Windows 10 op Dell Inspiron 1501

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een Dell Inspiron 1501 laptop met een legale Windows 7.
Ik heb ook netjes de update melding naar Windows 10 gekregen.

Zodra ik wil updaten krijg ik de foutmelding dat de videokaart Ati Radeon Xpress 1150 niet compatible is met Win10.

Ik ben natuurlijk aan het Googlen gegaan en zag dat meer mensen dit hebben die een Ati Radeon Xpress videokaart hebben, ongeacht wel nummer.

Ik zag dat er in het Engels wel instructies zijn omdat te omzeilen en Windows 10 alsnog te installeren op de laptop.

Mijn Engels is helaas niet zo goed dat ik de instructies kan volgen om dit te doen.

Omdat ik een geldige Win7 heb moet ik een update doen en kan ik geen schone installatie doen.....Of wel?
Ik zou ook liever een update doen zodat ik als mijn instellingen en gegevens behoud.

Is er iemand die mij kan helpen om tijdens de installatie/upgrade de videokaart even 'onzichtbaar' te maken voor Windows en toch de update kan doen. Nogmaals, ik weet dat het kan want ik ben diverse Engelstalige sites tegen gekomen waar mensen dit uitleggen en werkend hebben maar helaas is mijn Engels niet goed genoeg om dit voor elkaar te krijgen.

Alvast bedankt.

mvrgr.

Nossie

Heb je trouwens middels dat update-icoontje even gecheckt of je systeem compatible was / is met Win 10?

Ik denk dat velen je wel willen helpen.
Het zou reuze handig zijn om één of meerdere van die Engelstalige sites / oplossingen die je gevonden hebt, hier even te linken. dat scheelt zoeken ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb alles uit de link doorgelezen en het meest simpele / snelste om uit te proberen is het volgende :

To allow the upgrade to 10 to work you need to uninstall the driver. Go to Device Manager, Displays and right click on your display adapter and uninstall it. You will get the Microsoft Basic display adapter. Reboot, check you still have Microsoft display adapter, upgrade and then re-install your driver.

Hier staat dat je de installatie van stuurprogramma's van je huidige videokaart (in jouw geval de integrated chip) ongedaan moet maken. Dat doe je door in het configuratiescherm, apparaatbeheer, naar beeldschermadapter te gaan en rechts te klikken op de ATI. Dat kun je doen, maar wees er zeker van dat je een CD hebt waarop de driver staat zodat je bij problemen weer kunt herinstalleren. (Als 'vorig' stuurprogramma niet zou werken).
Als de videokaartinstallatie ongedaan is gemaakt dan moet je de machine opnieuw opstarten. De basisvideokaart driver van Microsoft zou dan geactiveerd moeten zijn. Check dit even onder het configuratiescherm / beeldschermadapter. Nu zou je moeten kunnen upgraden naar Win 10.

Er zijn echter een paar dingen in het hele verhaal die mij bevreemden :
als je de installatie van de kaart (chip) ongedaan maakt en de machine reboot, dan vindt Windows in principe nieuwe hardware en zal het de stuurprogramma's weer teruginstalleren. In die zin begrijp ik de workaround dus niet echt, want dan zou je na het rebooten er niets mee zijn opgeschoten.
2e wat mij verbaast is het feit dat het bij een eventuele succesvolle update naar Win 10 allemaal wel zou werken. Microsoft 'zegt' dat de videochip niet gaat werken onder 10. Waarom zou het dan wel gaan werken als je de upgradeadvisor omzeilt?

Misschien moet je accepteren dat jouw machine geen Windows 10 aan kan.......?

Als je het e.e.a. gaat uitproberen zorg er dan voor dat je in ieder geval je eigen bestanden allemaal veilig stelt op een extern medium of van mijn part in een cloud.
Nog beter is een complete systeemkopie te maken van je huidige installatie zodat áls er van alles mis gaat, je relatief eenvoudig en snel je machine weer terug hebt naar de huidige situatie.

Laatst bewerkt:
Oké, dank je wel voor de Nederlandse uitleg. Met inderdaad wel wat vreemde dingen, weet inderdaad ook als je drivers deinstalleer ze na het opstarten weer opnieuw worden geïnstalleerd. Moet dus eigenlijk het daadwerkelijke driver(s) bestand ook verwijderen zodat Windows een standaard vga adapter installeerd. Misschien dat het dan wel lukt. Nogmaals bedankt voor de vertaling. Ik ga later mee aan de slag en zal laten weten hoe het afgelopen is.

Mvrgr.

Rudy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan