Windows 7 DNS reageert niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

LisaSmith

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2011
Ik heb al vele fora afgezocht voor een mogelijke oplossing voor het probleem met mijn draadloos internet voor mij laptop met windows 7. Ik heb vernomen dat het een vaker voorkomend probleem is, maar ik heb nergens een oplossing/gelijke situatie kunnen vinden. Als computerleek zal ik nu mijn situatie voorleggen en ik hoop hierop een niet al te ingewikkeld antwoord op te ontvangen.

Er wordt aangegeven dat er wel verbinding is met het netwerk, maar dat er geen internettoegang is. Via 'problemen oplossen' kom ik te weten dat mijn DNS server niet reageert.

Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het probleem lost zich niet op.
- Internet protocol versie 4 staat op automatisch IP-adres en DNS server laten toewijzen
- ik heb mijn dns cache al leeg gemaakt

Ik begin inmiddels ten einde raad te raken en ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen.

MVG,

Lisa

Ook heb ik gelezen dat het soms aan je firewall kan liggen, maar de discussie hieromtrent is niet eenduidig. zo zou het onverstandig zijn hier veranderingen in aan te brengen of om hem geheel uit te zetten. zodoende ben ik hier zelf niet aan gaan sleutelen. maar tips zijn van harte welkom.

je kan hem uit zetten en kijken of je het probleem nog steeds hebt.
heb je het probleem nog steeds kan je hem weer aanzetten.
heb je het probleem niet meer gaan we kijken waar het aan ligt in je firewal(uitlaten is onverstandig)

Het feit dat jou DNS server niet reageert kan vele oorzaken hebben, beginnend met het probleem dat je geen DNS server krijgt toegewezen van je DHCP server. standaard laat de firewall van windows 7 gewoon dns verkeer toe dus als je (naar ik vermoed) nog nooit de firewall hebt bekeken hoef je daar niet meteen mee te gaan spelen.

Laten we bij het begin beginnen en kijken of je überhaupt een correcte verbinding hebt met je router.

- Open een cmd-prompt (start en in zoekvenster cmd intikken - rechtermuisknop op de verschijnende cmd optie en uitvoeren als administrator)
- tik "ipconfig /all" in. en druk op enter.
- zoek in de waslijst van gegevens je netwerkverbinding op en vertel ons wat jou ip adres isen de dns server.

Laatst bewerkt:
ik heb gehoort van de norton firewall die dat probleem had.(maar weet niet zeker)

De informatie van Ellasar is het meest relevant van de postings die nu geweest zijn.
Dan is er alvast iets wat je kunt doen/testen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup www.quantum.com
ipconfig /flushdns
nslookup www.quantum.com 8.8.8.8

Meld ons terug wat de uitvoer/meldingen zijn van de 2 nslookup commando's.
Natuurlijk mag je gerust een andere dns-entry testen, liefst meteen eentje waar je nu (in Internet Explorer) die DNS-problemen mee ondervindt.

We horen het wel.

Tijs.

Het feit dat jou DNS server niet reageert kan vele oorzaken hebben, beginnend met het probleem dat je geen DNS server krijgt toegewezen van je DHCP server. standaard laat de firewall van windows 7 gewoon dns verkeer toe dus als je (naar ik vermoed) nog nooit de firewall hebt bekeken hoef je daar niet meteen mee te gaan spelen.

Laten we bij het begin beginnen en kijken of je überhaupt een correcte verbinding hebt met je router.

- Open een cmd-prompt (start en in zoekvenster cmd intikken - rechtermuisknop op de verschijnende cmd optie en uitvoeren als administrator)
- tik "ipconfig /all" in. en druk op enter.
- zoek in de waslijst van gegevens je netwerkverbinding op en vertel ons wat jou ip adres isen de dns server.

ik ben er niet echt bekend mee (laat problemen meestal door een ander oplossen) maar dit is wat ik heb kunnen vinden:

verbindingsspec DNS achtervoegsel: sitecom 1341
IPv4-adres: 192.168.0.125
dan is er nog een fysiek adres: 00-26-B6-78-10-EB

verder wordt er bij mediumstatus vaak aangegeven dat het medium ontkoppeld is. dit klinkt niet goed...

a. Bij ipconfig /all had(den) ook de ingestelde/toegewezen DNS server(s) genoemd moeten zijn. Kijk nog eens een keer.
b. Tijdens netwerkverbindingsproblemen (zoals "medium ontkoppeld") zijn (natuurlijk) geen DNS-aanvragen mogelijk. Wellicht is er dus geen probleem met de DNS-server configuratie, maar gewoon met je netwerkverbinding. Beste test zou zijn om de pc/laptop bedraad te verbinden aan je router en dan te kijken of de problemen weg zijn/weg blijven.

Tijs.

De informatie van Ellasar is het meest relevant van de postings die nu geweest zijn.
Dan is er alvast iets wat je kunt doen/testen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup www.quantum.com
ipconfig /flushdns
nslookup www.quantum.com 8.8.8.8

Meld ons terug wat de uitvoer/meldingen zijn van de 2 nslookup commando's.
Natuurlijk mag je gerust een andere dns-entry testen, liefst meteen eentje waar je nu (in Internet Explorer) die DNS-problemen mee ondervindt.

nslookup www.quantum.com :
DNS request timed out
time out was 2 sec
server: unknown
address: 192.168.0.1

idem dito voor nslookup www.quantum.com 8.8.8.8

Kleine toevoeging nog:
Als er momenteel (bij ipconfig /all) geen DNS-servers worden genoemd maar wel een ipv4 adres, dan zouden er nog andere dingen aan de hand kunnen zijn:
Iemand heeft 'hard' een ip-adres (+ DNS-server) ingesteld ipv. het te laten toewijzen door je router.
Doe het volgende om dat na te kijken:
a. ipconfig /all vermeld géén DHCP server
b. [Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl
Rechtsklik op de actieve netwerverbinding en kies Eigenschappen
Dubbelklik op IPv4
Kijk of daar staat: Automatisch toewijzen (zowel bij IP-adres als bij DNS-server) of dat daar vaste waarden staan ingesteld.
Staan daar vaste waarden ingesteld, aangeven dat het automatisch toegewezen moet worden.

Succes,

Tijs.

Reactie op je nslookup test:
Lijkt erop dat je op dat moment een netwerkprobleem hebt naar je router, danwel je router een netwerkprobleem naar Internet. Ook kan hier het verhaal over vast ingesteld ip-adres (zie vorige posting) een oorzaak zijn.

Tijs.

ip-adres en dns-serveradres staan al op automatisch laten toewijzen.

verder heb ik het volgende kunnen vinden via ipconfig /all
DHCP server: 192.168.0.1
DHCP is in sommige gevallen wel ingesckakeld en in andere gevallen niet

Dan maar snel bedraad gaan testen.
Als blijkt dat de draadloze verbinding niet goed/betrouwbaar werkt, dan de huidige vraag sluiten en daarover een aparte, nieuwe vraag starten.

Tijs.

Wat vaak succes heeft: alles uitzetten, stroom eraf, modem aanzetten, router aanzetten, PC's aanzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan