Windows 10 Home, ram ondersteuning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Önder

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2004
Berichten
365
Beste ,

Er zit momenteel 16 gb ram in mijn pc, tot mijn verbazing zie ik niet meer als 8gb gezien word door Windows.

Is dit normaal bij windows 10, vroeger bij windows 7 zaten er limieten aan bepaalde versies van Windows herinner ik me nog daarom dat ik het even vraag.

Groetjes,
Önder
 
Je hebt Windows Home 64 bits? Dan zou 16GB er moeten staan, tenzij er eentje defect is, maar dat om nu niet bekende redenen niet gemeld wordt/een waarschuwing gegeven wordt.....
Kun je met memtest86 het geheugen testen?
En: Kun je een plaatje hier neer zetten waar je dit leest wat je schrijft... 8 ipv 16GB?
 
Het kan een beperking zijn van plaatsing op het moederbord. Daarvoor heeft u de pagina over geheugen nodig in de handleiding. Toevallig is mijn Quad Core computer ook zo en dat is toch niet een heel oud model (DDR2 800/667 SDRAM (8GB Max).
 
Je hebt Windows Home 64 bits? Dan zou 16GB er moeten staan, tenzij er eentje defect is, maar dat om nu niet bekende redenen niet gemeld wordt/een waarschuwing gegeven wordt.....
Kun je met memtest86 het geheugen testen?
En: Kun je een plaatje hier neer zetten waar je dit leest wat je schrijft... 8 ipv 16GB?

Ik heb de ram geheugen eruit gehaald en ik zie dat op elk ram 2*4 gb staat, dat dus bij elkaar 16 moeten zijn. Als ik er 1 tje uithaal heb ik ook ineens 4 gb ram over, dus kapot zijn ze ook niet.
Bekijk bijlage 354956
 
Bijlage werkt niet, de Help pagina van het forum.
Zet een het rapport van Speccy hier neer.
https://www.ccleaner.com/speccy
Anders moet je alles zelf op zoeken, moederbord merk/type, RAM merk en type, Windows 32 of 64 bits.... etc.
 
Misschien heb je hier iets aan...?
Dit hangt ook samen met de melding "xxx Gb is gereserveerd voor hardware"...
 
Bijlage werkt niet, de Help pagina van het forum.
Zet een het rapport van Speccy hier neer.
https://www.ccleaner.com/speccy
Anders moet je alles zelf op zoeken, moederbord merk/type, RAM merk en type, Windows 32 of 64 bits.... etc.

Summary
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD A8-3850 19 °C
Llano 32nm Technology
RAM
8,00GB DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI A75A-G55 (MS-7695) (P0) 63 °C
Graphics
W2442 (1680x1050@59Hz)
ATI AMD Radeon HD 6550D (MSI)
XenSource Citrix Indirect Display Adapter (Undefined)
512MB NVIDIA GeForce 9800 GT (Undefined) 39 °C
CrossFire Disabled
ForceWare version: 342.01
SLI Disabled
Storage
931GB Seagate ST1000DM003-9YN162 (SATA ) 24 °C
Optical Drives
ATAPI iHAS124 C
Audio
AMD High Definition Audio Device
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
Computer type: Desktop
Installation Date: 25-1-2021 16:32:11

Windows Security Center
User Account Control (UAC) Enabled
Notify level 2 - Default
Firewall Enabled
Windows Update
AutoUpdate Not configured
Windows Defender
Windows Defender Enabled
Antivirus
Antivirus Enabled
Display Name Windows Defender
Virus Signature Database Up to date
.NET Frameworks installed
v4.8 Full
v4.8 Client
Internet Explorer
Version 11.1198.18362.0
PowerShell
Version 5.1.18362.1
 
Laatst bewerkt:
Önder zei:
Ik heb de ram geheugen eruit gehaald en ik zie dat op elk ram 2*4 gb staat, dat dus bij elkaar 16 moeten zijn.

Misschien moet je dat toch anders interpreteren. Als er op een geheugenmodule 2*4GB staat of 2x4GB, dan betekent dat dat die module deel uitmaakt van een set van 2 modules die per stuk 4GB zijn, en samen 8GB.

Ik laat het hieronder zien met een voorbeeld:

60180261f028e-2_of_8GB_RAM.png


Op dit reepje werkgeheugen staat: 8GB (4x2GB)
Is dat een module van 8GB? Nee, het is een module van 2GB. Hij maakt deel uit van een set van 4 bij elkaar horende modules werkgeheugen (van elk 2GB RAM) die samen 8GB zijn.
 
Nou, dat is erg verwarrend en misleidend als dat waar is. Dan zijn dus vier geheugenslots bezet.
 
Maar het lijkt wel te kloppen. Tenslotte zegt TS zelf dat opstarten met 1 module dus 4GB geheugen laat zien.

Kijk anders eens met BelArc Advisor. Die laat de individuele geheugenbanken zien.
 
Het handigste is als een weblink naar bijvoorbeeld tweakers komt obv de de code die op de reepjes staat.
Ik had net als RogerS ook dit gehoopt:
Die laat de individuele geheugenbanken zien.
Goed punt dus.
Nu kregen we alleen een samenvatting....
Summary
RAM
8,00GB DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
 
???
Bij mij werken ze wel.. ca 4 minuten later... de weblinks van Speccy...
 
Behalve dat we nog niet weten wat er op de geheugens staat en ik eerdere conclusies over 2*4=4 in twee de zelfde van 4, onderschrijf, het volgende. Uw moederbord ondersteund inderdaad tot 32 Gb. geheugen maar is dit wel van de ondersteunde frequenties 1066/1333/1600/1866 GHz? DDR3 is niet compatibel met ouder DDR2 geheugen en dat zou daarom eveneens niet herkend worden.


DDR staat voor "Double Data Rate."
665 X 2 = 1330 GHz. en wordt dus ondersteund maar hoe snel is het geheugen wat niet herkend wordt dan? DDR3 geheugen kan ook (eventueel in notatie de helft) van 800, 2133, 2400 of 2666 GHz. zijn.

In ieder geval helpt dat in de toekomst bij de aanschaf van ander geheugen modules.

https://www.msi.com/Motherboard/A75A-G55/Specification
 
onderschrijf, het volgende. Uw moederbord ondersteund inderdaad tot 32 Gb. geheugen maar is dit wel van de ondersteunde frequenties 1066/1333/1600/1866 GHz? DDR3 is niet compatibel met ouder DDR2 geheugen en dat zou daarom eveneens niet herkend worden.

Zou ook heel sterk zijn, het gaat fysiek niet eens passen.
ddr-vs-ddr2.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan