Windows 10 schone installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijworst

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
1.876
Ik heb een laptop met dualboot win7 ult en een legale win8.1:rolleyes:
De win 8.1 heb ik geupgrade naar win10. Niet via de updsteapp, want ongeduldig, maar middels op dvd gebakken download.
Win10 loopt naar behoren alleen opstarten en aanmelden duurt langer dan gehoopt ondanks SSD.
Kan ik de win10 dvd ook gebruiken voor een geheel schone installatie, samen met de verkregen key of is het alleen een upgrade?
 
Laatst bewerkt:
Die dvd is volgens mij dan geen upgrade als je die officieel via de windows tool hebt gedownload
 
Ok. De download is gewoon op normale manier verkregen. Eerlijk en wel, het werd eens een keer tijd, zeg maar...
Ik overweeg helemaal over te gaan op win10, dus beide installaties weg en van nul af beginnen. Eerst win 8 moeten installeren vind ik dan nodeloos omslachtig, vandaar.
Ik moet alleen eerst mevr. Snijworst nog even overhalen...
 
Ik neem aan dat je een opstartbare DVD hebt gemaakt?
Windows vanaf deze site gedownload? https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Zo ja: deze kun je ook gebruiken voor een schone installatie, zodra je naar Windows 10 ge-upgrade bent. (ben je al dus)


Zorg dat je de Windows 10 key hebt genoteerd.
Bij schone installatie formatteer je je schijf, dus denk aan het veiligstellen van data enz.

Computer restarten, en bij opstarten op F2 of F8 of esc drukken (of anders afhankelijk van merk), om in het bootmenu te komen.
Kiezen (eenmalig) voor opstarten vanaf de DVD.

Klik op Aangepast op de pagina : Welk type installatie wilt u uitvoeren?.
 
@TigoGP : hoe ga jij de win 10 key achterhalen ???
Wordt toch in je bios ingebakken volgens je hardware ?
 
@TigoGP : hoe ga jij de win 10 key achterhalen ???
Wordt toch in je bios ingebakken volgens je hardware ?

Na een geslaagde upgrade heb je voor een schone installatie geen key meer nodig (eigen ervaring). De vragen over een key die komen bij een clean install kun je overslaan door te klikken op een link op de bewuste pagina. Als je grote hardware-wijzigingen doet zul je nadien een telefoontje moeten plegen met het activatiecentrum en uitleg geven.

Een clean install op een maagdelijk systeem levert dit 1e jaar geen gratis activatie op. Dus of eerst Win7 of Win8 op het systeem of anders een key kopen zullen we maar zeggen.

Of de key in je BIOS wordt ingebakken weet ik niet. Wat zou er dan gebeuren met een BIOS-update door jezelf ?
 
Laatst bewerkt:
dan moet je opnieuw activeren, weet ik uit ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Niet het geval bij ongewijzigde hardware. ook eigen ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik had nochtans alleen maar bios update gedaan ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anders is de key voor alle zekerheid ook nog te achterhalen middels Magical Jellybean denk ik...
 
nope, werkt niet op win 10 !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anton heeft gelijk, voor een schone installatie (na upgrade) hoef je geen productkey in te voeren.

Deze wordt opgeslagen op de opstartpartitie op de harddisk, en wordt gekoppeld aan andere hardware.
Het schijnt zo te zijn dat als je een andere hdd installeert, en daarop Windows 10 schoon installeert, dat de systemen van Microsoft je pc alsnog herkend aan andere hardware...
Dit las ik tenminste ergens in een Microsoft blog.

Echter als er wel iets verkeerd gaat is het handig de productkey te hebben.

Magical Jellybean werkt inderdaad nog iet op Windows 10.
Lazesoftwindowskeyfinder schijnt wel te werken. http://www.lazesoft.com/lazesoft-windows-key-finder.html

Zelf nog niet getest.
 
Anton heeft gelijk, voor een schone installatie (na upgrade) hoef je geen productkey in te voeren.

Deze wordt opgeslagen op de opstartpartitie op de harddisk, en wordt gekoppeld aan andere hardware.
Het schijnt zo te zijn dat als je een andere hdd installeert, en daarop Windows 10 schoon installeert, dat de systemen van Microsoft je pc alsnog herkend aan andere hardware...
Dit las ik tenminste ergens in een Microsoft blog.

Echter als er wel iets verkeerd gaat is het handig de productkey te hebben.

Magical Jellybean werkt inderdaad nog iet op Windows 10.
Lazesoftwindowskeyfinder schijnt wel te werken. http://www.lazesoft.com/lazesoft-windows-key-finder.html

Zelf nog niet getest.

juist ff uitgeprobeerd, werkt perfect op win 10
 
Bij mij werken beide.
Echter de uitgelezen key is voor beide slechts de installatie-key en voor velen van ons dezelfde is. Het is niet de door M$ geactiveerde key die in de BIOS geschreven is door M$.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan