee ik heb het niet geprobeerd met de diagnosetool.
Dit was niet meer nodig, even goed bedankt voor de adviezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan