Windows 7 64 bit prestatie - 3GB vs 4GB

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tdj
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tdj

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2007
Hallo,

Ik heb nu een laptop met Windows 7 64 bit erop met 3GB werkgeheugen.

Zal Windows 7 sneller zijn als ik mijn laptop upgrade met een extra GB naar 4GB werkgeheugen;
Is er dan een merkbaar prestatie verschil in 64 bit programma's?

Het lijkt mij dat meer RAM een prestatieverschil kan geven als je veel open hebt staan.

Bedankt voor je reactie,

Dat je meer programma's kan draaien dan is zeker zo,
maar ik heb het over of een bepaalt 64 bit programma sneller wordt als je je geen 3 maar 4 GB gebruikt.

Ik denk dat dat zo is als hij veel opslokt. Kijk eens in taakbeheer hoeveel je al gebruikt van je RAM als het programma open staat en als je het al een tijdje gebruikt hebt.
Welk programma is het eigenlijk?

BTW, ik heb Win 7 32 bit met een Intel Core 2 Duo E4600 @ 3 gHz en 3 gB RAM, en dat werkt perfect, met 103 processen zit ik op de helft.

Bijvoorbeeld de 64 bit versie van Excel 2010 bij mij verbruikt na een tijdje gebruik tussen de 30 en 40 MB aan geheugen.

Bij mij heb ik in totaal 64 processen open staan en dan verbruik ik ongeveer de helft,
maar ik heb ook enkele zware processen open staan zoals Firefox, Tweetdeck en Windows Live Mail.

Je zal niet zoveel verschil merken met 3 of 4 gb werkgeheugen.

Als je echt heel veel processen hebt die veel geheugen kosten, zou het iets uit kunnen maken, maar kwa snelheid merk je niet of nauwelijks iets.

Dus voor de prestatie van één programma maakt het niets (of weinig) uit.

Je zult weinig hebben aan 1 gb ram meer namelijk:

voor Windows 7 32bit heb je 1 gb ram nodig
en
voor windows 7 64bit heb je 2 gb ram nodig.

Dus als je 64bit erop zet + 1 gb extra ram, slurpt windows er 1 gb vanaf, dus daar heb je niks aan.

Grt

Rens

In principe gebruik ik altijd de stelregel dat je 64bit moet gebruiken vanaf 4GB intern geheugen en tot 4GB gewoon de 32bit versie moet draaien.
Dat is zo'n beetje de scheidslijn qua performance.

Ik had de 64 bit versie van Windows 7 gekocht, omdat ik misschien later extra werkgeheugen zal toevoegen.

Voor zover is mijn vraag nu opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan