Windows 7 en 8 onafhankelijk opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeeZet

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2007
Hoi allemaal

Wie kan mij helpen.
In de oude situatie heb ik 2 HDD's: 1 met W7 en 1 met XP.
Als ik op F12 druk tijdens het opstarten kan ik via het Bios kiezen van welke schijf ik opstart.
Dit beviel prima.
Nu wil hetzelfde met W8 en W7 en XP (ik heb er een HDD bijgeplaatst).
Ik krijg nu constant foutmeldingen tijdens het opstarten waarna ik een Ghost moet terugzetten, want alleen het laatste systeem doet het.
Start ik een ander systeem dan lopen de andere besturingssystemens vast met veel meldingen dat 'De Service User Profile Service verhindert het aanmelden' en de HDD's worden onbereikbaar door 'inconsistentie' en die repareerfunctie was na 2 1/2 uur nog niet klaar en heb ik toen maar geannuleerd.
Weet iemand hoe ik dit met W8 voor elkaar kan krijgen?

Peezet

Zonder de schijven waar XP en die waar W7 opstaan windows 8 op de 3e schijf geïnstalleerd?

Zou de XP schijf alleen erin hangen en een fixboot en een fixmbr uitvoeren in de herstelconsole en dan hetzelfde met de w7 DVD (opstartherstel) en w8 uitvoeren.

Hoi Lange Pier
Ja; ik heb de XP en W7 schijven losgekoppeld tijdens de installatie van W8.
Ik begrijp wat ik moet doen, maar weet niet precies hoe!
Kun je dat iets uitgebreider uitleggen: waar vind ik dat, heb ik een dos-prompt nodig enz?
Vast bedankt.

PeeZet

Hoi Lange Pier
Weet inmiddels alles van MBR's, bootsectoren, primaire parties, bootloaders en Windows bootmanager.
Alle schijven uitgebouwd en met twee andere schijven en niet geregistreerde Windows versies (dat was toch niet nodig) drie verschillende bootloaders in de MBR uitgeprobeerd.
Niet alle programma's doen wat ze beloven of zijn toch een paar jaartjes oud.
Uiteindelijk met PLOP een goede bootmanager in MBR met een uiterlijk van Windows 95 maar fantastisch werkend als je de examples doorleest en doorgronden.
Het werkt fantastisch. Een aanbeveler.
Wat mij betreft kan deze topic worden gesloten.

Groeten,
PeeZet

Laatst bewerkt:
Je kan de windows 7 schijf in de bios op first boot zetten, de rest op disabled, en dan windows 8 installeren op een andere partitie op die schijf dan die waar windows 7 op staat, de boot van de xp schijf blijft ongewijzigt.
afkoppelen van hdd's is niet nodig, dat stel je in de boot in de bios in, net zoals je kiest om welke hdd als bootschijf te gebruiken in de bios.
Op de windows 7 schijf heb je dan een dualboot met windows 7 en 8.
Of heb je op beide schijven maar 1 partitie? verklein dan de partitie waar windows 7 op staat als je ruimte genoeg hebt en formateer er een partitie bij in schijfbeheer.

Succes.

Ook als je 3 harde schijven in je pc zet als dat wil, hoef je nog steeds niks los te koppelen, in de bios bepaal je welke schijf de bootschijf wordt, ook al hangen er 20 hdd's aan. De second boot en de rest behalve de first boot op DISABLED
In geval de dvd speler ook moet starten zet je die op first, en de betreffende schijf op second.

wist je trouwens dat als je windows xp installeerd op een computer waar win 7 en 8 op staan, en je daarna de boot hersteld met de windows 7 of 8 dvd, dat je zowel 7, 8 en xp in een dualboot hebt?
Als je daarna windows 7 of 8 weer zou installeren is xp weer uit de boot verdwenen, dat is een situatie op 1 schijf dan.

toch een beetje omslachtig als je windows 7 en 8 van aparte schijven laat starten en het in de bios steeds moet wijzigen, als ze samen zeer goed in een dualboot passen.
De boot van windows 7 en 8 kunnen prima samen in 1 dualboot.
Je kan er zelfs voor zorgen dat beide schijven die zelfde dualboot bezitten, zodat beide schijven diezelfde dualboot opstarten.
je kan gewoon de pc opstarten en windows 8 installeren op een andere schijf, die dan opgenomen wordt in de boot van de windows 7 schijf, stel je daarna de windows 8 schijf in als bootschijf en je repareert de boot met je windows dvd, heb je ook op je windows 8 schijf een dualboot.
Scheelt je wat tijd in steeds moeten switchen in de bios.

PS
Als je toch de angst hebt dat de windows 8 dvd je xp boot aan zal gaan tasten, dan kan je in dat opzicht die xp schijf best afkoppelen.

Laatst bewerkt:
Hoi Lange Pier
Weet inmiddels alles van MBR's, bootsectoren, primaire parties, bootloaders en Windows bootmanager.
Alle schijven uitgebouwd en met twee andere schijven en niet geregistreerde Windows versies (dat was toch niet nodig) drie verschillende bootloaders in de MBR uitgeprobeerd.
Niet alle programma's doen wat ze beloven of zijn toch een paar jaartjes oud.
Uiteindelijk met PLOP een goede bootmanager in MBR met een uiterlijk van Windows 95 maar fantastisch werkend als je de examples doorleest en doorgronden.
Het werkt fantastisch. Een aanbeveler.
Wat mij betreft kan deze topic worden gesloten.

Groeten,
PeeZet
Ow, zie je dan wel de andere schijven in windows als er je eentje hebt gekozen om van te booten?, "vrougah" stonden die dan op hidden.

Hoi Lange Pier

Je kan per partitie beslissen in de bootmanager of je hem wil zien!
Werkt prima

Groeten,
Zetweeh

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan