Windows 10 veilig verwijderen; data behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik wil de harde schijf in een oude computer inzetten als externe harde schijf van mijn laptop. Daarom mag Windows 10 van die harde schijf worden verwijderd. Maar de data (m.n. de data in C:\Users\marianne\data) moet bewaard worden.
Hoe verwijder ik Windows 10 zo goed en veilig mogelijk?

Vriendelijke groet,
Marianne
 
Gewoon de mappen van Windows en Program Files verwijderen. Als de schijf toch niet meer primair gebruikt wordt, dan kan dat geen kwaad.
 
Gewoon de mappen van Windows en Program Files verwijderen. Als de schijf toch niet meer primair gebruikt wordt, dan kan dat geen kwaad.

Klinkt logisch, maar waar is bijv. de Registry opgeslagen? (Ik heb geen idee hoe groot zoiets is, dus of het verwijderen hiervan ook zoden aan de dijk zet) En zijn er nog andere te verwijderen directories?
 
En die totale data is te veel voor de interne schijf?

Die zou je dan echt leeg kunnen maken na kopiëren, de Windows map en de Window bestanden op de root wissen kan idd ook.
Het register doet verder niets, waarom vraag je dat? en staat in de Windows map.
 
@Lange Pier, ik begrijp je niet helemaal.
Op dit moment staat alles op één harde schijf (Windows én data). Als ik deze harde schijf als externe data-schijf wil gebruiken, is Windows met alle applicaties overbodig.
Is er behalve C:\Windows, C:\Program Files en C:\Program Files (x86) nog meer te verwijderen?
 
Ik zou eerst alle data naar een externe harde schijf copyen (mogelijk met een extra backup) en dan de schijf waar je het over hebt formateren... en met een schone lei beginnen door de data weer terug te copyen.
Je sleept nl anders alle rommel mee (ook al gooi je een deel vast weg) en op deze manier maak je echt schoon schip.
 
@Lange Pier, ik begrijp je niet helemaal.
Op dit moment staat alles op één harde schijf (Windows én data). Als ik deze harde schijf als externe data-schijf wil gebruiken, is Windows met alle applicaties overbodig.
Is er behalve C:\Windows, C:\Program Files en C:\Program Files (x86) nog meer te verwijderen?

Indien je voldoende ruimte hebt op je eigen schijf, de data van die externe daar naar toe verplaatsen, schijf opnieuw partitioneren, formatteren, schijfletter geven en de data weer terug plaatsen.
Je kunt alles verwijderen wat je niet nodig hebt indien bovenstaande niet kan.
 
Klinkt logisch, maar waar is bijv. de Registry opgeslagen? (Ik heb geen idee hoe groot zoiets is, dus of het verwijderen hiervan ook zoden aan de dijk zet) En zijn er nog andere te verwijderen directories?

Waarom heb je de register nodig als Windows op die schijf niet actief meer is?
Die zit overigens in Windows \ System32 \ Config. Dus als je de WIndows map verwijderd, gaat het register mee naar de digitale jachtvelden.

Zoals Route66 zegt kan je ook schoon schip maken door je externe schijf eerst formatteren. Maar dan moet je alles ook eerst weer backuppen.
Een hoop gedoe wat niet echt per sé hoeft. Dus je kan alle onnodige rotzooi verwijderen, en je users map laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment is de harde schijf als externe schijf aangesloten en heb ik nagenoeg alle overbodige directories verwijderd.
Een aantal directories laat zich echter niet verwijderen (C:\Program Files; C:\Program Files (x86) en C:\Windows). Hoe krijg ik volledige controle over deze bestanden om deze te verwijderen?
 
Je moet dan de rechten van deze op de administrator rechten zetten (R-muis tab Beveiliging), maar mijn ervaring is dat je dan nog lang niet alles weg krijgt.
Je kunt nog "Take Ownership" installeren, mss raak je dan nog meer kwijt.
https://www.schoonepc.nl/windows10/...beheerrechten.html#take_ownership_contextmenu
Het beste werkt het als je werkelijk de administrator of nog beter de verborgen administrator bent.
https://www.schoonepc.nl/windows10/...echter alleen vanuit een administratoraccount!
Nadat die zichtbaar is geworden ga je naar het beheer van de accounts en geef je hem een wachtwoord.
Vervolgens kun je via het startscherm inloggen als (niet meer verborgen) administrator.
De rechten status van deze verborgen administrator is iets hoger dan van de R-muis administrator die je bij het installeren kunt gebruiken (of via het popup scherm)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad... mijn ervaring was dus ook zo.... al die tijd die je nodig hebt om dit op te lossen via verwijderen...
Als je een backup aan zet kun je iets anders gaan doen... .bij terugkomst ff checken of alles klopt ... .et cetera....
En heel veel minder irritatie dat je eerst van alles moet uitzoeken, hier vragen gaan stellen en dan ook nog uitvoeren... dat backuppen loopt bij wijze van spreken door als je slaapt.... em eenmaal goed gebackupt format je die voormalig Windows schijf en dan nog een keer een terugzet backup actie waar je echt niet bij hoeft te staan...
Klaar? Nog ff checken of alles goed teruggezet is qua data op die schijf....
 
Voor "veilig" kan je lege ruimte één keer of twee keer overschrijven met bijvoorbeeld het programma CCleaner. Formatteren is gewoon wissen, waarbij bestanden nog steeds, gemarkeerd, aanwezig zullen zijn. Vroegere data kan dan alleen teruggehaald worden met magnetische analyse van de oppervlakte wat erg duur en tijdrovend is. Ze zullen dan uit de kracht van het magnetisme moeten afleiden of een 0 of een 1 eerder een zelfde of een ander is geweest. Eén keer overschrijven met willekeurige data is afdoende en twee keer extra veilig. Zou u grote bestanden op de externe schijf plaatsen dan kan de lege ruimte ervan natuurlijk beter daarna overschreven worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan