Windows 2003 DNS met Dyndns

Status
Niet open voor verdere reacties.

joske69

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 sep 2006
Ik heb 2 clients (WinXP Pro) en één server (Windows 2003). Op mijn server draaien een aantal websites, die ik via Dyndns kan benaderen. Op één client draait ook een website. Ik zou deze client (website) graag willen kunnen bereiken over het internet. Op mijn windows-server is de dnsserver gestart. Hoe kan ik via Windows 2003 DNS Server en DynDNS ervoor zorgen dat ik alle andere clients in mijn netwerk kan bereiken over het internet ?

M.a.w., hoe zorg ik ervoor dat als ik (vb. van op school) naar http://client1.test.dyndns.org ga, ik naar de website ga die op de fysieke pc client1 draait ? En als ik vb. naar rdp://client2.test.dyndns.org, ik via remote desktop op client2 terecht kom ? (aangenomen dat mijn domein bij DynDNS test.dyndns.org is ...)

Is dit mogelijk via DynDNS, of moet ik hiervoor naar een andere gratis dynamic dns provider gaan ? Of is het gewoon een kwestie van de DNSserver op de Windows 2003-server deftig in te stellen ?

Het is in de meeste (thuis-)routers niet mogelijk om poort 80 TCP (voor webserving) te forwarden naar méér dan 1 intern ip-adres. Kijk het even na, of het bij de jouwe toevallig wel zou kunnen. Gaat dat niet, dan zul je een andere poort voor de website op de 2de pc moeten gebruiken en die poort in je router moeten forwarden naar die 2de pc. Daarna kun je op de nu bereikbare webserver een kleine website bouwen die gebruiker direct doorverwijst naar de website van de 2de pc via de Dyndns naam, met het juiste poortnummer.

Het forwarden van RDP is mogelijk door poort 3389 TCP in je router te forwarden naar het interne ip-adres van de pc die bereikbaar is met RDP.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen router, maar gewoon een adsl-modem via usb die aan mijn server hangt. Mijn server dient dus eigenlijk als router. Ik kan op deze server alles via port-forwarding instellen en dat werkt natuurlijk zonder problemen. Maar ik zou dit graag via DNS doen. Ik zou dus eigenlijk het volledige dnsverkeer in mijn netwerk (domein) willen instellen zoals een bedrijf dit zou doen.

Dat is leuk bedacht, en lokaal zal dat best werken (dus tussen de werkstation(s) en de server, vooropgesteld dat de werkstations in het Windows-domein zijn gehangen en de DNS server-service draait op de server), maar je hebt geen officieel internet-domein, en dus heeft de buitenwereld er niets aan. Bovendien heb je maar 1 ip-adres van je provider gekregen, en dus is voor de buitenwereld geen fatsoenlijk onderscheid te maken, zelfs al zou je een eigen domeinnaam geregistreerd hebben. Je zult het dus met DynDNS en dergelijke diensten moeten doen.

Ik houd nu verder op met deze discussiedraad. Betere informatie dan ik je al gegeven heb heb ik niet voor je, gegeven wat je mogelijkheden en beperkingen zijn m.b.t. je internet-toegang.

Tijs.

Blijkbaar begrijp je niet helemaal wat DNS juist inhoudt. DNS dient er juist voor om van buitenaf onderscheid te maken tussen verschillende interne servers. Dit is namelijk de functie van een DNS-server. Ik heb volgens mij wel een officieel internetdomein, nl." test.dyndns.org". Hetzelfde als wanneer je "test.be" zou willen aanvragen, alleen dat in mijn geval de ".be" vervangen wordt door ".dyndns.org". In een groot bedrijf heb je toch ook verschillende diensten met hun eigen DNS-server per dienst (vb. secretariaat.bedrijf.be en administratie.bedrijf.be).

Of is in mijn geval het probleem juist dat DynDNS verderzetting van het (sub)domein blokkeert ? Bestaan er dan andere (gratis) dynamische DNS-servers die dit wel aanbieden ?

Hallo joske69.

Ik werk met www.no-ip.org als je daar wildcard aanzet worden subdomeinen doorgegeven. En is ook Gratis.

Groetjes Erik Rothuis.

Blijkbaar begrijp je niet helemaal wat DNS juist inhoudt. DNS dient er juist voor om van buitenaf onderscheid te maken tussen verschillende interne servers.

Precies wat ik bedoelde: Het blijft boven water staan dat je maar 1 ip-adres hebt. Dus maakt dus niet uit welke zaken je 'onder' je test.dyndns.org hangt, want alles gaat verwijzen naar 1 ip-adres.

Dus, ga gerust je gang, en stel MX records, A records etc. in, maar op het einde van de rit verwijzen die allemaal naar het ip-adres dat je van je provider hebt op dat moment.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan