Windows 10 upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Homeseeker1

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
81
Beste Helpmij,



Ik draai nu sinds 2012 al Windows 8Pro (geen 8.1) en dit werkt helemaal prima.
Uiteraard vind ik dat deze PC toe is aan een herinstallatie (ivm nieuwe hardware, veel rotzooi erop en dergelijke).

De licentie die ik nu heb kan worden geupgraded naar Windows 10. Na 29/7/2016 wordt windows 10 namelijk niet meer gratis aangeboden. Op het moment ben ik bezig met bestanden/data over te zetten naar een externe HDD zodat ik alles rustig kan herinstalleren.

Nu mijn vragen:


- Ik heb nu Windows 8 PRO x64, kan ik naar Windows 10 Pro x64 upgraden?
- Stel ik haal 29 juli niet (om de een of andere reden). Kan ik de upgrade naar 10 uitvoeren en dan ook weer teruggaan naar 8? Ik las namelijk dat zodra je upgraded de de servers van Microsoft je hardware herkennen (aan de hand van je moederbord) en dan heb je de upgrade in de toekomst (na 29 juli) ook nog.*
- Ik heb een Gigabyte GA-Z77X-D3H moederbord. Met Windows 8 (wat ik nu heb) kan ik alle drivers vinden. Met Windows 10 staan onder andere USB 3.0 drivers er niet tussen. Wat nu? Als ik ga upgraden wil ik wel alle drivers hebben, ik maak namelijk gewoon gebruik van USB 3.0

* Na een herinstallatie met een nieuw moederbord was mijn Windows ooit niet meer geldig en is mij verteld dat licenties gebonden zijn aan het moederbord


Ik heb al rondgezocht op internet maar kon geen echte duidelijkheid vinden.
Alvast bedankt!
 
Ja je kan naar windows 10 x64 upgraden.
Doe een windows 10 downloaden hier: http://www.tenforums.com/tutorials/9230-windows-10-iso-download.html
Ga er maar van uit dat alles werkt na je upgrade.
Je hebt altijd 4 weken de tijd om weer terug te gaan.

Ik heb mijn harde schijf met windows 10 in een andere PC gezet en dat werkte gewoon.

Geen Windows 10 Pro? Ik heb 8 Pro.
Zojuist geprobeerd, maar ik moet blijkbaar eerst naar 8.1 upgraden (Alleen 7 en 8.1 kunnen blijkbaar upgraden).
Hoe weet ik zeker dat alles dan gaat werken? Ik ga een nieuwe installatie doen, ik heb dan geen USB 3.0 drivers want er staat bij Windows 10 geen USB drivers. Neem ik dan de 8.1? Hoe zit dat?
 
Niet zo bang zijn.
Geen windows is perfect, naar deze is goed.
Drivers, dat is het minste probleem. Die worden gewoon geupdated. Ik was ook sceptisch maar bleek achteraf niet nodig.
 
Hoe bedoel je drivers geupdated? De laatste drivers voor Windows 10 werden in 2015 beschibkaar gesteld.
Zie hier:

http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=4719#dl

Vergelijk wat ik nu heb (8 x64) met Windows 10 x64.
Lijkt me dat er aardig wat drivers missen. Het leek mij het meest handig om nu gewoon die update te doen en dan een rollback te doen naar wat ik nu heb, zodat die upgradezekerheid op mijn account/hardware staat (omdat het voor de 29e moet).
 
Dan worden ze wel gehaald bij de makers van de hardware.
 
Hoe bedoel je? Gigabyte is de maker van de hardware, het moederbord.
Videokaartdrivers zijn er sowieso wel.
 
Jou hardware is ouder dan 2015, dus nieuwe drivers dan van die datum zijn niet nodig.
 
Dus ik kan gewoon die Windows 8 drivers installeren?
Sorry, snapte het niet helemaal. Er zijn namelijk geen USB 3.0 drivers voor Windows 10 voor mijn moederbord, wat voor datum dan ook.
 
Die zijn er wel, waarschijnlijk niet specifiek genoemd. Ik heb ook een Gigabyte moederbord. USB3 is vanaf de overstap naar 10 gewoon blijven werken.
 
Ah oke. Maar ik upgrade dan niet naar Windows 10 Pro, maar gewoon normaal Windows 10? Aangezien ik wel de Pro versie heb van 8.
 
Merk je vanzelf, als je maar genoeg ruimte op je hdd hebt. Wordt ook aangegeven.
 
Zojuist de upgrade uitgevoerd. Ging niet helemaal zonder problemen. Drie programma's werken niet meer, alle bureaubladpictogrammen waren door elkaar gegooid en twee monitoren werden niet meer herkend. Tevens was heel het Windows thema weg en waren de bureaubladachtergronden nergens te bekennen.

Voor de rest bevalt het wel. Na een á twee uur alles weer terug zetten zoals het was werkt Windows 10 zonder problemen. Sommige Windows 8 functies die ik gebruikte zijn helaas weg, maar dat valt vast wel op te lossen.
Bedankt in ieder geval!
 
Nou dan ben ik blij dat get goed gegaan is en dat het bevalt.
Ik heb meer problemen gehad om het proces op gang te krijgen. Ik had te weinig vrije ruimte op mijn 20Gb ssd. Maar toen ik het upgrade proces eindelijk aan de gang had, verliep het ook prima.
 
Nou dan ben ik blij dat get goed gegaan is en dat het bevalt.
Ik heb meer problemen gehad om het proces op gang te krijgen. Ik had te weinig vrije ruimte op mijn 20Gb ssd. Maar toen ik het upgrade proces eindelijk aan de gang had, verliep het ook prima.

Ik had ook een klein probleempje daarmee. Via de eerste tool van Microsoft kon ik niet updaten want ik moest eerst naar 8.1 gaan. De tweede tool (Windows 10 update assistant of iets dergelijks) liet me gewoon gelijk updaten.
Jammer van de instellingen, maarja ik ga toch binnenkort een herinstallatie doen.

Viel me ook op dat ik met gameprestaties nu minder FPS haal, maar ik neem aan dat dit wat driverproblemen zijn.
Bedankt voor de hulp in ieder geval.

P.S

Ik heb nu Windows 10 Pro x64 omdat ik 8 Pro had. Je gaat dus niet van Pro naar niet-pro met de update.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan