Windows 10 opstarten zonder wachtwoord of pincode

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik wil Windows 10 (met laatste updates) opstarten zonder wachtwoord of pincode te hoeven invoeren.
Als ik via uitvoeren netplwiz of control userpasswords2 invoer, krijg ik dit venster:

Schermafbeelding netplwiz.png

Dus niet met de mogelijkheid om aan te vinken dat er geen wachtwoord gebruikt hoeft te worden bij het opstarten.

Ik ben ermee bekend dat je Hello pincode uit moet zetten en heb diverse combinaties, zowel lokaal als met Windows account geprobeerd.

Ik las ergens dat je dit mogelijk in het register aan zou kunnen passen, maar hoe? Maar hopelijk kan het simpeler, ik vind het altijd weer een risico om iets in het register aan te passen.

Als er meer info nodig is, dan hoor ik dat graag...

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen….
 
Misschien kun je hier iets mee..?

Daarbij de opmerking dat het mijzelf nog niet anders gelukt is dan Windows opnieuw te installeren met een lokaal ( offline ) account en alleen een naam op te geven zonder wachtwoord...
Bij een nieuwe installatie van de laatste versies lijkt het alsof dat niet meer mogelijk is en Microsoft je dwingt om een MS-account of anders in te voeren.
Een lokaal ( offline ) account is echter nog steeds mogelijk indoen je de internetverbinding van de computer verbreekt vóór je de installatie start.
 
Beiden, Scrapheap en Manamana bedankt voor de snelle reactie en duidelijke uitleg.

Aha dat is het dus…. Het volgende stukje tekst waarna je verwijst is duidelijk:
“Let op: Het automatisch aanmelden met de hier uitgelegde optie werkt niet meer in de laatste update van Windows 10, de oktober 2020-update met versienummer 20H2.”

Dus, als ik het goed begrijp, tenzij je opnieuw gaat installeren, moet je met wachtwoord of pincode opstarten, anders kan niet meer.
Oftewel, ik heb dus de keuze, een pincode (of wachtwoord) invoeren of opnieuw installeren. Met opnieuw installeren ben ik vele uren bezig, dan toch maar de pincode invoeren. Helaas. Bedankt Microsoft…..
 
Kan alleen met een lokaal account.
Heb een paar PC's die zonder wachtwoord opstarten, dus ligt niet aan Microsoft maar aan de gebruiker.

En waarom gebruik je spul van Microsoft dan?
Linux distributies genoeg.
 
Bedankt voor je reactie en aanvullende info...

En Linux is voor mij geen optie....
 
Inderdaad, wat L.P. opmerkt: is alleen mogelijk met een lokaal account.
Alle 3 de pc's hier in huis zijn op die manier geïnstalleerd en starten direct door naar het bureaublad, allen volledig ge-update op v 20h2 ( 1x Win 10 Home, 2x Win 10 Pro ).
 
In c't uitgave 8/9 2021 die ik als lezer al heb en die wrs net of spoedig in de winkel zal liggen, wordt in 3 grote artikelen zeer uitgebreid in gegaan op het voor en tegen van de MS account wel/niet bij een Windows 10 installatie.
Voor €7,49 krijg je dan een behoorlijk overzicht van de stand van zaken met de nodige tips hoe je er dan wel of niet om een Microsoft account heen kunt komen.
In de winkel kun je altijd nog bekijken bij doorbladeren of het je waard is.
Een simpele tip die je dan zelf ook al tegen zou komen is om bij een Home editie ipv een email adres "Windows" (zonder "") als login te gebruiken met een maakt-niet-uit wachtwoord... en dan blijkt je account geblokkeerd te zijn en als je dan op "Volgende" klikt schijn je wel bij de procedure voor een lokaal account te komen... met of zonder wachtwoord (heb een paar maanden geleden nog voor mijn vrijwilligerswerk gewoon geen wachtwoord ingevuld en dat werkte/ heb ook achteraf wel eens een wachtwoord verwijderd, werkte ook).

Voor de rest... koop deze c't of wordt net als ik abonnee van een van de beste "IT-magazines voor de liefhebber" en ontvang een juist niet glossy maar wel een erg leuk, interessant magazine. Uiteraard zijn er net als in andere magazines secties/artikelen die je niet interesseren, maar dat is all in the game, het biedt veel meer iig dan een glossy als CT waar veel mensen een aantal jaren geleden toch afscheid van genomen hebben omdat de trendkeuze verschuiving naar glossy ook meer een etalage voor vnl gadgets werd en het inhoudelijke waar c't nog wel acceptabel mee is, afscheid van genomen is.

Uiteraard een n=1 verhaal, dus doe er mee wat je zelf wilt, maar daarom licht ik ook maar een klein tipje van de sluier op en beschrijf ik niet alle in en outs uit de 3 artikelen over het Microsoft accounts voor windows PC's/laptops die loopt van pagina 38 t/m 52 (!) met een onderbreking van slechts 1 pagina reclame....
Dus als je meer wilt weten....
 
Laatst bewerkt:
Wederom dank voor jullie reactie…

Ik ben een iets meer dan gemiddelde gebruiker en heb maar één computer waar ik echt op werk. Besloten om toch maar voorlopig de pincode in te voeren i.p.v. helemaal opnieuw installeren. Ik log nu lokaal in, maar als ik toch iets moet invoeren bij het opstarten, kan ik dus ook weer switchen naar een MS-account. Begrijp ik dat goed?

Het ging er mij bij de eerste vraag alleen maar om waarom ik niet meer het ‘oude vertrouwde’ windowtje met die checkbox kreeg. Dat is nu duidelijk en weet dus waar ik aan toe ben.

En Route99, bedankt voor je uitgebreide verhaal, maar ik denk (heb het weleens gelezen) dat c’t technisch iets te hoog gegrepen is voor mij.

Conclusie: ik laat het allemaal maar even zo…

Nogmaals allen dank voor de hulp….
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan