Windows 7 boot niet door xp installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstraeten

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
Berichten
243
Hallo,

Ik zit met een klein probleempje :cool:, ik draai windows 7 op mijn pc maar gisteren kwam een kameraad langs die graag xp terug op zijn harde schijf geintalleerd wilde hebben.
Zijn schijf hab ik gewoon als ide aangesloten en via mijn windows 7 zijn bestanden van de schijf gehaald, (zijn xp os wilde niet meer opstarten op zijn pc.)
Daarna heb ik xp geinstalleerd op zijn schijf en zijn schijf uit men pc gehaald.

Tot daar ging dus alles goed tot dat ik terug mijn windows 7 wilde opstarten, dat doet hij dus nietmeer.
Na wat googlen ben ik er dus achtergekomen dat dit komt doordat de bootinstellingen in mijn windows 7 zijn veranderd en dat ik dus eigenlijk mijn schijven had moeten uittrekken om het probleem te vermijden maar daar is het nu te laat voor.

Dus nu heb ik al geprobeerd om met de cd van 7 die boot recovery te gebruiken maar hij vind geen geinstalleerde os.
Ik heb ook al gelezen dat het programma easyBCD dit kan oplossen maar dit werkt enkel als je in een os geraakt, wat ik dus niet meer kan.

Nu was ik aant denken om xp even op een andere schijf te installeren die effe in men pc bijsteken en dan via dat programma die bootinstellingen aanpassen.
Of is hier nog een andere oplossing voor?:)

Alvast bedankt
 
Zou op de volgende manier gefixt moeten kunnen worden:
Start vanaf de W7 DVD, en kies die Reparatie-opties.
Kies daar de keuze: Opdrachtprompt
Gebruik verder de instructies in "Step Three: Manually Repairing the Vista Bootloader" of evt. zelfs met Step Four als het met Step Three niet in orde komt:
link

Let op dat je de schijfletter X: in het commando
x:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force
vervangt door de schijfletter van je DVD in die opdrachtprompt. Meestal zal dat D: zijn, maar dat hoeft niet. Desnoods probeer je ze allemaal uit totdat het commando werkt:
D:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force
E:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force
F:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force

etc.

Staat (gedeeltelijk) óók beschreven in dit MS artikel

Samenvattend ga je het fixen met het bootrec, bootsect.exe en (evt.) bcdedit.exe programma, dus niet met EasyBCD.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reactie :)

morgenavond weet ik als het werkt, heb er vandaag spijtig genoeg geen tijd voor :)
 
Heb het net die step 3 geprobeerd en het werkt niet :(

als ik "F:\boot\bootsect.exe /nt60 all /force"
ingeef dan krijg ik de melding op C: could not open the volume root directory, the parameter is incorrect, Op D en E zegt hij updated NTFS.

probeer ik de "del C:\boot\bcd"
dan geeft hij de melding: "does not contain a recognized file system"

En met de "bootrec.exe /rebuildbcd"
geeft die indentified windows installations:0

Hij herkend dus totaal niks meer van men C partitie als ik het goed begrijp.

En step 4 heeft geen nut als step 3 problemen geeft. :(
 
Probeer het dan zoals je zelf eerder geprobeerd had (dus de opstart van Windows te laten repareren). Zie dat dat mogelijk meerdere keren moet worden herhaald (einde van Step 2 op die webpagina):

Windows Vista will attempt to repair its bootloader now. Assuming you haven't totally busted up your boot files too bad, this step should conclude with a "Issues resolved" message and prompt you to reboot.

It doesn't? Or maybe it claims its fixed the problem, but it hasn't, not really? Read on.

The automated repair only fixes one thing at a time, and you might need several things fixed (MBR, bootmgr, boot folder). So boot the DVD again and repeat the whole process. If it's still not working after repeating the automated repair several times, carry on with the following manual steps.

Verder heb ik geen tips zo snel. Ik zou trouwens (maar wacht even een reactie daaromtrent af) dat je ook een reparatie-installatie van Windows 7 zou moeten kunnen doen om het opstarten weer werkend te krijgen. Ik heb echter geen specifieke instructies voor W7 daarvan, alleen voor Vista (deze), die wellicht kloppen maar ik geen zekerheid over heb.

Succes,

Tijs.
 
Ja ik heb het geprobeerd met de dvd om het te laten herstellen, maar op een gegeven moment moet je je windows 7 os aanduiden die hij moet herstellen, en die geeft hij bij mij niet, dus hij hersteld eigenlijk dus niks.

Ook heb je de optie om de browsen om dan zelf je partitie te selecteren waar w7 opstaat, maar ik geraak niet op mijn C schijf, dan zegt die dat deze geformateerd moet worden.
 
Met die nieuwe informatie zou ik gaan denken dat de hele partitietabel naar zijn grootje is.
Ik raad je aan met de pc bij een pc-reparateur langs te gaan. Je kunt evt. vooraf eens met een live CD (bijv. de Ubuntu Live CD) eens kijken of je bestanden en partities kunt zien op de (verschillende) harde schijven op je systeem.
Partitie-tabel te bekijken via in Ubuntu Live CD via System -> Administration -> Parition editor

Natuurlijk niets wijzigen, alleen kijken. Stel dat je wel je bestanden kunt zien in Ubuntu, dan zou je kunnen overwegen om die veilig te stellen op externe harde schijf vóórdat je de pc wegbrengt naar de reparateur.

Succes,

Tijs.
 
Hmm vreesde er alvoor dat er meer aan de hand was.
Heb net ook eens een externe schijf met xp op aan men pc gehangen, en in xp eens gekeken als ik aan mijn bestanden kan.
Ik had normaal 5 partities maar ik zie er maar 2 waar is in kan, en dan 1 lokale schijf die zogezegd geformateerd moet worden.

Wat als ik nu eens windows 7 opnieuw installeer op een externe schijf, kan ik dan niks aanpassen aan men bootinstellingen enzo? Of kan ik dit nu al proberen via xp wat op de externe schijf staat?
 
Je kunt Windows 7 niet installeren op een externe harde schijf.

Ik zou gewoon eens met de Ubuntu Live CD gaan kijken wat er wel en niet te zien is op je pc. Je bent dan ook beter geïnformeerd als je bij de pc-reparateur langsgaat:
a. Zichtbare/bereikbare mappen en bestanden doorbladeren op het systeem: Places -> Computer
b. Partitie-editor: System -> Administration -> Partition editor

Succes,

Tijs.
 
Heb net geprobeerd met de live cd en blijkbaar ziet hij allebij men schijven maar 1 werkt er maar van, de andere waar windows 7 dus opstond is onbruikbaar.

Is er nog een of andere manier om aan mijn bestanden te geraken?:confused:
 
Geen idee dat ik hier op het forum kan doorgeven, daarom het idee om een pc-reparateur de rest van de diagnose/analyse/data-redding te laten doen.

Tijs.
 
Heb men onbereikbare schijf in andere pc gestoken en ben nu met "getdataback" al men bestanden aant terug halen :thumb:

Schijf formatteren en w7 opnieuw installeren :cool: en volgende keer schijven uittrekken als ik nog eens zoiets ga doen :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan