windos vista op pc zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twannieboy

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2006
Hallo allemaal,
Ik wil windows vista maar ik had een vraagje!!
Als ik het nou gewoon op mijn windows XP zet, blijven al mijn bestanden er dan wel gewoon opstaan.
Want ik wil natuurlijk wel dat al mijn bestanden er op blijven staan.
Alvast bedankt...:D

Je kan ook een dual boot maken dan heb je xp en vista kan je met opstarten kiezen wat je wilt dan hou je op xp hetzelfde en word vista ernaast geinstalleert!

Je kan het best, vind ik, een dualboot-systeem optzetten, dus dat je aan het begin kan kiezen tussen Windows XP en Windows Vista. Die uitleg staat hier. Dit omdat veel programma's ( en games ) nog niet goed werken onder Vista, en sommige juist exclusief voor Vista zijn. Zo heb je het beste van beide werelden.

Vanaf Vista zijn dan bestanden gewoon te zien, vinden en kopieren via Start --> Computer.

Je kan het best, vind ik, een dualboot-systeem optzetten, dus dat je aan het begin kan kiezen tussen Windows XP en Windows Vista. Die uitleg staat hier. Dit omdat veel programma's ( en games ) nog niet goed werken onder Vista, en sommige juist exclusief voor Vista zijn. Zo heb je het beste van beide werelden.

Vanaf Vista zijn dan bestanden gewoon te zien, vinden en kopieren via Start --> Computer.

oke dus als ik gewoon op die vista ga staan die bestanden van xp er gewoon op! maar nog iets word mijn computer dat niet extra vol?

oke dus als ik gewoon op die vista ga staan die bestanden van xp er gewoon op! maar nog iets word mijn computer dat niet extra vol?

De installatie van Vista heeft een partitie ( deel van een hardeschijf, vergelijk het met een plak cake, een deel van een cake dus ) of hardeschijf van 20 GB nodig, die ruimte moet je dus wel hebben.

Je hebt dan 1 hardeschijf ( meestal ) die verdeeld is in 2 partities:
- Partitie 1 met Windows XP
- Partitie 2 met Windows Vista
Een cake met 2 grote plakken dus:p

Als je nog geen 2 partities hebt, moet je die eerst aanmaken, dit gaat gratis met Gparted, of betaald met Partition Magic Pro of Acronis.

De installatie van Vista heeft een partitie ( deel van een hardeschijf, vergelijk het met een plak cake, een deel van een cake dus ) of hardeschijf van 20 GB nodig, die ruimte moet je dus wel hebben.

Je hebt dan 1 hardeschijf ( meestal ) die verdeeld is in 2 partities:
- Partitie 1 met Windows XP
- Partitie 2 met Windows Vista
Een cake met 2 grote plakken dus:p

Als je nog geen 2 partities hebt, moet je die eerst aanmaken, dit gaat gratis met Gparted, of betaald met Partition Magic Pro of Acronis.

ik heb 84,4 GB ruimte dus dat is wel genoeg:p

oke maar als ik er bijv. gewoon wel alleen vista op zet, dan staan mijn bestanden er dus niet op! of wel....??:p

Vista moet je installeren op een lege schijf / partitie, je moet dan eerst je data ( bestanden ) kopieren naar een externe hardeschijf, of als het niet zo veel is kan je het branden op een DVD'tje. Maar dualboot raad ik aan, zo kan je altijd nog terug naar de oude vertrouwde XP.:)

Vista moet je installeren op een lege schijf / partitie, je moet dan eerst je data ( bestanden ) kopieren naar een externe hardeschijf, of als het niet zo veel is kan je het branden op een DVD'tje. Maar dualboot raad ik aan, zo kan je altijd nog terug naar de oude vertrouwde XP.:)

okee nou bedankt voor alle informatie!!:D

ik had nog een vraagje!!:p
als ik dat doe moet ik iets met een partitie doen, daar moet ik een nieuwe van maken maar ik weet niet hoe dat moet dus kan iemand mij dat vertellen?? en als ik dat dual-boot doe, dan moet ik dus evengoed al mijn belangrijkste bestanden op een cd/dvd zetten voor de zekerheid... want ik ben heel bang dat het fout gaat:eek: maarja... ik wil het wel heel graag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan