WINDOWS 2000 opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

maasp69

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2003
Hallo, ik heb een probleem,windows 2000 kan ik niet opstarten. Ik heb 2 hardeschijven, op de 1ste staat windows xp (standaard besturingssysteem) en op de 2e harde schijf die ik nodig heb voor school staat windows 2000.De schijven doen het alletwee gewoon.Als ik de pc aanzet start ie automatisch windows xp op.Ik kan geen keuze maken tussen xp of 2000.Weet iemand hoe ik 2000 op kan starten?? Alvast bedankt voor de moeite!

Kijk bij startup en recovery of je je bootmenu kan aanzetten staat waarschijnlijk of uit of op 0 sec
dit vindt je in de eigenschappen van deze computer

Geplaatst door jackass
Kijk bij startup en recovery of je je bootmenu kan aanzetten staat waarschijnlijk of uit of op 0 sec
dit vindt je in de eigenschappen van deze computer

Moet je dat in onderstaande tekst invullen??

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

yep maar weet niet wat je daar precies moet invullen.

ik dacht
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional"

maar ik weet dit niet absoluut zeker ik heb nml geen dualboot meer.

Ik zou even wachten tot er iemand reageer die wel de goede instelling weet ( voor 100% )

Geplaatst door jackass
yep maar weet niet wat je daar precies moet invullen.

ik dacht
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional"

maar ik weet dit niet absoluut zeker ik heb nml geen dualboot meer.

Ik zou even wachten tot er iemand reageer die wel de goede instelling weet ( voor 100% )

Ik heb dit geprobeerd maar het werk niet.Ik kan nou wel kiezen uit 2 besturingssytemen met jou code.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional

en als je dit verandert hij staat nml op een andere hd

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional

Geplaatst door jackass
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional

en als je dit verandert hij staat nml op een andere hd

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional

Werkt nog niet!

bootmagic can do the job

[edit] naar mijn weten hoort bootmagic bij partition magic en die is niet gratis. Mocht je kunnen aantonen dat bootmagic freeware is (via mail) dan mag je alsnog je link plaatsen [/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
de enige juiste boot.ini is dus:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional"

disk(0) is eigenlijk altijd 0. Rdisk staat dus voor aantal harde schijven. probeer het daar is mee en meld even of het lukt ...

Ik weet niet hoor maar het werkt nog steeds niet:

Ik zal het nog een duidelijk zeggen:

1e harde schijf,windows xp
2e harde schijf,windows 2000

Geplaatst door vaat
de enige juiste boot.ini is dus:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional"

disk(0) is eigenlijk altijd 0. Rdisk staat dus voor aantal harde schijven. probeer het daar is mee en meld even of het lukt ...

Geplaatst door maasp69

Dit zijn de partiteis op de F: staat de windows 2000 op de c: staat windows xp

f is dus de eerste partitie op tweede schijf, dus dan klopt boot.ini !!!

Waarschijnlijk zijn je boot files corrupt geraakt. Je zal ze even moeten herstellen.

er kan nog /fastdetect achter dus:

Okeey dan en hoe moet ik dit dan doen???

Geplaatst door vaat

f is dus de eerste partitie op tweede schijf, dus dan klopt boot.ini !!!

Waarschijnlijk zijn je boot files corrupt geraakt. Je zal ze even moeten herstellen.

zet nog even /fastdetect achter de regel van windows 2000, dus:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

je moet dan booten van de 2000 cd en kiezen voor repair. Dan voor manual en de bootbestanden herstellen. Waarschijnlijk werkt xp nu niet meer en moet je daar hetzelfde doen door in te loggen in de recovery console en fixboot [enter] te typen.

Je kan natuurlijk ook gewoon windows 2000 installeren over de bestaande heen (F partitie). Je kan dan weer inloggen in windows 2000. Daarna draai je de installatie van xp over de bestaande xp heen op de C partitie.

Weet niet wat je makkelijker vind ??

Ik heb geen win 2000 cd,het is een hardeschijf van school. en nu??

Geplaatst door vaat
zet nog even /fastdetect achter de regel van windows 2000, dus:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

je moet dan booten van de 2000 cd en kiezen voor repair. Dan voor manual en de bootbestanden herstellen. Waarschijnlijk werkt xp nu niet meer en moet je daar hetzelfde doen door in te loggen in de recovery console en fixboot [enter] te typen.

Je kan natuurlijk ook gewoon windows 2000 installeren over de bestaande heen (F partitie). Je kan dan weer inloggen in windows 2000. Daarna draai je de installatie van xp over de bestaande xp heen op de C partitie.

Weet niet wat je makkelijker vind ??

Geplaatst door maasp69
Ik heb geen win 2000 cd,het is een hardeschijf van school. en nu??

waarom laat je de systeembeheerder van je school er niet naar kijken ?? of heb je de schijf gekregen ??

Geplaatst door vaat

waarom laat je de systeembeheerder van je school er niet naar kijken ?? of heb je de schijf gekregen ??

Dit ga ik vandaag ook laten doen! gr paul,bedant voor al jullie reacties!

Om het makkelijk te houden

Je zou kunnen kijken onder de instellingen van je moederbord of bios of je mischien kunt aangeven dat je een boot menu wil, of wel gewoon een simpele vraag met welke harde schijf je wilt opstarten, ik heb dat op mijn assrock moederbord en dat is zeer prettig.
Mischien is dat een optie.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan