Windows 10 is 2 keer vastgelopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KevinL

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2015
Hallo,

Op mijn Windows 7 laptop heb ik vandaag Windows 10 geinstalleerd, de upgrade waarbij alle instellingen behouden worden.
Ik wil eigenlijk een clean install doen, maar ik las ergens dat je daarvoor eerst die upgrade moest uitvoeren.
Dat heb ik gedaan, de installatie ging goed, maar op het allerlaatste moment toen ik net het bureaublad zag zat ik een foutmelding (blauw scherm) en vervolgens startte hij opnieuw op. Dit is vandaag nog een keer gebeurd. Voor de rest werkt alles goed, bij apparaatbeheer zie ik geen meldingen staan. In logboek bij 'systeem' zie ik 2 kritieke meldingen staan op de tijdstippen van de vastlopers. Er staat alleen: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Voor de installatie heb ik voor de zekerheid een herstelschijf dvd gemaakt van windows 7, zodat ik altijd terug kan.
Via media creation tool wil ik binnenkort graag een clean install doen van windows 10, door een opstartbare usb stick te maken.
Moet ik daarbij de product key bij de hand hebben of activeert windows de installatie automatisch (wat ook het geval was bij deze upgrade) ?
Zo nee, hoe kom ik achter die product key ?

Wat kan ik doen om erachter te komen wat de oorzaak is van het 2 keer vastlopen ? Voordat ik die clean install doe wil ik er wel zeker van zijn dat alles lekker werkt.

Hoi Kevin,

Wat de vastlopers betreft, misschien kun je via de logboeken in je systeem achterhalen wat de oorzaak was.

Sorry, had je al gedaan...

Volgens dit artikel, kan je gewoon een legitieme productcode van Windows 7, Windows 8, en 8.1 gebruiken om Windows 10 te installeren.
Mijn ervaring is wel dat als de installatie eenmaal gedaan is, Windows 10 een eigen productcode heeft gekregen.
Als je eenmaal Windows 10 hebt geïnstalleerd als upgrade, kun je middels dit tooltje, de productcode achterhalen waarmee Windows 10 geactiveerd is.
Daarna zou je een schone installatie kunnen doen, met de productcode die bij Windows 10 hoort.

Succes!!

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik heb de productcode van Windows 10 inmiddels achterhaald via dat tooltje.

Heb je misschien nog een idee hoe ik erachter kan komen wat de oorzaak van de vastlopers is, of is dit moeilijk te achterhalen ?

Nog iets, in schijfbeheer zie ik 2 verborgen partities staan van 400 MB, 'herstel partitie' staat er bij beide. Alleen staat er niks van data op.
Ik neem aan dat die zijn aangemaakt door de fabrikant van mijn laptop ? De enigste partities die zichtbaar zijn zijn C en D, op D staat er een map 'HDDRecovery'. Als ik een clean install ga doen van Windows 10 dan wil ik graag de schijfindeling aanpassen, bijv. 100 GB (is dit genoeg ?) voor OS Win 10 en de overige ruimte in nog een paar partities indelen. Kan ik die 2 verborgen partities probleemloos verwijderen, of hebben die een speciale functie ?

Hoi Kevin,

Ik denk dat het moeilijk word om te achterhalen wat die vastlopers heeft veroorzaakt, als je geen specifieke foutmelding hebt , zoals bij een BSOD.
Het zou zomaar kunnen dat het een driver probleem betreft...
Misschien iemand een idee die meeleest...?

De herstel partitie wordt gebruikt om eventueel de pc of laptop te herstellen, de naam zegt t al.
Doorgaans kun je niet bij de bestanden die daarop staan, maar zijn wel degelijk belangrijk.
Dus dat betekent dat je middels een herstel schijf,Windows 7 opnieuw kunt installeren, en daarbij heb je die herstelpartitie nodig.
Die herstel partities bevatten nl ook de verschillende stuurprogramma's voor je hardware.
Vaak staat er ook fabrikant specifieke software op, zoals bij HP of Acer...ik noem maar wat.
Misschien is het handig om een Windows 7 DVD te bemachtigen, en als het goed is, zit er een sticker achterop de laptop met een OEM-productcode.
Zo doende kun je dus altijd weer terug naar Windows 7, als je de herstelpartities hebt verwijderd.
In dat geval moet je wel de juiste stuurprogramma's ophalen bij de fabrikant.

Mocht je besluiten een schone installatie van Windows 10 te gaan doen, zou ik eerst kijken op de website van de fabrikant om stuurprogramma's te verkrijgen voor de verschillende hardware.
Vaak voldoen de stuurprogramma's van Windows 8 en 8.1 ook voor Windows 10.

Gr.

Na een upgrade heb je geen productcode nodig om W10 clean te installeren en te activeren.

http://www.resplendence.com/whocrashed
Kijk of dit progje info geeft wat er de oorzaak is.

Via zoeken en eventvwr.msc kun je ook nog kijken of je er wat over kunt vinden bij windows, systeem en toepassingen.

@ Rickvi: Bedankt voor de info. Het is me nu duidelijk hoe die herstelpartities werken. Voor de win 10 installatie heb ik een herstelschijf gemaakt van windows 7, als ik die schijf in mijn laptop zou doen dan zoekt hij dus de bestanden die op die verborgen herstelpartitie staan. Dus als ik alle partities zou wissen dan heb ik niks meer aan die herstelschijf van win 7 die ik gemaakt heb.

@ Lange Pier: Dat progje heeft geen fouten gevonden. En via eventvwr.msc heb ik verder ook geen foutmeldingen gezien die er mee te maken zouden kunnen hebben. Nu een maand verder en mijn laptop is sindsdien niet meer vastgelopen, alles werkt verder ook lekker. Dus misschien was het systeem even van slag ofzo vlak na die upgrade ...

Trouwens, Windows 10 (clean) installeren op een 64 bits laptop, kan dat op een partitie van 100 GB, heb ik daar genoeg aan op lange termijn ? Ik heb ook nog een gewone windows vista computer van 32 bits, destijds heb ik een partitie aangemaakt van 50 GB om vista op te installeren, maar nu zoveel jaar later blijkt dat toch krap geweest te zijn want heb haast geen ruimte meer over. Dus daarom vroeg ik me af of 100 gb wel genoeg is voor win 10.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan