Windows 7 als dualboot installeren naast reeds draaiende Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

mialo

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2013
Berichten
22
Dag allemaal,

Heb een nieuwe notebook pro van HP met Windows 8 voorgeïnstalleerd meegeleverd (OEM).
Wil Windows 7 als dualboot naast W8 installeren en heb een nieuwe partitie op de HD aangemaakt.

W7 DVD in de Ram Drive en hij begint te laden. Na enige tijd de vraag: Waar wilt u Windows Installeren? Ik kies dan in het keuzescherm voor de nieuwe aangemaakte partitie. Druk op "next" en dan volgt het volgende bericht " The partition on the disk selected for installation are not in the recommended order". Met verwijzing naar de microsoft site en moet de installatie afbreken.

Het is een GPT partitie omdat de HD als GPT is ingedeeld/initialiseerd. Heb gisteren op Google gezocht maar er wordt aangegeven dat de HD opnieuw moet worden geformateerd en alles verwijderen, maar dat heeft betrekking op een single OS. Ben dan W8, de recovery en de andere zaken van HP kwijt. Dat kan nooit de bedoeling zijn met een nieuw notebook.

Heb HP gebeld maar die geven geen ondersteuning voor mijn vraag.

Technische ondersteuning van Microsoft gebeld. Die weten waar het over gaat en zeggen dat W8 niet hoeft te worden verwijderd voor de dualboot met W7. Maar verder kom ik niet. Ik heb een OEM en daar leveren zij geen ondersteuning voor.

Is er iemand bekend met dit probleem en weet een oplossing?
Alvast bedankt en groet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mialo,

Als je opstart in UEFI modus, kun je Windows 7 wél installeren naast de Windows 8.
Daartoe moet je even in het BIOS onder BOOT de settings veranderen, Staat misschien nu op LEGACY, en moet dan op UEFI staan.
 
Afhankelijk van wat je met Windows 7 wilt gaan doen is het misschien handiger om een virtuele machine te maken en daar Windows 7 op de installeren. Zo loop je ook geen enkel gevaar voor het eventueel in de war schoppen van je Windows 8 installatie.
't Is maar een tip.

*Edit:
Sorry Lutz.
Ik las jouw bericht te laat.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lutz en Rickvi68
Bedankt voor jullie reactie,
Zoals je in mijn bericht ziet wil ik W7 naast W8 zetten, dus niet andersom. Het klopt dat er op internet het meeste gesproken wort over W8 naast of over W7 zetten.

In een VM ben ik geen voorstander van. Gaat altijd ten koste van de snelheid.


Rickvi68 ik heb in de bios gekeken er staat: Boot Options en dan de volgende keuzes -Windows Bootmanager, of Notebook Ethernet IP4, of Notebook Ethernet IP6, en als laatste Boot from EFIFILE.
 
Hoi mialo,

Ik lees eigenlijk overal dat het nog best lastig is om dit voor elkaar te krijgen.
Hier een uitleg ( Engels ) over installatie op een GPT partitie, zoals je gaat lezen is het nogal omslachtig, en je moet goed weten waar je mee bezig bent.

Als je eenmaal zover bent, en een usbdisk klaar hebt, zou je de laatste optie, Boot from EFIFILE moeten selecteren om te kunnen booten.

Maar als je het echt wil proberen, dan zou ik me eerst even goed inlezen, ik weet niet wat er gebeurd met je bootpartitie van Windows 8 ed.

Om te beginnen zou ik eerst een systeemkopie maken van je huidige installatie, mocht het misgaan kan je die in ieder geval gewoon terugzetten.
 
Bedankt Rickvi68 voor je advies, maar lijkt mij niet iets om zonder risico te doen. Ik denk dat er een eenvoudigere manier is. Ik wacht nog even op iemand die misschien al een W7 naast een al draaiende W8 heeft gezet in een dual boot.
 
Wie Engels kan lezen wordt wijzer:


Windows 8 users: This stuff is now unnecessary. Just copy the entire contents to a FAT32 USB drive and it should boot correctly in native EFI mode.

Dat betekend, dat je de hele Windows 7 DVD naar een USB drive moet kopieëren. Ervoor moet je wel eerst in mapopties alle bestanden, ook systeembestanden en onzichtbare, zichtbaar maken...
 
Laatst bewerkt:
Lutz bedankt voor je antwoord.

Je schrijft:Wie Engels kan lezen wordt wijzer. Ik ga er vanuit dat je niet alleen de eerste zin hebt gelezen, maar ook de rest van het verhaal. Als je het echt goed hebt gelezen kun je constateren dat het niets heeft te maken met mijn bovenstaande vraag.
 
@mialo: Heb jij het goed begrepen? Ik stop met deze draad
 
Heb een werkende windows 7 naast en windows 8 geïnstalleerd (wel een tweede harde schijf), maar dit vergelijkbaar met een andere partitie. Hoe groot is je partitie die je voor windows 7 hebt gereserveerd? Minimaal wordt er geadviseerd om 20 gb vrij te hebben.
 
Heb een notebook met 1 Hd en de partitie voor W7 is 300 gig
 
Dus om even snel samen te vatten en duidelijk op papier uhmm beeldscherm te krijgen wat je handelingen zijn geweest.
- 1 HD waarvan je een nieuwe partitie hebt aangemaakt.
- vraag: Deze partitie geformateerd of niet?
- vervolgens windows 7 hierop geprobeerd te installeren.
 
Ik heb niet van mijn HD een nieuwe partitie gemaakt, maar een nieuwe partitie er bij gemaakt en geformateerd.


W7 DVD in de Ram Drive en hij begint te laden. Na enige tijd de vraag: Waar wilt u Windows Installeren? Ik kies dan in het keuzescherm voor de nieuwe aangemaakte partitie. Druk op "next" en dan volgt het volgende bericht " The partition on the disk selected for installation are not in the recommended order".

Het is een GPT partitie omdat de HD als GPT is ingedeeld/initialiseerd
 
GPT kan naar mijn weten na wat opzoeken niet zomaar in dual boot met windows 7 en 8 gedraaid worden. Wat handelingen zou moeten worden verricht en het is niet bepaald handig.
 
Hoi Mailo,

Ik heb nog's zitten studeren op dit topic, maar wat W4RH34D zegt kan waar zijn, en waar je ook tegenaan loopt is dat je de Windows 7 DVD in EFI modus moet opstarten.
Ik heb al verschillende sites geraadpleegd, maar dat is niet zo makkelijk om dat voor elkaar te krijgen.
Mocht het wel lukken, graag een uitleg, want ik loop tegen hetzelfde probleem aan, en uiteraard, als het mij lukt zal ik erover berichten.
 
Hoi,

Het is wel mogelijk om in een GPT partitie een ander os te zetten maar dan wort het een VM. Ik kies echter voor dual boot. Of iets niet handig is vind ik niet zo relevant als het eindresultaat maar goed is.
Mijn gpt hd opnieuw geformateerd. Bios van EFI naar LEGACY. Nieuwe MBR. Twee partities waarop W7 en W8. Nadeel is dat je maar 4 partities kunt maken. In gpt 128.

Wil je wel je EFI instelling en GPT behouden, zie onderstaande link
http://www.hodgin.ca/2012/10/02/creating-a-uefibios-windows-7-usb-and-installing-to-gpt-partitions/
 
Hoi,

Mooi dat het gelukt is, maar toch nog een vraagje, wat heb je nu gedaan met je herstel partities...
Het is een GPT partitie omdat de HD als GPT is ingedeeld/initialiseerd. Heb gisteren op Google gezocht maar er wordt aangegeven dat de HD opnieuw moet worden geformateerd en alles verwijderen, maar dat heeft betrekking op een single OS. Ben dan W8, de recovery en de andere zaken van HP kwijt. Dat kan nooit de bedoeling zijn met een nieuw notebook.
 
In W8 zit een optie om een herstelstation te maken. Dit op een usb stick die 20 gig moet zijn. In de plaats van de 6 herstel dvd,s die HP adviseerd. Verder heb ik een systeemherstel dvd gemaakt. Heb ook nog met Acronis een systeem back-up gemaakt.
Vervolgens alles van HP verwijderd.
 
@mialo
Top oplossing, had zelf ook al eens even gezocht en het is idd geen sinecure om die 2 op een pre-installed systeem naast elkaar te krijgen. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan