Windows 7 en Active Directory homedir

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik zit met een klein probleem. Ik wil een paar pc's migreren van XP naar win 7 Pro. Alles lijkt tot nu toe goed te gaan, behalve de netwerkshares.
Ik draai win 2003 server en stel daar in de Active Directory de homemap in op (voorbeeld) //server/home/user.
De overige shares worden vanuit een in de AD ingestelde batchfile gemaakt dmv NET USE...

Het moet ongeveer deze structuur zijn voor elke ingelogde user:

H: persoonlijke schijf, gekoppeld aan de usermap op de server
S: Softwareshare op server
P: Public documents op server

S en P zijn due voor iedereen toegankelijk en worden via batfile ingesteld. H blijft voor iedere user gelijk, alleen wijst voor iedere user naar een andere map op de server.

Als ik vanaf een XP machine inlog, dan krijg ik de shares die via de batchfile ingesteld staan, te zien, evenals de in de AD ingestelde H: schijf.

log ik uit en log ik in via een windows 7 machine (die verder al in het domein hangt), dan zie ik wél de shares die vanuit de batch worden aangemaakt, maar niet de H: die ik in de Active Directory heb ingesteld.

Heeft iemand een idee waar het verschil zit tussen XP en win 7, waardoor dit niet vanuit AD werkt? Ik kom er zelf even niet uit nl. :o

Alvast bedankt voor het meedenken.

Eerst maar eens kijken of H: op die Win7 computer niet al gebruikt wordt (voor harddisk partitie, cd/dvd speler, externe harde schijf, memory-stick etc.)
Dus eerste stap is kijken in Schijfbeheer.

Tijs.

Hallo,

kijk tevens ook in de event viewer waarom de fout gemaakt word;).

Ik heb even gekeken maar niet echt iets kunnen vinden. :confused:
Wat ik wel zie is dat alle shares verdwijnen. Als ik inlog op het domein en klik meteen op "deze computer", dan zie ik inderdaad mijn shares staan, maar binnen een paar seconden zie ik ze een voor een verdwijnen. Voer ik daarna bv het logon.bat script, wat ik ook in de AD heb staan, opnieuw uit, dan komen ze weer terug.

Kijk ook of er group policies zijn die alleen op W7 werkzaam zijn. Meer tips heb ik niet, zo vanaf hier.

Tijs.

Bedankt voor het meedenken allemaal :thumb:
Ik ga dat ook even nakijken. Het moet in ieder geval iets zijn dat pas ná het inloggen wordt uitgevoerd.

Ik heb inmiddels nogmaals getest op XP en daar zie ik de 5 shares die ik maak, staan en kan ze ook benaderen.
Bij W7 zie ik ze allemaal staan maar elke +/- seconde zie ik er een verdwijnen. Dus niet dat alles in één keer verdwijnt.
Ik zie trouwens op internet ook dat er meer mensen zijn met share problemen en windows 7. Ik zal daar ook eens kijken of er ergens een oplossing gepost is.

Nog maar even een update, want ik kom er helaas niet uit.
Een paar dingen geprobeerd :

Firewall op de betreffende pc geheel uitgeschakeld : geen effect
verwerking lokaal beleid in de policy uitgezet : ook geen effect
dezelfde batchfile die ik in de AD heb ingesteld, ook nog eens lokaal gekopieerd en in de map "opstarten" geplaatst : ook geen effect.

Verder in de batch een pauze gezet zodat het scherm open blijft.

Wat ik daarin zie is dat bij het aanmelden als het script wordt uitgevoerd, de melding verschijnt dat de share reeds bestaat; dus e.e.a. gaat goed.
Binnen 30 seconden verdwijnt alles uit de verkenner en als ik dan hetzelfde script weer uitvoer, worden de shares alsnog weer aangemaakt zonder melding dat ze al bestaan.

aanvulling: Ik heb ook nog "altijd wachten op netwerk" ingeschakeld.

Ze worden dus echt verwijderd uit de NET USE lijst en niet alleen niet weergegeven...

Blijft vreemd. :confused:

Laatst bewerkt:
Maak een aparte GPO aan voor die pc alleen en stel op computer niveau drive maps in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan