Windows 10 INstallatie met alle programma's naar andere PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Aloha

Ik zou graag een WIndows 10 installatie met al zijn programma's (Radarr, Plex, ...) overzetten naar een andere PC.

Van een Dell Optiplex 7020 (desktop) naar een Latitude 5590 (laptop)

Ik heb al geprobeerd gewoon alles van de ene harde schijf naar de andere te doen maar dit duurt verschillende dagne en hij klaagt constant over rechten (ik ben nochtans admin)

Iemand ervaring hiermee? Misschien kan ik gewoon bepaalde mappen (program files? appdata?) overplaatsen, meer selectief kopiëren ipv alles .

Is de gebruikte PC waar het vanaf komt met een oem of retail Windows?

Retail Windows . Mss is het aangewezen met een soort Acronis image of iets dergelijks te werken.

Ik heb nog nooit een hele PC (dan nog verschillende types) overgezet op een andere op deze manier, dus ben benieuwd

Je kunt proberen om met een zgn schijven kloon programma als Aomei Backupper Free je schijf vd desktop naar de schijf vd laptop te klonen.
Ik zou er voor kiezen om tijdelijk eerst alle wachtwoorden van je admin en user accounts weg te halen.
Dan de schijf van je laptop in een extern 2,5 doosje met een USB 3 aansluiting klaar te maken, nog niet aansluiten.
Heb je alle wachtwoorden op je desktop weggehaald?
Zorg nu eerst dat de totale ruimte op je desktop schijf een stuk kleiner is dan de grootte van de laptopschijf.
Met een partitie programma kun je dat verkleinen. Stel je laptop schijf is 500GB zorg dan dat de ruimte op je desktopschijf onder 450 GB blijft.
Ok... installeer Aomei Backupper Free
Koppel de externe schijf waarin je laptopschrijf in zit
Start Aomei Backupper Free en kiezen voor Klonen en dan de HELE schijf kopiëren.
Klaar? Externe schijf afkoppelen en uit het doosje halen en die schijf weer in de laptop zetten.
Het kan zijn dat het opstarten veel langer duurt omdat het systeem aangepast moet worden.
Soms zijn er ook nog meerdere herstarts nodig omdat er van alles herkend wordt.
Ok zover gekomen?
Check of je wifi op je laptop het doet,

JA.... mooi en zet het updaten van Windows aan die staat bij "instellingen"
Kijk naar na of er optionele drivers op installeren staan te wachten, Mijn indruk is dat ze vaak nuttig zijn.

NEE? Dan s er geen automatische wifi driver van de laptop beschikbaar. Kijk via de desktop op de support pagina vd laptop welke driver je nodig hebt en download die en mbv een usb stick ff op je laptop zetten en installeren....
Nu kun je het installeren afmaken al onder A.

Klaar?
Stel je admin en user wachtwoorden weer in.

PS: Dit werkt niet bij alle laptops, mijn ervaring is dat het bij de bekende laptops vaak wel werkt en bij de anderen zeker niet altijd en die hebben vaak ook hun driver site niet altijd op orde.

PS2: De retail code mag je meenemen van desktop naar laptop. Kijk ff op je hem opnieuw moet invoeren en activeren.
Succes.

Moi, Het heeft geen enkele zin. De verbinding is eveneens te langzaam hiervoor. De Windows versie kan u gewoon installeren en dan bij de registratie, die het waarschijnlijk niet zal doen, telefonisch contact opnemen met Microsoft en alle gegevens bij de hand. Zij controleren uw licentie soort en helpen u dan verder. Je kan de oude Windows dan niet meer gebruiken terwijl u on-line bent, dus beter wissen maar als dit niet goed uitkomt dan is een Windows 10 licentie, met download link waarschijnlijk wel voor Euro 20 te koop via Marktplaats en bekende leveranciers die daar adverteren.

Maak even een lijstje van alle programma's. Installeer Windows met alle voor de nieuwe computer benodigde drivers dus vergeet niet de pagina van de fabrikant hiervoor te bezoeken. Denk aan een kopie/backup van bladwijzers van de Internet Browsers.

Hulpprogramma's voor synchronisatie zijn er wel maar niet nodig. Ga naar jouw Microsoft account (moet je niet nog een lokaal account hebben) door bij Instellingen voor Accountgegevens te kiezen en onder Accounts dan Windows backup. De instellingen en alle vervolgens gekozen mappen met de bestanden worden dan desgewenst gesynchroniseerd met beide apparaten. Om dit te realiseren op de nieuwe computer gaat u daarmee naar uw Microsoft account en kiest u bij backup juist voor herstellen.

Moi, Het heeft geen enkele zin. De verbinding is eveneens te langzaam hiervoor. .
Waar baseer je je op?
Bij het klonen heb je geen internet verbinding nodig?
Hij wil het een op een over zetten en dit is een manier.
Compleet herinstalleren kan altijd nog.

Zeg het maar. Wat is het voordeel van niet hoeven te installeren van alle programma's? Dus zelfs al zou het mogen en daarna allemaal kunnen werken. Als het gaat om bepaalde instellingen dan ben ik nog niet overtuigd.

De verbinding tussen de computers zou het dagen laten duren stond er. Dat is een extra reden. Het wil gewoon niet.

De verbinding tussen de computers zou het dagen laten duren stond er. Dat is een extra reden. Het wil gewoon niet.
Bedankt voor deze opmerking, want nu zie ik dat je mijn verhaal niet begrepen hebt.
Het klonen gebeurt niet zo, maar door de harde schijf uit de laptop te halen en aan te sluiten op de desktop. De snelheid van het klonen is vaak een paar uur, uiteraard afhankelijk van het type schijf/aansluiting en hoe snel de desktop dat lokaal aan kan.

Ik heb in het verleden het kopieren van een win10 syteem, zoals door route99 beschreven, geprobeerd en dat lukte, zelfs waarbij de hardware van de twee pc's totaal verschillend was. Na kopieren stond win10 dan een tijd na te denken en na een paar automatische herstarts waarbij de drivers voor de andere hardware automatisch werden opgehaald en geinstalleerd, werkte het gewoon.
Punt is wel dat de activering van de oorspronkelijke pc over ging op de gekopieerde versie en dus de oorspronkelijke win10 pc niet meer legaal was.

Je kunt proberen om met een zgn schijven kloon programma als Aomei Backupper Free je schijf vd desktop naar de schijf vd laptop te klonen.
Ik zou er voor kiezen om tijdelijk eerst alle wachtwoorden van je admin en user accounts weg te halen.
Dan de schijf van je laptop in een extern 2,5 doosje met een USB 3 aansluiting klaar te maken, nog niet aansluiten.
Heb je alle wachtwoorden op je desktop weggehaald?
Zorg nu eerst dat de totale ruimte op je desktop schijf een stuk kleiner is dan de grootte van de laptopschijf.
Met een partitie programma kun je dat verkleinen. Stel je laptop schijf is 500GB zorg dan dat de ruimte op je desktopschijf onder 450 GB blijft.
Ok... installeer Aomei Backupper Free
Koppel de externe schijf waarin je laptopschrijf in zit
Start Aomei Backupper Free en kiezen voor Klonen en dan de HELE schijf kopiëren.
Klaar? Externe schijf afkoppelen en uit het doosje halen en die schijf weer in de laptop zetten.
Het kan zijn dat het opstarten veel langer duurt omdat het systeem aangepast moet worden.
Soms zijn er ook nog meerdere herstarts nodig omdat er van alles herkend wordt.
Ok zover gekomen?
Check of je wifi op je laptop het doet,

JA.... mooi en zet het updaten van Windows aan die staat bij "instellingen"
Kijk naar na of er optionele drivers op installeren staan te wachten, Mijn indruk is dat ze vaak nuttig zijn.

NEE? Dan s er geen automatische wifi driver van de laptop beschikbaar. Kijk via de desktop op de support pagina vd laptop welke driver je nodig hebt en download die en mbv een usb stick ff op je laptop zetten en installeren....
Nu kun je het installeren afmaken al onder A.

Klaar?
Stel je admin en user wachtwoorden weer in.

PS: Dit werkt niet bij alle laptops, mijn ervaring is dat het bij de bekende laptops vaak wel werkt en bij de anderen zeker niet altijd en die hebben vaak ook hun driver site niet altijd op orde.

PS2: De retail code mag je meenemen van desktop naar laptop. Kijk ff op je hem opnieuw moet invoeren en activeren.
Succes.

Top voor deze uitleg.

Ik heb het geprobeerd maar het is dus niet gelukt. Klonen was succesvol met de software maar na het insteken vd M2 SSD id laptop wil de laptop nooit starten.

'no bootable devices found'

3 keer geprobeerd, niet gelukt. Id BIOS staat hij wel herkend maar Windows kan dus niet starten.

Ik vergelijk morgen nog eens beide schijven (ene is een HDD, andere M2 SSD) , zeker het C:\Windows mapje zal ik vergelijken.

Jammer! Maar alvast hartelijk dank

Na het klonen moet ik het bootbaar maken herstellen door op te starten vanaf het Windows installatiemedium en daarmee setup te gebruiken tot de keuzes komen van waar Windows geïnstalleerd moet worden. Na de landenkeuze (dus ook eerder dan wanneer Windows zou gaan installeren) zou er een mededeling moeten komen dat het opstarten van een andere Windows installatie wordt gerepareerd en dat u de computer opnieuw moet opstarten.

Na het klonen moet ik het bootbaar maken herstellen door op te starten vanaf het Windows installatiemedium en daarmee setup te gebruiken tot de keuzes komen van waar Windows geïnstalleerd moet worden. Na de landenkeuze (dus ook eerder dan wanneer Windows zou gaan installeren) zou er een mededeling moeten komen dat het opstarten van een andere Windows installatie wordt gerepareerd en dat u de computer opnieuw moet opstarten.

Bedankt, ik ben nu al zo ver gekomen. Ben wat met de CMD aan de slag gegaan maar nog niet opgelost.

Het is alleszins een GPT installatie, dat zie ik in diskpart

Wanneer ik bootrec /rebuildbcd probeer zegt hij;
the requested system device cannot be found

Bij bootrec /fixboot zegt hij;
acces is denied (????)

Vreemd eerlijk gezegd, als er nog tips zijn, zeker welkom. Ik zoek ook verder

Heb je het "bios" van het systeem wel net zo ingesteld als van het systeem waar het origineel vandaan kwam?
Dus was de setting origineel "legacy" oid dan moet dat ook op het "nieuwe" systeem.
Maar was het UEFI... dan op het "nieuwe" systeem dus ook dat instellen.
Tis bij mij nog nooit misgegaan.

En zorg dat de bootschijf ook goed staat, start anders met F8 of zo, die de handleiding van nieuwe systeem, zodat het bootmenu verschijnt en je de schijf kunt kiezen waar de kloon op staat, werkt dat zoek dan uit dat dit de volgende keer automatisch gaat.

Heb je het "bios" van het systeem wel net zo ingesteld als van het systeem waar het origineel vandaan kwam?
Dus was de setting origineel "legacy" oid dan moet dat ook op het "nieuwe" systeem.
Maar was het UEFI... dan op het "nieuwe" systeem dus ook dat instellen.
Tis bij mij nog nooit misgegaan.

En zorg dat de bootschijf ook goed staat, start anders met F8 of zo, die de handleiding van nieuwe systeem, zodat het bootmenu verschijnt en je de schijf kunt kiezen waar de kloon op staat, werkt dat zoek dan uit dat dit de volgende keer automatisch gaat.

Zit er vooral mee in dat ik van een desktop uit 2015 naar een laptop van 2019 ga. Desktop had altijd een harde schijf, nu is dat plots een SSD.

Ik ga het nog eens doublechecken , die BIOS settings dus, hopelijk komt er nog iets goed uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan