Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gendarmes

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2015
Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe pc halen en ik heb alleen nog maar Windows nodig ik heb hier nog een laptop staat met Windows 7 erop + met die gratis Windows 10 update.
En ik vroeg me af kan ik Windows 7 op mijn nieuwe pc zetten zonder een nieuwe Windows aan te schaffen? De codes en certificaten staan allemaal onderop de laptop geplakt met die mooie glinsterende stickers.
Ik weet nog wel dat toen ik 3 jaar terug bij de Mediamarkt mijn laptop haalde en toen ik thuis was de laptop aan zette en windows al op de HDD stond dus ik hoefde Windows 7 niet los te kopen dat stond er al op.
Ik heb mijn Laptop al eerder leeggemaakt een clean install via het BIOS menu als ik het goed had.
Dus mijn vraag is kan ik Windows 7 dan op mijn nieuwe pc zetten (SSD) Ik heb al een beetje zitten denken misschien kan ik de orginele Windows 7 die hier op staat misschien op mijn SSD zetten en vanuit daar installeren op mijn nieuwe pc?
Ik ken wel iemand die een speciaal aparaatje er voor heeft.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest.
En ik heb nog een korte vraag voor het gamen kan ik beter 7 of 10 gebruiken? anders doe ik die gratis upgrade niet.

De Windows die op je laptop staat is een OEM versie, bestemd voor die laptop. Zodra je hem op een andere PC installeert zal hij niet meer te activeren zijn en heb je in feite net zo'n illegale Windows als wanneer je hem van internet download.
Bij de upgrade naar Windows 10, wordt gekeken of je een geactiveerde Windows hebt.
Als het je dus te doen is om een legale windows te krijgen, kun je het net zo goed achterwege laten en kun je net zo goed elke andere versie van Windows erop zetten. Uiteraard hebben die dan weer hun eigen manier van activeren, maar dat is weer een geheel andere discussie.

Uitleg OEM :

Microsoft: Windows en Office

Het type licentie verschilt per klantengroep, zo heb je speciale soorten licenties voor systeembouwers en bedrijven. Voor consumenten biedt Microsoft twee licenties; FPP en OEM. FPP staat voor Fully Packaged Product, OEM voor Original Equipment Manufacturers. Dat klinkt nogal ingewikkeld, maar dat valt gelukkig erg mee. Als u in de winkel een versie van Windows in de doos koopt, is dat een FPP. Als u een nieuwe pc met daarop Windows al voorgeïnstalleerd koopt, dan hebt u te maken met een OEM-versie. De OEM-versie is de allergoedkoopste versie die Microsoft aanbiedt, de FPP de duurste. Daarom raadt Microsoft ook altijd aan om als consument voor OEM te gaan. De lage prijs is natuurlijk niet zomaar; aan een OEM-versie zitten minder rechten verbonden, eigenlijk mag u er wat minder mee doen. Een OEM-licentie is onlosmakelijk verbonden met een specifieke pc-configuratie. U mag best een defect onderdeel vervangen, dat is geen punt, maar wilt u bijvoorbeeld het moederbord vervangen door een ander type dan verloopt uw OEM-licentie. Kortom, de OEM-versie is goedkoop, maar heeft als beperking dat hij niet met uw pc meegroeit als u aan het upgraden slaat. En overzetten naar een andere (nieuwe) pc is natuurlijk helemaal uit den boze. Maar als u een nieuwe pc koopt, dan laat u er toch gelijk even een nieuwe Windows opzetten door de leverancier?
Met een FPP-licentie koopt u aanzienlijk meer rechten. Uw Windows-versie wordt als het ware aan uzelf gekoppeld, en niet meer aan één pc. Dus als u een nieuwe processor met bijbehorend moederbord wilt installeren, is dat geen enkel probleem. Ook overstappen naar een geheel nieuwe machine is toegestaan. Microsoft staat zelfs toe dat u eventjes dezelfde versie op de oude én de nieuwe pc tegelijk draait, totdat de nieuwe pc helemaal goed werkt. Daarna wist u uw kopie van de oude pc. Kortom; een FPP is duurder dan een OEM-licentie, maar als u erg vaak upgrade én lang gebruik wilt blijven maken van een Windows-versie dan is een FPP-licentie het overwegen waard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan