windows 10 start heel langzaam op

Status
Niet open voor verdere reacties.

montein2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2013
In de veilige modus gaat alles soepel, maar normaal opstarten duurt bijna een uur voordat ik iets kan doen en dan werkt alles nog heel langzaam.

Ik zie vooral dat er veel service hosts? programma's draaien.

Ik heb ook al ergens gelezen dat een oplossing vermoedelijk een windows repair moet zijn. Maar ik heb nooit een officiele Windows 10 dvd gekregen. En tast dat de toegankelijkheid van mijn geinstalleerde programma's niet aan?

Is dit inderdaad de weg die ik moet bewandelen? Een windows repair of ziet iemand een andere oplossing?

groet montein

Maak eens een screenshot van taakbeheer en opstarten, wel een leesbare.
Indien het in veilige modus wel snel gaat dan is het of een driver of mee opgestarte software die de boel vertraagd.

En een repair heeft 2 opties, persoonlijke bestanden behouden of niet, bij beide verdwijnen de geïnstalleerde programma's.
En W10 kun je gewoon ophalen.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Hai

met taakbeheer bedoel je cntl alt delete, vermoed ik. Waarbij je o.a. al die service hosts zit.

Ik wil dat wel proberen maar dat kan even duren, vanwege de traagheid van het systeem :)

Hallo, Als er systeemherstelpunten worden gemaakt dan is repareren makkelijk genoeg.

Is Windows 10 geschikt voor de computer, denk aan grafische drivers en BIOS wat in Windows toegankelijk is. Bij drivers kan je kijken of die geschikt zijn. Ga daarvoor naar Start > Apparaatbeheer. Ongeschikte drivers hebben een ander klein pictogram bij de apparaten uitgeklapt.

De Windows installatie beginnen totdat de keuzes komen, zal alleen automatisch opstartproblemen verhelpen. Als de computer opstart dan klopt dat deel volgens mij. Een schijfcontrole via Verkenner (chkdsk) kan het bestandsysteem repareren. Repareer slechte sporen en sectoren niet.

De computer kan gebruikt worden voor andere taken in een botnet. Maar er zijn kleine processen die de systeembronnen niet vrij geven. Vaak worden updater helpers zo geschreven. Ga naar Programma's en onderdelen en controleer of er niet ongemerkt iets geïnstalleerd is waarvan je afstand wilt doen. Kijk vervolgens na het geven van de opdracht "msconfig" op de tabbladen Opstarten en Services en vink daar voorlopig uit wat nutteloze taken heeft. Wat processen betreft moet je ook denken aan virusscanners die scannen op de achtergrond en de indexeer functie van de Windows Search service. Vervolgens: scan zeker op malware maar zelf zien doet geloven en daarom is een uitgebreide lijst van alles wat er opstart op de computer nuttig. Draai hiervoor het programma AutoRuns. Nu zie je ook niet de anonieme Windows processen zoals in Taakbeheer maar echte namen en paden. Google naar wat je onbekend voorkomt.

Start de computer in Veilige modus en misschien is er dan geen probleem. Voor mij is altijd verdacht, het geluidstuurprogramma en het WiFi stuurprogramma. Windows kan in beide gevallen meestal ook zonder. In ieder geval is alles wat in het systeemvakje staat interessant.

Dank voor het mee denken.

Een recent herstelpunt is er volgens mij niet.

Ik ben nog bezig om een screenshot te maken maar hij is zo langzaam dat dit lang duurt. Bovendien gaf Taakbeheer geen letters weer, alleen maar gekleurde vakjes, toen hij eindelijk verscheen.

Die Windows Repair klinkt toch wel heftig, ik wil namelijk niets kwijt raken van mijn huidige programma's. Dus daar ga ik nog even over nadenken.

Met de overige tips van o.a. Alfred ben ik bezig. Checkdsk inmiddels gedaan. Ook al een aantal services uitgezet (maar dat zijn er nogal veel en ik weet niet goed welke ik wel en niet uit mag zetten).

Kortom... Work in Progress :)

groet montein

Die services kun je laten voor wat het is, die gebruiken vrijwel geen resources en je weet niet wat je uit zet.

Wachten op de screenshots dus alhoewel je zelf al wat kunt doen, via b.v. Ccleaner, gereedschap en opstarten alles eruit gooien of uitvinken wat niets met de anti-virus, drivers of eventuele back tools heeft te maken en rebooten.
Via autoruns en logon is dat ook te doen, buiten de Microsoft regels is dat of uit te vinken of te verwijderen.

Mesen laten soms zoveel mee opstarten wat helemaal niet hoeft, elk progje werkt ook als je die in Windows zelf start.

Nog even wat nieuwe informatie. Ik werk nu in de normale windowsomgeving.
Dat is pas gelukt na 3,5 uur de computer niets laten doen. Ik zie via taakbeheer dat het geheugen in stilstand continue zo'n 45 procent in beslag neemt. Nu terwijl ik werk, firefox etc... is dat 69 procent.

Ik probeer die taakbeheer te kopieren maar er is nog iets vreemds aan de hand. In bijv. taakbeheer kan ik geen enkele letter lezen, er verschijnt niets behalve kleuren. En als ik bijv in wordpad werk, en iets intik, is dat niet zichtbaar. Heel typisch.

Wel zag ik gisteren, toen taakbeheer even normaal deed, als eerder gezegd veel servicehosts programma's en volgens mij geheel boven aan in geheugen een antimalware die veel mb's vrag.

Andere tips ben ik nog mee bezig. Ook CC cleaner ga ik bekijken.

Dank opnieuw.

montein

PS, alsnog is een printscreen gelukt. Hopelijk hebben jullie er iets aan :)

printscreen 8 nov.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Met de Services tab vind ik vaak dingen die je op andere plaatsen niet ziet voorkomen. Het is de bedoeling dat je gericht te werk gaat en uitzoekt wat verdachte programma's zijn.

In het screenshot zie ik SmartBytes. Dit is een ongevraagde toevoeging van Dell. Smartbytes én Rivet Dynamic Bandwith kunnen jou internetsnelheid terugbrengen van honderden naar slechts enkele megabits. Wees daar op verdacht want evengoed heeft de computer nu ineens herhaaldelijk een update binnen te halen en is die voor lange tijd gereserveerd omdat er haast niets valt te uploaden en downloaden. Doe een speedtest en controleer Windows Update. In een eerdere post deze week, heb ik aangegeven dat het automatisch updaten van Dell met Dell Update en Dell SupportAssist wellicht beter uitgezet kan worden door dit te de-installeren. Hier is de link naar klachten over SmartBytes: https://www.dell.com/community/Networking-Internet-Bluetooth/Beware-of-SmartByte/td-p/6130892

Het antimalware programma hoort bij Defender, Defender wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de gebruiker goede andere antivirus bescherming installeert. Vreemd genoeg zijn er problemen die de computer wel eens volledig lamleggen. Deze worden hier beschreven: https://blog.emsisoft.com/en/28620/antimalware-service-executable/

Zoals gezegd geeft Google heel snel resultaten wanneer je kijkt naar wat er op de computer opstart. Het is alleen wel wat werk. Start de computer beter wanneer je die uitzet in de slaapstand?

Beste Alfred,

ik ga met je tips bezig. Wel alvast een speedtest gedaan, maar in veilige modus, dus geen idee of dit iets zegt:
Ping ms
25
Download Mbps
13.11
Upload Mbps
0.87

PS wel cc cleaner gedaan in normale modus en die heeft veel opgeruimd maar opstarten daarna leek even beter te gaan, maar ging daarna toch weer vastlopen.

Het blijft een work in progress :)

Dank opnieuw

montein

...geen idee of dit iets zegt:
Ping ms
25
Download Mbps
13.11
Upload Mbps
0.87

Daar heb je in ieder geval inderdaad een serieus probleem met de verbinding. Hier heb ik een ADSL basis abonnement van KPN, dat is dus over de telefoonlijn en 61,67 download met upload 24,78 Megabits per seconde. Dat is wat het is.

Ik zou de aanbevelingen volgen op het Engelstalige forum om deze Smartbytes en Rivet Dynamic Bandwith kwijt te raken en een ervaring rijker zijnde ook Dell Update en Dell SupportAssist. Dell biedt wel een virusscanner aan en als je daar aan vast zou willen houden, ondanks dat je al Defender en Malwarebytes hebt, dan mis je updates en definities daarvan. Ik had al dag gezegd tegen alles van Dell.

PS wel cc cleaner gedaan in normale modus en die heeft veel opgeruimd
Van je garage opruimen gaat de auto echt niet sneller van rijden....

Mis de screenshots van opstarten, zal wel niet belangrijk wezen dan.

Hai Lange Pier,

ik wist niet precies wat je bedoelde met screenschot van opstarten. Sowieso ging het maken van 1 screenshot al heel lastig vanwege het feit dat de computer zo langzaam reageert.

In het gewone opstartproces zie ik qua beeld in ieder geval geen opvallende zaken.

PS net weer even een speedtest gedaan nadat ik del verwijderd heb maar zonder opnieuw op te starten:
Ping ms
44
Download Mbps
8.36
Upload Mbps
0.78

montein

Laatst bewerkt:
Hai,

ik heb dit weekend uitgebreid met de services gespeeld want ik heb het gevoel dat hier de oorzaak ligt.
(De Smartbyte en Rivet is overigens nu helemaal verwijderd)

Ik heb o.a. opgestart met alle services uit, en ja. Toen liep alles als een zonnetje. Geheugen slechts 27 % en harde schrijf nauwelijks in gebruik. Daarna vrij willekeurig weer dingen aan en uitgezet, beetje op de gok. Nu zit ik een beetje, qua prestaties en snelheid (vastlopen Windows) op het midden.

Die services zijn voor mij een beetje te veel bomen in een groot bos. Is hier wijsheid mogelijk?
Ik heb ergens een link gevonden over welke services je wel en niet kunt uitschakelijk in Windows 10 en wat wel en niet vertraagt

En ik zag ook nog ergens een opmerking over Handmatig opstarten als verstandige tussenoptie? Maar die kon ik even niet terugvinden in Windows 10

Heeft iemand een mening over al deze zaken? :)

Laatste speedtest, in veilige modus, nog steeds niet heel geweldig (verbinding gaat via de kabel)
Download Mbps
10.56
Upload Mbps
0.76

groet montein

Geef de opdracht sfc /scannow als je de computer op de rit hebt. Windows controleert dan de beveiligde systeembestanden. Daarna kan je Windows services uitsluiten en dat zijn de meeste. Alleen de andere zijn interessant. Die zijn onderdeel van programma's die je hebt dus dat het slechts gedeeltelijk verschil maakt dat geloof ik wel. Focus liever op wat niet van Windows is en de ongewenste programma's in de lijst van AutoRuns, die deels de zelfde zijn en die je met een selectievakje uit kan schakelen. Updaters zou ik nooit vertrouwen, dat die goed werken. Google heeft veel zoekresultaten over het zelfde wat je weten wil: wat is dit en is het schadelijk? Het is een lange lijst, daarom ook eerst kijken bij Programma's en onderdelen in Configuratiescherm, of je iets geïnstalleerd hebt waarmee je niets doet en niet om hebt gevraagd, daarna de tabbladen Opstarten (en ook Services) na het geven van de opdracht msconfig. Als je notities maakt van de lijst die AutoRuns opstelt dan gaat controle de volgende keer makkelijker.

Jij schrijft over wat wel en niet vertraagt of al dan niet nodig is maar waar wij het hier over hebben dat is dat de systeembronnen bezet gehouden worden!

De Internetverbinding zal wel weer snel zijn wanneer de computer normaal reageert. De harde schijf of de Windows partitie is niet toevallig vol? Kan je in Verkenner bij Eigenschappen van de stations een schijfcontrole van het bestandsysteem doen met chkdsk?

Ik heb o.a. opgestart met alle services uit, en ja. Toen liep alles als een zonnetje.
Onmogelijk, werkt niets meer namelijk.
En waar had je dat dan gedaan?
ik wist niet precies wat je bedoelde met screenschot van opstarten.
Taakbeheer en opstarten of met Ccleaner, gereedschap en opstarten.

Ik ga weer aan de slag met de aanwijzingen en laat het weten. Dank.

@lange pier
Ik had alle services uitgeschakeld onder systemconf en dan naar services en dan alles uitschakelen.

Hier is nog een printscreen maar dat is wel nadat er al diverse services zijn uitgeschakeld.

opstarten.png

Delayed Launcher is een programma van Dell wat je toegang verleent tot het besturingssysteem als een virus of malware dat probeert te verhinderen. Bij geen directe dreiging zou je elke opstart van Windows hiervoor een halve minuut te lang wachten.

Realtek HD Audio Configuratie kan weg als je gewoon stereo luidsprekers gebruikt en ik heb meermalen krampen gekregen om de Realtek stuurprogramma's die de computer enorm vertraagden. Windows detecteert zelf het audio apparaat en heeft een volumeregeling en mixer. Ik heb je dit al geschreven en dat alles wat in het systeemvakje staat interessant is. Probeer het eens.

Sommige vertraging is gevolg van fout of gebrek, kijk daarom naar terugkerende ernstige fouten in de Windows logboeken. Zoek bij Start of Help naar "logboeken."

In Programma's en onderdelen en via Windows updates tonen kan je proberen de laatste updates terug te draaien. Het kan zelfs zijn dat de computer niet geschikt is voor Windows 10 en dat dit pas na de laatste update blijkt. Welke computer hebben we het over?

Ik ga weer aan de slag met de aanwijzingen en laat het weten. Dank.

@lange pier
Ik had alle services uitgeschakeld onder systemconf en dan naar services en dan alles uitschakelen.

Hier is nog een printscreen maar dat is wel nadat er al diverse services zijn uitgeschakeld.

Bekijk bijlage 331751

Alles eruit gooien behalve de regels over Ccleaner, Realtek en Windows Defender en reboot erna, al die regels buiten die ik noemde hebben geen nut en die cloud service zal de boel sterk vertragen.
Maak je er geen gebruik van;
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026188/windows-turn-off-onedrive-in-windows-10

En via die weg om de services te verwijderen, wat geen veel nut heeft maar alla, zijn de niet Microsoft services uitgeschakeld.
Verdiep je in de materie.
Als je het goed wilt doen.
http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-10-service-configurations/

Nog steeds bezig met grote schoonmaak Update volgt :)

Heb trouwens verbinding laptop partner getest met speednet (veel nieuwere laptop en nog nauwelijks gebruikt). Die gaf dezelfde lage cijfers. Wij hebben vermoedelijk gewoon een slecht abonnement :) (Tele 2 pakket).

Twee andere vraagjes.

Als ik die services aanpas, zal ik dus altijd Selectief Opstarten moeten doen. Toch?

en iets anders, ik las ergens dat ik ook nog naar de Taakplanner kon kijken. Hierbij een screenshot

taakplanner.png

En heb ook nog even een printscreen gemaakt van de Logboek(en)
logboek.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan