win98 stopt na opstartscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeleJohnny

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 feb 2012
Ik heb op een van mijn pc's WIN98 (SE) geinstallerd om door mijn kleinkinderen oude Disney-spelletjes te laten spelen. Op de opstarschijf van 80 gb heb ik 25 gb gepartitioneerd voor WIN98 in FAT32. Op de rest zet ik een XP-versie. Het installeren van 98 ging goed maar als de pc opstart krijg ik de melding: Er is onvoldoende geheugen om Windows te initialiseren. Sluit een of meer geheugenresidente programma's af of verwijder onnodige hulpprogramma's uit config.sys of autoexec.bat. Toch heb ik 2 reepjes van 1 gb in de sleuven zitten. Hoe los ik dit op ?

Hoi,

Ik heb even lopen googlen en kwam op de Wikipedia site waarop stond: "The maximum amount of physical RAM in a PC that Windows 98 supports is 1.5 GB". Dus een tip: verwijder één geheugenreepje en probeer het opnieuw.

Suc6!

Als je dan toch alles overnieuw installeert kan je beter eerst de XP erop zetten & daarvoor de hele schijf/alle partities NTFS formatteren.

Als die helemaal klaar & bijgewerkt is zet er een Virtual Machine bij, bv. Microsoft Virtual PC 2007 of Oracle Virtual Box, & installeer je daarin de of meerdere 98 onder ideale systeemeisen (64MB RAM, 1 of 2 schijven, 5, 10 of 20 GB, etc...). Daarvan kan je dan weer een backup op een externe schijf van maken, is het & portable, & als de kindertjes het, gegarandeerd, slopen, zet je het in 5-10 minuten terug...

het werkt

Met virtual machine had ik al eens gewerkt, maar daar konden de kleintjes niet zo mee overweg. De muiswijzer kwam steeds weer buiten de box en dan ging het mis. In ieder geval werkt de eerste oplossing nu, al moet ik wel wat drivers opzoeken, maar dan ben ik weer een tijdje van de straat, zal ik maar zeggen. Bedankt mensen.:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan