Opgelost Windows 10 PRO installeert niet alle drivers en\of kan deze niet vinden!!???

• Onderwerp starter Onderwerp starter nkamp
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Ik heb een Asus laptop N580VD. Hierop was Windows 10 Home geïnstalleerd. Ik heb nu Windows 10 Pro geïnstalleerd. Nu bij het instellen van fingerprint device kom ik er achter dat de driver niet was geïnstalleerd.

Ik heb de drivers bij Asus gedownload en geïnstalleerd, echter het werkt nog steeds niet. Ik heb geprobeerd de drivers laten bijwerken en dan zowel "automatisch" als "op de laptop laten zoeken" en op de locatie waar ik gedownloade drivers heb geplaatst. Niets lukt.

Maar bestaat er de kans dat bepaalde drivers wel voor de Home versie er zijn maar niet voor de Pro versie?screenshot driver probleem Asus N580VD.jpg

scroll helemaal naar beneden:

Biometric Authentication

Synaptics Fingerprint Driver

Version V2.5.8.1101

8.08 MB

2017/08/31

To support biometric authentication application of Windwos 10 - "Windows Hello" fingerprint utility .

1717275303202.png

er is misschien een overname gebeurt door Synaptics van Elan ???

of:

hp gebruikt dit ding ook.

Laatst bewerkt:
Deze heb ik gedownload en geïnstalleerd. Ik heb ook nog weer de 2.5.2 geïnstalleerd. Maar dit brengt niets helaas.

Aan het aantal uitroeptekens in je eerste screenshot te zien lijkt het er sterk op dat de chipset drivers niet geïnstalleerd zijn. Die zijn nodg om andere apparaten te kunnen aansturen. Dus deze eerste eens opzoeken en daarna de fingerprint drivers opnieuw installeren (indien nodig)

Inderdaad had het eerste antwoord moeten zijn: installeer de chipset drivers, grote kans dat windows dan na een herstart alle andere benodigde drivers zelf al vindt.
Op volgende link vind je alle drivers voor de Asus N580VD

@nkamp :

je maakt je zorgen over die ' Fingerprint driver ' terwijl die andere drivers niet aanwezig zijn ....

1717329894115.png

Aan het aantal uitroeptekens in je eerste screenshot te zien lijkt het er sterk op dat de chipset drivers niet geïnstalleerd zijn. Die zijn nodg om andere apparaten te kunnen aansturen. Dus deze eerste eens opzoeken en daarna de fingerprint drivers opnieuw installeren (indien nodig)

Het lijkt of ik weer terug geworpen werd in de tijd.

De laatste laptops die ik aangeschaft heb waren voor geïnstalleerd met Windows 10 Home. Daar hoef je niets meer aan te doen. Idem die van het werk resp. organisaties waar ik voor werk.
Het is even geleden (> 10 jr.) dat ik met drivers ed. zat te klungelen.

Mijn aanname was dat Windows en zeker Pro het allemaal voor mij regelt... Dus niet! Daar stond ik niet meer bij stil.
Ik had de fingerprint wel geïnstalleerd zowel 2.5.8 en 2.5.2 maar ik had niet voor iedere categorie "Show all" link geklikt omdat het in mijn herinnering zo was dat je dan alle versies van die ene specifieke driver te zien kreeg.
Maar vanochtend zag ik dat er binnen de categorie "show all" verschillende specifieke drivers te vinden zijn.

Het is zoals het is, maar ik had verwacht dat Windows het wel allemaal oplost voor mij en het met de drivers regelt.

Het werkt nu wel! Idem de camera etc.

Windows gebruikt generieke driver en beter is die van de chipbakker zelf te gebruiken, zeker voor de graka.

Hoe heb je de Pro geïnstalleerd?
1. Upgrade naar Pro met nieuw (Pro) licentienummer.
2. Alles weg en propere nieuwe installatie?

Bij upgrade blijven de drivers normaliter behouden, bij propere installatie maakt de installatie gebruik van standaard drivers van Microsoft, die niet altijd het juiste resultaat geven.
Heb je de tweede optie gebruikt, dan heb je de meegeleverde Asus drivers overboord gekieperd.
Die kan je wel weer vinden op de site van Asus.
Meestal staan die onder support/downloads waarbij je het type laptop/pc inbrengt en je een lijst krijgt van de specifieke drivers.

@nkamp :
bij iedere update/upgrade veranderd er iets .....

Niet blijven hangen in de tijd ...... , mee evolueren: bijlezen, ..... de techniek staat niet stil helaas.

Hoe heb je de Pro geïnstalleerd?
1. Upgrade naar Pro met nieuw (Pro) licentienummer.
2. Alles weg en propere nieuwe installatie?

Bij upgrade blijven de drivers normaliter behouden, bij propere installatie maakt de installatie gebruik van standaard drivers van Microsoft, die niet altijd het juiste resultaat geven.
Heb je de tweede optie gebruikt, dan heb je de meegeleverde Asus drivers overboord gekieperd.
Die kan je wel weer vinden op de site van Asus.
Meestal staan die onder support/downloads waarbij je het type laptop/pc inbrengt en je een lijst krijgt van de specifieke drivers.
Ik heb voor optie 2 gekozen. Mijn beide harddisks waren aan het 'overlijden' veel slechte sectoren. Ik heb er af kunnen krijgen wat nodig is

En ik heb inderdaad alle drivers nu van de Asus site gehaald en vanochtend geïnstalleerd muv. IRST want dat is volgens mij de Intel Rapid Storage, wat je nodig hebt als Raid storage wilt inrichten, althans dat las ik een week geleden.

@nkamp :
bij iedere update/upgrade veranderd er iets .....

Niet blijven hangen in de tijd ...... , mee evolueren: bijlezen, ..... de techniek staat niet stil helaas.
Dat klopt en ik evolueer denk ik ook nog mee, maar ik ga niet ieder half jaar of jaar windows opnieuw installeren. Maar ik heb hier ook een multi boot systeem staan met Linux, Windows 10, Windows 7.

had je nu eerst een back-up gemaakt van je ' Drivers ' dit had je veel tijd en ergenis bespaard!
maar ja 't is gebeurd,'t is voorbij ....

had je nu eerst een back-up gemaakt van je ' Drivers ' dit had je veel tijd en ergenis bespaard!
maar ja 't is gebeurd,'t is voorbij ....
Hoe doe jij dit ?

Ik coppy de /windows/system32/drivers

Ik heb soms problemen met certificaten waardoor ik de tijd moet terugdraaien tijdelijk.

heel éénvoudig met een open-source app:

heel éénvoudig met een open-source app:

Ok, handig tooltje ik wist niet dat het bestond.

Wat ik mij wel afvraag Windows installeert dus niet de drivers 'standaard', maar update ze deze dan wel regelmatig?

ik vraag me af of je de bomen in het bos terug vind. al die openstaande topics ... .
gebruik je nog tools vanuit het windows 95-tijdperk? je aanpak is niet echt goed gepland/uitgevoerd/gelukt.
je werkwijze .... kan ik niet volgen, kan je ook geen verder advies geven.

ik heb het gevoel dat je echt niet sterk sta wat pc-kennis betreft.

Google & YouTube zijn nochtans goede bondgenoten (vertalingen zijn soms belachelijk maar ja dat neem je erbij)

wens je nog veel succes toe, me de hoop dat alles nog goed komt.

@nkamp . Dat hangt er helemaal vanaf. Als hardwaremaker kun je je drivers door Windows laten certificeren. Kost geld en je moet een x aantal apparaten aan microsoft geven zodat zij kunnen testen. Voordeel is dan dat je drivers met Windows worden meegeleverd en vertrouwd zijn. Microsoft kan ze dan ook updaten.

Als je hier geen zin in hebt of het simpelweg te duur is, dan mag je natuurlijk zelf drivers maken. Maar dan zul je ook zelf voor de updates en verspreiding moeten zorgen.

Daarnaast is mij ook een aantal keren opgevallen dat er aan de ene kant enorm veel drivers beschikbaar zijn (veel meer dan Windows 7 en voorgangers), maar er toch soms wat simpele dingen van bekende merken lijken te ontbreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan