Win98 -> WinXP en ondersom

• Onderwerp starter Onderwerp starter nader
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nader

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2001
Ik heb 2 pc's waar op eentje win98 en op andere winxp draait, daarnaast heb ik ook een router voor mijn netwerkomgeving.

ik heb beide pc'geconfigureerd om ze met elkaar te kunnen binden maar loop ik nu tegen het volgend probleem aan:

korte toelichting van mijn huidige configuratie :
1- op winxp kan ik win98 machiene zien en ook naar linnen maar kan niets openen en zien.

2- op win98 heb ik mijn schijven nettjes op share gedaan.

3- beide pc's hebben een group in dit geval heb ik hem volgende genoemd: "Mijnnet"

4- op winxp heb ik zonealarm en daar heb ik op trust zoene de ip van 98 opgegeven zodat hij mijn win98 machiene als veilig beschouwt en hem toegang geeft.

5- op winxp heb ik ADSL internet aansluiting op een USB poort.

Nou mijn vraag is :

1 - waarom kan ik op winxp die andere pc namelijk win98 zien maar niets openen ondanks dat de mappen gedeeld zijn???????????????

2- waarom kan ik via win98 niet naar winxp pingen ???? doe ik het goed met zonealarm als niet wat moet ik precies doen, gaarne duidelijke instructie.......

win98 en xp

Beste

Zo te lezen doe je alles goed maar ik heb één bedenking nml die win98 staat op share en die van xp waar staat die op?
Die moet ook op shareniveau staan en anders werkt het niet.

Veel succes ermee

jean

jean.leenders@pandora.be

XP heeft een interne firewall. Heb je die al uitgezet?

thanks voor jullie reacites.

hier mijn opmerkingen op jullie suggesties:

1- op winxp staan mijn schijven OOK op "geshared", dit is dus okay.

2- over de fiewal van XP weet ik er niets van waar en hoe moet ik hem uischakellen?

Zoals ik het al verteld heb, heb ik Alarmzone op mijn winXP en daar heb ik handmatig in de trust Zoene de ip van mijn win98 aangegeven en hoop dat winxp zijn gates voor mijn win98 open doet.

maar weten je wat ik heb hier iets vreemds namelijk:
In win98als ik probeer via de pictograam van netwerk dir op mijn Buroblad staat de volledige netwerk te benaderen zie ik niets en kan ik niet verder sterker nog ik krijg het volgende foutmelding in de vorm van "message box" terug:

" kan het netwerk niet doorzoeken. kan geen toegang krijgen tot het netwerk. zie help indes bij probleemoplosse Netwerk for meer informaties."

Ik hoop dat jullie nu meer info's hebben en hopelijk tot jullie snele reacties.

Groetjes

nader

2)

Ga naar configuratiescherm, klik op "Netwerk- en Internet-verbindingen, en daar klik je op "Netwerkverbindingen". Rechtermuisklik op de netwerk-verbinding, en kies "eigenschappen". Ga naar het tabblad "Geavanceerd".

ff een snele reatie voor mario

Ik heb op mijn winxp naar die schermpje gegaan en maar die optie is disable !!!! ik neem aan dat dit wel goed is toch!!!!!

jean, ik ben met je link bezig maar even dit:

waarom als ik op win98 machinen op volledige netwerk klink zie ik niets!! zelfs mijn eigen win98 schijven die al geshard zij????

win98 en xp

beste

heb je wel bij 98 printer en mappen aanstaan in je netwerkconfiguratie?
en de primaire netwerken zijn die hetzelfde?
nml microsoft netwerken of family netwerken: dit moet op beide pc's hetzelfde zijn.

succes

jean

Mario; zelfs met dynamische ip werkt het ook niet!!! heel raar die site is best informatief maar ik kom er hier niet uit hoor!!

Jean;
Op beide pc's heb ik MicroSoft Network geinstaleerd daar moet het dus niet aan liggen toch?

maar ff deze opmerking over mijn win98 machine:
zoals ik al eerder zei kan ik op win98 via volledige netwerk de "gesharde" schijven/mappen niet zien MAAR ik heb via "client voor microsoft netwerken" de vinkje bij "aanmelden bij winNT domein" aangevinkt en een naam gegeven (in dit geval "mijndomeid") na het opstarten kan ik via verkener zien dat onder de ''netwerk" de gesharde mappen van win98 zichtbaar zijn maar winXP zie ik niet en als ik via volledige netwerk probeer (niet via verkennen dus) geeft het volgende melding aan: "geen toegang tot mijnnet" mijnnet is mijn "workGroup" en laat ie dus helemaal niets zien !!!! heel raar.

heeft iemand een suggestie? moet ik eigenlijk niet alleen met WorkGroup werken en nniet met "Domein"-en????

groetjes,

nader

huidige stand van zaken

Beste mensen mijn probleem is OPGELOST, en wil julli ebij deze erg bedanken.

misschien tot een ander keertje,

groetjes,

Nader

Het is altijd fijn om te weten hoe je het nu opgelost hebt

huidige stand van zaken

Beste mensen mijn probleem is OPGELOST, en wil jullie bij deze erg bedanken. Maar wat ik jammer vind is dat mijn netwerk best traag is !!!! maar goed hij werkt en daar ging me om.

misschien tot een ander keertje,

groetjes,

Nader

hoe ik he topgelost heb ? en die andere proobleempje

Ik heb de is van mijn win98 op dynamisch gezet en alles trust zoen op mijn ZA uitgezet. vervolgens heb ik de trust zoen opnieuw gedefineerd maar dit keer met de naam van mijn win98 en geen IP nummer meer. beide pc's opgestart en ging in een keer goed. maar hiervoor heb ik opnieuwe alle netwerk onderdelen verwijderd en opnieuw geinstalleerd en en zoals ik al zei dit keer met dynamische IP.

Nou mario hier mijn probleempje:
als ik via win98 naar winxp ga kan ik heel snel alle schijven/folders/files op mijn winxp machine doorkliken en benaderen dat duurt geen miniseconde zelfs maar andersom, dus via winxp naar win98, duurt het te lang en soms 1 a 2 minuten, mijn winxp machine heeft dus veel tijd nodig om naar win98 die maar nog geen 1 meter verderop staat, te gaan. wat denk je ? waar kan het aan liggen ?

grt

nader

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan