Windows 11 - freezes en auto restart (tijdens gamen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjouwerd

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2022
Beste lezer,

Sinds ruim 1 week loop ik tegen het volgende probleem aan:
- PC crashed tijdens gamen. Het schermt loopt vast, het geluid speelt door. Helaas ook 2 keer voorgekomen bij gewoon internet browsen (geen eens videos afspelen).
- Probleem komt voor bij diverse games.
- Probleem heeft zich nooit eerder voor gedaan, dit is echt recent. Dit is niet gekomen na het installeren van een nieuw programma en/of recente drivers/Windows update. Het kwam uit het niet.
- PC kan alleen uit de crash/freeze komen door zelf de aanknop ingedrukt te houden.
- In sommige gevallen herstart de PC uit zichzelf.

Ter info, alle drivers zijn up to date (Windows zelf, GPU, SSD et cetera).

Mijn PC is zeker capabel om de genoemde games te draaien. Dit heb ik voor de crashes ook altijd kunnen doen. Temps zijn altijd laag.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd (en heeft niet geholpen)?
1. Games opnieuw installeren.
2. De SFC /scannow gedaan. Er waren geen issues.
3. De CheckHealth en /Cleanup-Image gedaan. Er waren geen issues.
4. BSOD en Minidump folder gechecked, blijkbaar waren er issues met MSI Afterburner (?). Ik heb altijd geunderclocked om lagere temps te behalen. Na het de-installeren van MSI Afterburner blijven de problemen.

Wat nog meer bekeken? In de event viewer zie ik diverse errors op het tijdstip van crashen. Echter kom ik hier geen wijs uit, want ik heb niet al te veel verstand van computers. Hier een opsomming van wat ik zie:
1. Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing, error code 3221225477.
2. SCEP Certificate enrollment initialization for WORKGROUP\DESKTOP-DKLRS7U$ failed, error code Not found (404). 0x80190194 (-2145844844 HTTP_E_STATUS_NOT_FOUND)

Alvast bedankt!

Sjouwerd

Het belangrijkste vergeet je, een opsomming van de hardware, Speccy kan dat voor je doen, zet de weblink hier neer, alleen die en geen schreenshots o.i.d., zie m'n sig.

Lijkt mij een warmte probleem van de vram, zit geen warmtesensor op dus die is niet uit te lezen.
Zijkant van de pc halen indien een desktop en een tafelventilator op de graka laten blazen om dat te testen.

Hallo,

Hoe deel ik deze als weblink? Ik ben niet bekend met Speccy.

M.b.t. temperaturen weet ik zeker dat dit het probleem niet is. Stabiel op 72C under full load, en in de zomer daarboven geweest zonder problemen. Wel voor underclocking gekozen om de temps in de zomer toch iets te laten dalen. Tegenwoordig game ik met het raam open en mijn case staat met de intake gericht naar het raam (circa 20cm afstand).

Staat er toch bij in m'n sig....

En als je bij voorbaat mogelijke oorzaken affakkelt dan wordt het lastig helpen.

Staat er toch bij in m'n sig....

En als je bij voorbaat mogelijke oorzaken affakkelt dan wordt het lastig helpen.

Bij deze: http://speccy.piriform.com/results/crkFd0ItmhdDdxfZ2toYa0F

Affakkelen niet, ik geef enkel aan dat dit mogelijk is afgedekt door een koude luchtstroom van buiten. In any case, ik heb zojuist onze mobiele airco gericht op de case tijdens het gamen en de temperaturen veranderde niet. Ongeveer 30 minuten geprobeerd.

Deze melding heb ik.

The following dump file was found but appeared to be corrupt: C:\WINDOWS\LiveKernelReports\WATCHDOG-20221030-1924.dmp

Ik denk overigens dat dit niet correct is. Mijn minidump folder is er niet, maar ik heb wel de optie aan staan om een minidump te maken bij crash.

Ik heb overigens nog iets interessants gevonden in de event viewer/reliability history. Hier wordt na elke crash ook Microsoft Gameinput vermeld. Deze is plots op 20-10 geinstalleerd, dit is rond de datum dat ik crashes begon te krijgen. Na wat googelen met deze term + crash zie ik dat het een veel voorkomend probleem is. Zou dit misschien er aan gerelateerd kunnen zijn?

Die tafelventilatortest al uitgevoerd?
Als dat wel werkt weet je genoeg, werkt het niet dan die minidump verwijderen kijk of die na een volgende crash wel leesbaar is door Whocrashed.

Probleem lijkt opgelost na het verwijderen van Microsoft Gameinput. Gisteravond en vandaag totaal 10 uur gegamed zonder crashes. Dit was eerst niet mogelijk.
Enige nadeel is dat games die ik in de Microsoft store gekocht heb, niet gespeeld kunnen worden door het verwijderen van de Gameinput files.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan