Windows 2000 formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kempenaar

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2003
Hallo,

Ik heb n vraag betreffende het formateren van
windows 2000.

Nadat ik format c: heb gedaan vraagt hij om te formateren, antwoord Ja,
dan krijg ik de melding dat er een bestand of toegang afgesloten moet worden, neem ik weer ja,
en dan krijg ik de melding dat het niet gelukt is?

Hoe los ik dit op? Bedankt!

Probeer je soms vanuit Windows 2000 zelf te formateren, dit zal niet lukken omdat Windows zelf nog draait.
Opstarten vanaf de Windows 2000 cd-rom, dan krijg je tijdens de setup de mogelijkheid te formateren. Je kunt ook met een Windows 98(se) opstartfloppy opstarten en in Dos het commando format c: geven. Dit gaat alleen als de hardeschijf FAT32 is. Met een NTFS schijf gaat het niet lukken via Win98(se) opstartfloppy.

Geplaatst door crash
Probeer je soms vanuit Windows 2000 zelf te formateren, dit zal niet lukken omdat Windows zelf nog draait.
Opstarten vanaf de Windows 2000 cd-rom, dan krijg je tijdens de setup de mogelijkheid te formateren. Je kunt ook met een Windows 98(se) opstartfloppy opstarten en in Dos het commando format c: geven. Dit gaat alleen als de hardeschijf FAT32 is. Met een NTFS schijf gaat het niet lukken via Win98(se) opstartfloppy.

Wat ik beschreef slaagt op DOS.

En de pc, die van n kameraad is, is geinstalleerd door
de winkel en dit zonder bijgeleverde cd...

En hoe kan ik zien of het een FAT32 of NTFS schijf is?

Geplaatst door kempenaar

Wat ik beschreef slaagt op DOS.

En de pc, die van n kameraad is, is geinstalleerd door
de winkel en dit zonder bijgeleverde cd...

En hoe kan ik zien of het een FAT32 of NTFS schijf is?

Als je opstart met de win98 opstart diskette dan kun je (zeer waarschijnlijk) FDISK gebruiken (type in FDISK en druk op enter).

Als FDISK is opgestart kun je met optie 4 de partitie(s) bekijken. Daar zal staan FAT, FAT32 of een NON DOS partitie.

Fat en FAT32 kun je zo formateren als het NTFS is zul je eerst de partitie weg moeten halen en opnieuw moeten aanmaken. Als je tijdens het opstarten van FDISK het gebruik van grote harde schijven inschakeld en je maakt m.b.v. optie 1 een nieuwe partitie dan zal het een FAT32 partitie worden. Tijdens installatie kun je die dan converteren naar NTFS (W2K of later).

Als gebruik van grote harde schijven niet is aangegeven wordt er een FAT partitie (maximaal 2 GB) aangemaakt. Dat is niet aan te raden. Dit is later niet zo makkelijk te veranderen als je niet over de juiste tools en kennis beschikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan