Windows 10 ASUS laptop draait constant 100% CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie123321

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Ik heb een ASUS laptop waarop ik Windows 10 draai. Hij werd heel traag bij elke handeling, dus heb ik voor virussen gescand met McAfee en Malware met Malwarebytes en een rootkitscanner. Niets gevonden.

Verse installatie gedaan en weer trage laptop. Ik bekijk alles in Taakbeheer en ik zie dat bij bijna elke handeling de CPU gelijk op 100% komt.
Het apparaat heeft een 256 GB SSD schijf en 8 GB geheugen, dus daar zit het trage ook niet in (ook nagekeken in Taakbeheer). Dan nog met Everest Ultimate alles bekeken en ook weer (bijna) 100% CPU gebruik. De rest draait goed.

De CPU word weer een beetje rustig als ik niets open heb staan (+-20% gebruik). Ook nog in veilige modus zonder netwerk getest en precies dezelfde problemen tegen gekomen.

Ik wil nu nog een 2e Windows versie er naast zetten op een aparte partitie om te kijken of dat nog iets uithaalt (dus zonder verdere software die de boel kan verstoren). Of een bootable editie van Ubuntu die je direct kan gebruiken vanaf USB stick. Maar het ziet er somber uit.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Is de chip en/of moederbord kapot? Wat kan ik nog testen?

Alvast bedankt! :)

p.s. Het is niet het warme weer, want ik heb de problemen al maanden
p.p.s. Het is ook niet 1 service of 1 programma

Laatst bewerkt:
Download
593da97aa7782-sysgauge.png
Sysgauge en installeer het programma.
open het programma en klik op Analyze in de werkbalk.
Klik vervolgens op SaveText report.
Plaats dit log in je volgende reactie.

Het is een ASUS Vivobook R541SA-DM484T (3 jaar oud, maar weinig gebruikt)

Ik kon niet het html bestand uploaden van SynGauge resultaten, maar wel een pdf'je waarin toch nog te zien is dat de CPU in verhouding tot de rest gigantisch veel gebruikt word.

De schijf is nog goed: 97% en geen fouten allemaal groene lichtjes. Ik heb het progje vaker gebruikt, alleen nu niet aan gedacht.

Wat nu?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Was dat gisteren of vandaag ?
zo ja, niets aan de hand ! Patching Tuesday van MS en hij viel qua CPU belasting zwaar uit : zolang er nog iets te zien is in Windows Update mag je hoge CPU verwachten.

De grafieken zijn van vandaag, maar het gedrag van de laptop (te zien in taakbeheer en Everest) is hetzelfde: hele hoge CPU bij het laden van bijna niets. De grafieken zijn wat mij betreft representatief voor hoe het al maanden gaat.

In het eerste bericht van mij valt te lezen wat ik allemaal al gedaan heb. Niets heeft geholpen.

Laatst bewerkt:
Het is wel zo dat deze laptop slechts een Celeron N3060 processor heeft, waarvan zelfs de Consumentenbond zegt “zeer beperkte rekenkracht”.
Kan hem niet vinden bij Acer, was op zoek naar b.v. rom-updates.

De laptop is voorzien van twee processor kernen. Het komt voor dat Windows er maar één ziet. Controleer dat bij Taakbeheer > Prestaties > onderaan Broncontrole openen > tabblad Processors. Je moet dan activiteit zien bij "processor 0" en "processor 1" aan de rechter kant in de grafieken.

Er bestaat verwarring omtrent de Speedstep of Boost technologie, welke via de BIOS of Firmware instellingen geregeld wordt. Bij gebruik van deze processor versnellers bij zware taken is het namelijk ook zo dat de rekenkracht tot haast nul kan worden teruggebracht wanneer de processor in ruste is. Dit wordt er niet bij verteld en geeft een vertekend beeld. Ik geloof pas dat deze tragere laptop (geschikt voor eenvoudige toepassingen) een bezette processor heeft wanneer de versnelling technologieën volledig zijn uitgezet.

Verder kan je kijken met AutoRuns van Sysinternals naar wat er allemaal opstart op de computer. Met Google en op de forums in de zoekresultaten blijkt dan al snel wat het systeem bezet houdt. Ik heb gemerkt dat verschillende processen niet genoemd worden bij Taakbeheer, Een virus scan op de achtergrond of een updater of Windows Search service of een indexeerder voor cloud diensten kan de oorzaak zijn. Kijk eerst vooral ook in het systeemvakje rechts onder op de taakbalk, of er niet iets is wat je kan missen (stuurprogramma voor geluid bijvoorbeeld) en bij Programma's en onderdelen van Windows.

Zorg voor alle chipset drivers die de fabrikant aanbiedt en geschikt zijn voor het besturingssysteem. Zeker belangrijk zijn de grafische drivers. Kijk daarvoor ook bij Apparaatbeheer. Maak een goede backup van het systeem wanneer je een andere grafische driver zou willen installeren.

Fouten kunnen de computer natuurlijk ook bezighouden. Doe een controle van de harde schijf en repareer alleen het bestandssysteem, niet sporen en sectoren. Geef de controleopdracht sfc /scannow met de Windows installatiebestanden bij de hand. Doe een malware scan want soms worden computers misbruikt om bijvoorbeeld bitcoins te zoeken of iemand mee te laten kijken of een internet adres te overbelasten.

Ik kon niet het html bestand uploaden van SynGauge resultaten, t.Wat nu?...
eerst zippen dan kun je hem wel uploaden....dan kan dorado er naar kijken.

En idd die Celeron is een heel stuk trager dan een i5 7200u in een Asus uit dezelfde tijd (de Asus laptop van mijn zoon)
Maar mijn ega heeft een laptop uit 2010 met nog een tragere CPU ... en maar 4GB RAM en daar loopt Win10 prima op...

Maw: Er is echt iets anders aan de hand.....

Laatst bewerkt:
Het is wel zo dat deze laptop slechts een Celeron N3060 processor heeft, waarvan zelfs de Consumentenbond zegt “zeer beperkte rekenkracht”.
Kan hem niet vinden bij Acer, was op zoek naar b.v. rom-updates.

Het is geen Acer maar een ASUS. En de rekenkracht was voor simpele taken ruim voldoende. 2 jaar lang supersnel.

eerst zippen dan kun je hem wel uploaden....dan kan dorado er naar kijken.

En idd die Celeron is een heel stuk trager dan een i5 7200u in een Asus uit dezelfde tijd (de Asus laptop van mijn zoon)
Maar mijn ega heeft een laptop uit 2010 met nog een tragere CPU ... en maar 4GB RAM en daar loopt Win10 prima op...

Maw: Er is echt iets anders aan de hand.....

Daar was ik dus bang voor. Ik heb nu alle testen gedaan en het ding is gewoon zooooo langzaam geworden. 2 jaar lang gedraaid als een zonnetje. Let wel: alleen voor simpele taken. Maar daarvoor was ie ook aangeschaft.

Ik vrees dus toch dat het een hardware probleem is. Is geleverd met Win10 en toen ie zo traag werd en toen Win10 teruggezet naar fabriekstoestand. Dat mocht ook niet baten.

Kan iemand mij vertellen of dit wel of dit een hardware probleem is? Want alles is verder origineel.

p.s. ik heb wel de resultaten van SunGauge geupload, maar dan in PDF formaat. Je ziet dan de balken alleen met omlijning, maar dat is duidelijk genoeg.

“Acer” is inderdaad foutje van mij, maar had al wel bij ASUS gekeken en niets gevonden.

Ja, Lange Pier, ik heb alles al gedaan. Alles in de gaten gehouden. Alle processen. Alles wat er op de achtergrond draaide heb ik bekeken. Dat heb ik eerder al gezegd en dat had je kunnen lezen.

Alsjeblieft, ik vind het fijn dat je me wil helpen, maar dit is gewoon uitputtend... Sorry hoor, ik ben geen superkundige, anders was ik hier niet, maar ik ben wel technisch en slim genoeg om te bekijken wat mijn computer bezighoud. Dat is makkelijk te zien in Taakbeheer en heb ik al 2 of 3x eerder gezegd hier op deze thread.

Iedereen bedankt! Ik ga ervan uit dat het een hardware probleem is, want alles ik heb dankzij jullie nu echt ALLES getest.

Nogmaals bedankt en een fijne avond!

Kan iemand mij vertellen of dit wel of dit een hardware probleem is? Want alles is verder origineel..
Boot eens van USB stick gemaakt met de Win 10 creation tool.
En dan na het booten alles weggooien op de 256GB schijf en helemaal schoon beginnen/installeren.
De Win10 key hoort automatisch herkend te worden.
Er zijn tools om hem te vinden... als je op zeker wilt gaan...

Want... stel er zit een foutje in het recovery systeem.... en heb je daar last van... dan is helemaal schoon en opnieuw beginnen toch beter....
Kies wel voor de juist Win10 versie bij het maken van de USB stick ... dus wat je nu hebt.

Jik heb alles al gedaan.d!
Ook.... RAM checken met Memtest86.???

Laatst bewerkt:
Je kan misschien altijd verder gaan, maar ik vind dat ik voldoende gedaan heb. En Memtest86 is voor x86 systemen en niet voor 64-bits, zoals ik draai. Ben op de webpagina geweest, dus...

Een stick booten heb ik ook al geprobeerd. Ik heb zelfs nagekeken of ik misschien een andere Windows versie of Ubuntu Linux op een 2e partitie kon zetten. Maar 1 instelling in het bootmenu kon niet veranderd worden (ik heb het nagelezen op de site van ASUS) en daardoor wilde de stick niet starten. En ik kan nog veel meer vertellen. Ik heb verder alles gedaan wat er gesuggereerd werd.

Ik heb mijn best gedaan, jullie hebben je best gedaan. En nu is het voor mij klaar. Voldoende bewijs, meer energie heb ik niet. Dat is mijn keuze. Ik respecteer jullie, respecteer mijn keuze ook. Bedankt en fijne avond!

Type station in het zoekvak en voer de TRIM-functie eens uit.

Overigens lijkt mij een hardware probleem. Dan is de zaak niet vooruit te branden. Heb je nog een andere schijf? Opschoonfunctie van Windows nog gebruikt?

Kun Norton Power Eraser ook nog proberen.

Hier staat geen paniek!

Laatst bewerkt:
En Memtest86 is voor x86 systemen
Nope.
Ik ga ervan uit dat het een hardware probleem is
Buiten een of slechte schijf of te weinig ruimte op de systeemschijf is het nooit een hardwarefout maar altijd een softwarefout, je aanname klopt niet maar wel tijd voor een nieuw systeem dan.
Op een W7/8/10 staat trim standaard aan voor een SSD.

@robbie123321
Een stick booten is niet gelijk aan een Windows installatie afmaken en dat is je dus nog niet gelukt.
Je bent te prijzen om je verdere inspanning :cool:maar maak de nieuwe installatie af.... dan heb je het pas echt bewezen dat ook een Win10 vanaf usb stick installeren niet werkt.

Als je last hebt van een bootmanager/bootmenu, dan moet je dat bootmanager/bootmenu, verwijderen, mss met PQMagic?

Ik kon niet eens beginnen met een nieuwe installatie vanwege 1 instelling in het bootmenu die niet te wijzigen is. Oké, als ik nog weer eens energie heb, dan probeer ik het bootmenu te verwijderen. Als ik het heb over energie hebben, dan bedoel ik het ook letterlijk (ben chronisch ziek)

@route99, ik vind het wel een goede tip (bootmenu verwijderen)

Ik heb nu zoveel getest, alles bekeken en zoveel gedaan, dat ik doodmoe ben. De persoon die deze laptop op dit moment gebruikte, geef ik tijdelijk een andere laptop die ik nog heb liggen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan