Windows 10 op mijn harde schijf gezet. Alle bestanden kwijt!!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlowerDusty

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2009
Mijn pc is al een tijdje traag en ik wil graag een schone Windows 10 installatie doen (mijn Windows is online geupgrade van 8 naar 10 tijdje terug). Ik heb nooit een schone installatie gedaan.
Nu alle tijd om de boel op te schonen. Ik heb 1 externe harde schijf waar ik van al mijn bestanden vanmorgen een back-up van heb gemaakt, verder staan er ook andere belangrijke zaken op voor mijn werk.
Echter, een tutorial aangehouden hoe Windows 10 te herinstalleren zonder cd. Ik heb de stappen gevolgd en Windows 10 op mijn USB->extern harde schijf laten downloaden. Nu is zie ik dat er alleen Windows bestanden op staan en al mijn andere bestanden lijken te zijn verdwenen! Hoe haal ik dit terug? Ook zie ik het icoontje is veranderd en de extern harde schijf, is normaal 500 gb nu geeft hij iets heel anders aan.Untitled-1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Eén back-up is dus GEEN back-up ... wedden dat ook jij er in de toekomst minstens TWEE gaat hebben en dat op verschillende externe geheugendragers ? :d

Hoe ziet je schijfbeheer er uit ?

Erg vreemd. Je hebt twee schijven E 931GB en ESD-USB 31,9GB. Als je dan W10 download dan had er toch bij moeten staan alle bestaande bestanden op schijf worden overgeschreven of Waarschuwing schijf wordt geformatteerd! Van een schijf die overgeschreven is na formattering kun je volgens mij weinig terughalen als ik dat zo lees. Plaats maar een screenshot van schijfbeheer.

Laatst bewerkt:
Untitled-2.jpg
Ik heb geen flauw idee hoe ik die 500gb weer terug kan krijgen.
Windows 10 heeft er een installatiemedium van gemaakt.. En al mijn huidige bestanden gewist, is mij nu wel duidelijk:confused:

Schijfbeheer zit onder Deze computer > Rechtermuisknop > Beheren en links staat Schijfbeheer.

Ja, dat zijn criminele activiteiten van Microsoft. Het had in de instructies moeten staan en je had een waarschuwing moeten krijgen. Maar ja, wat je op een regenachtige zondagmiddag klaar kunt maken wordt toch verprutst.

De externe harde schijf werd inderdaad omgevormd naar een installatiemedium voor Windows 10 ("ESD-USB") en da's een (on)bewuste keuze geweest door tijdens deze ganse procedure te (wild)klikken op wat nadien de foute keuze blijkt te zijn ... :shocked:

Ik denk dat we hier niet verder hoeven te antwoorden. Immers het is vrijwel afgerond. Ik vind het advies van de "computerboer" wel kort door de bocht, want er zijn uitzonderingen. Je kunt als je geluk hebt, een uiterst deskundig en handig iemand tegenkomen. Vragen wat het gaat kosten staat vrij!

En ja, excuses aan Microsoft, het is duidelijk en aangetoond dat er waarschuwingen zijn geweest.

Laatst bewerkt:
Om de schade te beperken zou ik die externe schijf even niet meer aanraken.
Om de maximale winst te krijgen ook je hdd in de pc ook niet meer gebruiken.

Op een systeem, laat ik het sys3 noemen, wat wel loopt iets installeren als getdataback NTFS.
Daarmee kun je de externe schijf scannen en kijken wat er nog terug te halen is.
Dat kopieer je dan naar het werkende systeem sys3.

Als dat gelukt is kun je je externe schijf wissen en dat wat je gered hebt kun je dan weer naar de schoongemaakte externe schijf zetten.

Dan je schijf met nieuwe win 10.
Haal ze uit je pc en stop ze in een ander werkend systeem (sys3?) of hang ze via een omvormer via een usb aan bv sys3

Herhaal de procedure met getdatback NTFS.
Kopieer het geredde spul dan weer naar die externe schijf.

Dan kun je je schijf weer terug zetten en als je tevreden bent over de werking van windows deze gewoon blijven gebruiken.
Tot slot hang je de externe schijf weer aan je pc en gaat kijken wat je allemaal hebt kunnen redden, wat dubbel is en welke bestanden echt crap zijn.

Volgens mij is dit het maximale wat je er uit kunt halen.

HEEL veel succes er mee.

EN als je iets anders doet dan backups maken, je externe schijf er NIET aanhangen.

@kostenzer
Om de schade te beperken zou ik die externe schijf even niet meer aanraken.
Iets te laat volgens mij.

Echter, wil ik nu het toch verloren is gegaan.. De schijf weer normaal krijgen, ik heb hem al geformatteerd maar hij blijft op capaciteit van 32 gb staan? Als ik op eigenschappen klik zie ik wel andere schijfstations, maar kan niks ''toepassen".

Hm ik denk dat het niet meer te redden is, door jouzelf, ga anders naar een pro http://www.datarecoveryne...rijzen-data-recovery.html
kost je 200+eu ofzo. (recoveryprijs hdd standaard )

Waarom je 32Gb hebt is waarschijnlijk omdat de partitie FAT is (die kan niet groter dan 32GB
Wat je moet doen is de hele partitie verwijderen en hem daarna weer in zijn geheel toewijzen (500GB) aan NTFS

MAAR dan ben je denk ik de mogelijkheid om te recoveren wel echt kwijt,maar je kan het proberen

Ik heb geen honderden euro's ervoor over om een professional in te huren om mijn laatste facturen (die scan ik dan wel weer opnieuw in, zodat ze ook weer digitaal heb) en mijn laatste grafische werk (wat gelukkig met opdrachtgever allemaal netjes is afgehandeld) terug te laten toveren. Het is een harde les geweest.
Ik dacht gewoon te simpel en stond er niet bij stil dat een ''Windows 10" installatie op een usb apparaat zetten, betekend dat je al je bestanden laat verwijderen (er zal best een stukje tekst hebben gestaan in het venster met een waarschuwing maar die heb ik niet gelezen).

Dat formatteren is geen probleem.
Getdataback kan ook van meerdere malen geformatteerde schijven data terug halen. De vraag is of de data overschreven is of niet. Vandaar afblijven tot na getdataback.
Zelf denk ik dat het bedrijf in de link, die het bij mij niet doet, niet meer kan terug halen. Het kost alleen veel tijd om de schijven te scannen.

Het feit dat er 28,8 van de 31Gb beschikbaar zijn, geeft mij de hoop dat er weinig overschreven is, dus maximaal terug te halen.
Bij getdataback gewoon alles nemen.
Dus default settings
de juiste drive selecteren, niet bepaalde partities
Daarna wachten en aanwijzingen op het scherm volgen.

Laatst bewerkt:
Mss nog ten overvloede: Als je formateert wordt alleen de tabel met verwijzingen naar je bestanden gewist. Je bestanden zelf blijven onaangeroerd. Als je echter nieuwe bestanden plaatst zullen die wel over de oude bestanden heen komen. Die ben je dan dus wél definitief kwijt.

Ten overvloede. Volgens gast0205 is de externe schijf omgezet naar een installatiemedium. Hoe komt dat installatiemedium dan tot stand? Er wordt aangegeven dat alle bestanden worden gewist. Is dat via formattering? Nu heeft TS inmiddels weer geformatteerd, dit kun je lezen.
Echter, wil ik nu het toch verloren is gegaan.. De schijf weer normaal krijgen, ik heb hem al geformatteerd maar hij blijft op capaciteit van 32 gb staan?
Vervolgens:
Ik heb de volume verwijderd via diskmgmt.msc en de 500 gb weer toegewezen.

Samenvatting: het hele verhaal is op een ander forum te vinden en naar mijn mening afgerond. Waarom gaan we hier dan verder? FlowerDusty reageert hier niet eens meer!

De data is mogelijk nog op 2 plekken te redden. Kan me namelijk niet voorstellen dat TS zo handig is geweest om alle symbolic links naar Mijn Documenten en dergelijke aan te passen naar de externe schijf. Dus mogelijk dat zaken ook nog op het systeem zelf staan. Verder natuurlijk nog de externe schijf.

Zoals al aangegeven beide schijven niet meer gebruiken en ze aan een ander systeem koppelen. Een tool als IsoBuster kan je een inschatting geven van hetgeen er nog terug te halen is. Een recoverybedrijf kan er ook niet meer van maken dan er met deze tools uit is te halen.

Klopt ik heb de schijf gisteren geformatteerd. Of in ieder geval zoals ik aangaf via: diskmgmt.msc die ''rare'' Windows volume gewist/geformatteerd en de 500gb weer toegewezen.
@ RogerS, wat ik eruit begrijp externe harde schijf aan een andere computer hangen en dan de tool IsoBuster gebruiken?

Ps: Ga getdataback ook nog even proberen op een andere pc, kijken of het iets uithaalt.

Edit2: Hij is nu bezig met isobuster verloren date terug te halen. Zit nu op 5% ("bezig met verloren date terug te halen") na kwartier tijd, dus dat duurt nog wel even. Zou het een goed teken kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Als dit niet wordt gemeld, stopt het daar voor mij. :)

Wat een ongelooflijk kinderachtig gedrag zeg. Sinds wanneer is het verboden om een vraag op 2 jawel! 2 formums te stellen?! Om zoveel mogelijk informatie in te winnen van verschillende leden op software- gebied.

Als je hierover al zwaar beledigd bent zeg dit meer over jou.
Je koopt je groente zeker ook altijd bij 1 dezelfde groenteboer? En je biedt je spullen zeker alleen op Marktplaats te koop aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan