Windows 11 uit slaapstand halen - snelkoppeling voor slaapstand

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Beste mensen,
ik kan mijn Win11 alleen uit slaapstand halen met de muisknoppen. Is dat normaal? Best lastig, beter zou het zijn een toets in te drukken.

Andere vraag: hoe maak je een snelkoppeling in de taakbalk voor slaapstand? Dank.
 
De taakbalk zie je nog niet als ie in de slaapstand staat.... dat lukt imho dus nooit.

Je kunt wel (iig onder W10, vast ook in Win 11) de aan/uit toets daar geschikt voor maken, dat doe je in "Energiebeheer":
zie Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Energiebeheer\Systeeminstellingen
1707569170876.png
 
E.e.a. over slaapstand:
 
Apparaatbeheer > Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen

It is a Windows power-saving policy where USB power is cut off when the computer goes into sleep mode, so the keyboard receiver will not work, and the computer will not wake up as a result. You just need to disable this feature.

Settings > Energy e Battery > Energy Recommendations > Stop usb devices when my screen is off to save battery ----> Turn Off.
 
Voor een snelkoppeling volg je de aanwijzingen op deze pagina: https://faqman.nl/besturingssystemen/slaapstand-met-snelkoppeling/#gsc.tab=0

De parameter t bepaalt het aantal seconden uitstel.
Afsluiten heeft een snelkoppeling met de opdracht C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 10
Annuleren binnen die 10 seconden heeft een snelkoppeling met de opdracht C:\Windows\System32\shutdown.exe /a

Bij afsluiten gebruik maken van "Snel starten" (energiebeheer > geavanceerd > het gedrag van de aan/uit knop bepalen), doet de computer het werk in het geheugen opslaan waardoor de programma's die in gebruik waren eveneens opnieuw worden geopend.
 
Maar wel handig om hem in slaapstand te zetten, als ie nog aan staat ;)
En dan is de aan/uit knop gebruiken niet handig? Die is dan uiteraard ook voor het in de slaapstand zetten. Zie vorige bericht.
En je bent in 1x klaar met die optie en imho veel sneller uit te voeren dan met de muis. op de taakbalk een icoon zoeken om het daar mee te doen...
via een shortcut "sleep" kan wel mits "hybernate" niet aan staat.
Maak een snelkoppeling aan met deze code:
rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0
Met de aan/knop in config scherm op slaapstand instellen (zie vorige tip) is imho eenvoudiger...
 
Die doet het hier prima.
Als je zegt een foutmelding te krijgen, vertel er dan ook bij welke dat is.
 
Dan heb je mogelijk in Energiebeheer dat staan of niet geconfigureerd (dat laatste niet getest)....

In mijn weblinkartikel stond duidelijk dat je energiebeheer op "sleep" moet staan om die snelkoppeling goed te laten werken... en dus niet iets anders (bij hen hybernate). Imho dus aanpassen.
 
Code:
powercfg -h off
rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0
powercfg -h on

In batch file zetten Opslaan als sleep.bat
 
Vervolgens er een snelkoppeling naar maken en in de eigenschappen van de snelkoppeling je gewenste sneltoets ingeven.
 
Ik kreeg bij mij bij de code, die ook in dat gequote artikel stond en die @Senso noemde, het idee dat het systeem dan nog steeds in hybernate ging omdat de tijd die er overgedaan was net zo lang was zoals mijn hybernate normaliter is.
Met een sleep actie had ie veel sneller weer bij het inlogscherm moeten komen en dat was niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Veel dank. Maar wel gek dat slaapstand zo lastig te bereiken is, in mijn ogen, dan.
 
Mijn Dell keyboard 1707587593874.png uit de kringloop, heeft een power knop en dat werkt prima voor de hybernate functie. De aan/uit schakelaar op de pc-kast zou bij mij ook nog kunnen maar dit Dell keyboard heeft dit nu eenmaal maar typt bovendien uitstekend en heeft een te overzien aantal extra toetsen (oa geluid waarvan ik meestal de mute toets erg handig vindt en mail)
 
Terug
Bovenaan Onderaan