Windows 11 op nieuwe laptop wil niet wat ik wil...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Hallo, Mijn oude laptop is vrijwel overleden, dus een nieuwe besteld. Simpel ding, Lenovo Ideapad 3 maar voor "de ochtendkrant" en licht werk meer dan voldoende.
De laptop wordt geleverd met Windows 11 uit de doos. Daar heb ik 2 problemen mee.

Ik moet kennelijk een MS account gebruiken om de laptop in te stellen zoals ik gewend ben. En, vervelender, het model wordt geleverd met Windows 11 S.
S staat kennelijk voor Strak of reStricted (naast Safe en meer..;-) want ik mag zo alleen programma's gebruiken die MS heeft goedgekeurd. En mijn favoriete browser zit daar niet bij! Dus wil ik de S versie omwisselen naar de Windows 11 Home versie. Dat zou volgens de online info gewoon moeten kunnen.

Maar nu loop ik vast. Kan niet (meer?) zonder een MS account.

Ik wil, net als eerst, een lokale account maken onder een Lokale Beheerders account. Dat werkt altijd prettig en is ook gelukt.
Maar nu dwingt MS mij een MS account te gebruiken (met je gegevens online, ook opslag, en de ms-rij voordelen die ik nooit gebruik) voor de overstap van S naar Home. En ik heb helemaal geen behoefte aan een MS account die ik nooit zal gebruiken.

Vervelender is dat in tegenstelling tot de info die op verschillende sites te vinden is (o.a. Schoonepc, MS zelf), ik niet kan wisselen naar Home zonder MS account!

Mijn vraag is nu: Is er een manier om van S naar Home te gaan zonder MS account, of als ik dan toch, voor eventjes, een MS account moet gebruiken om in te stellen wat ik graag wil, kan ik dan daarna die MS account weer straffeloos "wissen", of zit je er dan voorgoed aan vast; dus alleen nog inloggen met of via de MS account?

Wie weet raad?

Groet, Solaris

Maak op Outlook.com een adres aan.
Zet dan die editie om naar de Home editie (Geen idee of dat kan).
Maak dan een lokaal account aan en kan je je Microsoft account wissen.

Key vinden en W11 opnieuw installeren zonder internet, krijg je een lokaal account en je hebt of een home of pro versie, welke is jouw keuze.

Dank vast voor het meedenken heren. Ik probeer uit te vinden wat de opties zijn en liefst die met het minste werk! W11 home opnieuw installeren (of Linux) kan altijd nog. Mijn twijfel is of ik wel van de MS account los kan komen als die eenmaal is aangemaakt.
Ik herinner me van een paar jaar geleden, toen had ik een servertje draaien onder W8.1, en na de upgrade naar W10 - via de MS account - kon ik enkel nog inloggen via die MS account. Dat gaf mij bepaald geen veilig gevoel. die server was oud, en heeft niet lang meer dienst gedaan...
Is wel anders als je een nieuwe laptop in gebruik wil nemen en je loopt tegen een zelfde probleem aan.
Ik ging ervan uit dat er W11 home meegeleverd werd en niet W11 S.
Ik zoek nog even verder... :)

Heb vandaag een Win10 systeem geupdate waar alleen een code voor de inlog bij zat voor een systeem met allen een Outlook account.....
Maar na het inloggen met de code was ik op dat moment wel admin v/h systeem. Vervolgens maak je een andere gebruiker aan en komt er een Outlook aanmeld optie, waarna je ervoor kiest dat je geen inloggegevens hebt. Nu maak je na doorklikken een lokaal account aan. Nog ff dat nieuwe account ook admin rechten geven en even zelf uitloggen en in het nieuwe account inloggen en vervolgens kon ik probleemloos het oude "Outlook-account" deleten en was het systeem alleen maar lokaal.....
https://support.microsoft.com/nl-nl...-windows-20de74e0-ac7f-3502-a866-32915af2a34d

Deze MS link geldt dus ook voor Windows 11.
MS noemt daar in niet dat je het "Outlook account" kunt verwijderen... .maar dat kan dus wel.
Windows 11S: Er is al eea over geschreven. Heb er geen ervaring mee maar als ik voor een paar tientjes vaak beschikbare keys kan kopen zou ik dat zeker doen als ik er vanaf zou willen.
Met zulk type maar dan Office keys heb ik met met zorg (*) gekozen bedrijven vervolgens meestal goede ervaringen,
(*) Vooral door eerst goed de reviews te lezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je reactie, dat geeft me het vertrouwen om de voorgestelde oplossing te proberen.
En ja, een licentie is snel gekocht, maar W11 zit er eigenlijk al op en als ik niet opnieuw hoef te installeren is dat mooi meegenomen!
Ik laat ff weten hoe het verder gaat! :)

Het kostte me meer moeite dan gedacht, omdat veel van de voorgestelde oplossingen (op internet vooral) miet meer lijken te werken.
Mogelijk heeft MS weer het e.e.a. aangepast en dichtgetimmerd.
Maar uiteindelijk, met ongeveer de stappen die Route99 voorstelde, lijkt het gelukt!
Ik moet nog met zekerheid uitvinden of meneer MS nu idd niets meer met mijn Windows11 installatie te maken heeft, ;) maar voor zover ziet het er wel naar uit!
Nu de vertrouwde programma's opnieuw installeren en instellen en dan ben ik waar ik wezen wil. Werkje voor de kerstvakantie.
Nogmaals hartelijk dank allemaal, en een gezellig Kerstfeest gewenst!

Top:thumb:. Succes met afronding, laat het ook ff weten, vooral nuttig voor anderen hoe je echt exact gedaan hebt. Had geen Win11 om het exact te checken maar MS gaf aan dat het zou moet kunnen.

Ook een gezellig Kerstfeest gewenst!:D

Laatst bewerkt:
In grote lijnen werkten jouw stappen wel, Route99, maar nu blijkt dat ik er toch nog niet helemaal ben.
Met "in grote lijnen" bedoel ik dat jouw stappenplan op zich prima werkt, alleen heeft MS kennelijk wel wat deurtjes dichtgetimmerd en moest ik op een net andere manier mijn doel bereiken. Of heb ik mijn doel net niet helemaal bereikt. Ik wil een Eigen beheerdersaccount (check!), een lokale account (check!) en geen MS account meer (check, o nee toch niet)

Waar ik nu nog mee zit:
Ik heb je stappen uitgevoerd tot en met het verwijderen van de MS beheerders account die mbv Outlook was aangemaakt. Dat leek te lukken.
Maar enkele dagen later viel me op dat MS achter mijn rug om toch weer verwijderde appjes en programma's had geïnstalleerd... Dus enige tijd na de-installeren of verwijderen van ongewenste delen (denk aan McAffee, Office probeerversie etc, maar ook Whatsapp, tiktok etc) waren die gewoon weer aanwezig.

Niet goed. Ik weet nog niet of MS of Lenovo daar achter zit, ik vermoed beide.

Ik ben aan het graven in de Registry en daar kom ik ook mijn - gedelete - MS beheerders account weer tegen.
Tot nu is het me nog niet gelukt om dat daar ook te verwijderen, ondanks dat ik onder mijn eigen beheersaccount ben ingelogd.
Op de gekende plaatsen is de MS account niet meer zichtbaar maar hij is dus nog steeds aanwezig.

B.v als ik in Instellingen kijk naar Systeem of Accounts dan zie ik daar toch nog die MS account staan, maar niet in de rij accounts die ik kan bewerken.
Nog werk aan de winkel dus, want ik had verwacht dat ik nu zonder (bemoeienis van) MS zou kunnen werken zoals ik tot op heden deed met Windows 10 en eerder.
Zucht.

Heel goede Jaarwisseling allemaal! :thumb:

Mss moet je als Administrator doen, het account dat normaal verborgen is, die kan net weer wat meer qua rechten dan een "normale admin".
Activeren https://www.ionos.com/digitalguide/...ress [,administrator account is now activated.

Using a command prompt

1. Open “Run” with [Windows] + [R].
  2. Type “cmd” and press [Ctrl] + [Shift] + [Enter].
  3. Type “net user administrator /active:yes”.
  4. The administrator account is now activated.

En weer deactiveren
  5. To deactivate: “net user administrator /active:no”.

Na activeren kun je dan als Administrator inloggen, wat zonder wachtwoord dan is.
Klaar? Uitloggen....
Ga terug naar je normale admin account en dan punt 5 het Administrator deactiveren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan