Win98 via bootdisk

• Onderwerp starter Onderwerp starter poi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Ik heb een dell laptop met Windows 2000, deze moet vervangen worden door Windows '98.
Ik start op met een bootdisk en vervolgens zie ik "A:\"
Normaal ga je dan naar je cd rom om de setup de draaien om Windows '98 te instaleren.
Bij deze laptop kan ik OF een floppydisk gebruiken, OF een cd-rom speler, dus niet gelijktijdig.
Windows '98 staat op cd en is niet bootable.
Hoe krijg ik 98 op mijn pc ?

Heb je meerdere partitie's. Dan gewoon de map win98 van de cd naar een andere partitie kopieren, dan booten van flop en c formatteren, dan naar de andere partitie gaan en vanuit de map win98 installeren.

Wel even nakijken of het geen NTFS is want die kan je niet meer lezen in DOS en dan heb je niets meer.

te laat, win2000 weg

Chips, kan niet meer, heb de hardisk al geformateerd. Ik kan nu alleen nog maar opstarten met en bootflop. Als ik de floppydrive eruit haal en dan de cdrom erin zet ziet ie niets.

nog makkelijker,
-start via de bootflop
-kopieer inhoud van diskette naar C: (xcopy *.* a: c: )
-type daarna vanaf diskette 'sys c:' gevolgd door enter
-herstart pc vanaf HDD met je cd-romspeler erin, nu moet je kunnen installeren

Bedankt, ga het gelijk proberen. Ik had inmiddels ook nog 3 ouderwetse Dos 3.22 floppy's gevonden. Als je die eerst installeerd kom je na opstarten in A:\ volgens mij kun je dan de cd rom benaderen (mits er cd rom drivers in dos zitten, dat weet ik niet).

Doe maar gewoon de win98 flop kopieren, heeft precies hetzelfde effect is gaat in één moeite door.

Ik ga het nu proberen.

Non System Disk. Terwijl ik de hardisk als eerste heb gezet in de bios.

Harddisk is toch geformatteerd? Dan is het logisch dat het geen system disk is. Je moet ook flop als eerste zetten.

edit, ow, je hebt die oude dikettes gebruikt. Je kunt het beter doen zoals hierboven uitgelegd is door Maestro12

Heb ik ook gedaan, vervolgens cd bootdiskette gekopieerd naar c en in de bios de hardisk bovenaan gezet ivm de bootvolgorde.
De floppydrive vervangen door de cd rom, zodat ik in het keuzemenu (van de bootflop) "met cd-rom ondersteuning" kan kiezen.
Zou moeten werken zo zou je zeggen. Niet dus.

Ik mis alleen dat je sys c: nog niet van flop hebt gedaan. Dan worden ook de verborgen bestanden op je HDD gezet.

Dan zou Dos op je HDD moeten staan en moet je van je harde schijf kunnen opstarten.

Ik heb ook de sys gekopieerd naar cd hardisk.
Gaat niet werken, als ik de pc opstart krijg ik wel het menu te zien (net zoals op het floppy) en kies ik opstarten MET cdrom ondersteuning. Daarna een fout in regel 10 van config.sys en aan het eind van het verhaal vraagt ie om windows opstartdisk 2. Vaag allemaal.
Als ik nou eens dos erop zet, dan moet ik alleen nog een universele cd driver hebben, misschien kan een van jullie mij daaraan helpen?

In de helpfile staat:
IDECDROM.SYS
is een driver voor (bijna) alle ATAPI CD-ROM-Loopwerken.
Oproepen in de Config.sys:
DEVICE=C:\Pad\idecdrom.sys /d:oemcd001
In de DOSSTART.BAT kan de driver geladen worden met
CTLOAD C:\Pad\idecdrom.sys /d:oemcd001
waartoe weliswaar CTLOAD.COM in c:\Windows\Command
aanwezig moet zijn.
Download: http://home.nikocity.de/helrohr/ftproot/ctload.zip

Hoe kom ik aan ctload.zip? De site bestaat niet meer, of zou alleen de aanpassing in de config.sys voldoende zijn? Ik vraag me dan alleen af wat ik in plaats van Pad moet neerzetten.

Thanx, ik ga er morgen mee verder, iets te veel bier op :-)

Uiteraard laat ik nog even weten of het wil lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan