windows 7 en vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik krijg het niet voor elkaar om tussen mijn vista PC en de W7 laptop een thuisnetwerkje te maken. weet iemand een goed stappenplan te vinden op internet?

Misschien heb je hier wat aan?

nah.... vast wel! thx. ik ga ermee aan het werk.

Heb hele stappenplan uitgevoerd. Toch kan ik vanaf beide kanten de andere pc, cq laptop, niet benaderen. ze kunnen elkaar niet vinden.
Op beide PC's staat netwerldetectie volledig open.
Zou het kunnen dat ik ook iets in mijn router moet doen?

Op beide pc's dezelfde werkgroep ingesteld.
Zo niet, doe het dan als volgt.
http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows7/Join-or-create-a-workgroup

Netwerkdetectie inschakelen.
Ga eens naar Computer--> Klik links op "Netwerk"--> Bovenaan in de balk op "Netwerkcentrum"--> Klik links op Geavanceerde instellingen voor delen--> Zet dan de eerste 3 instellingen op ingeschakeld.

Zo dus:
attachment.php

Bijlagen

• deelinstellingen.png
    deelinstellingen.png
    28,6 KB · Weergaven: 46
Hoi !

PC-namen verschillend ?
Netwerknaam hetzelfde ?
Gebruikersnaam + ww hetzelfde ?
Op beide PC's de juiste bevoegdheden (beheerder/administrator)?
Firewall juist geconfigureerd ?

Is het antwoord op alle vragen: "ja", dan werkt het gegarandeerd; doe dat soort dingen in onze 55+-flat elke week wel 'n keer de laatste 4 jaar....

Greetz,

Harry.

Elke PC heeft zijn eigen naam. Zou die hetzelfde moeten zijn? Dat staat niet in de beschrijving en zo vind je toch ook niet makkelijk de juiste?
Netwerknamen zijn ook niet hetzelfde. In de een heet het thuis, in de ander private. Dat kan niet anders.
Gebruikersnamen zijn ook niet hetzelfde, want het zijn verschillende gebruikers.
Maar ook dit staat allemaal niet in de beschrijving van microsoft....

Hoi !

PC-namen moeten inderdaad verschillend zijn.
Met verschillende gebruikers heb je echt 'n probleem, wat @Microsoft ook zegt.

Verschillende netwerk-namen gaat never-nooit werken.

Is uiteraard geen probleem met Win 7 PC's, dat maakt het via thuisgroep veel eenvoudiger.

Het rechten-gedoe geeft zeker met Vista, maar ook met XP altijd veel problemen.
Zie het aantal vragen alleen al op dit forum...

Sterkte !

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
De PC's hebben inderedaad beide een andere naam: de ene heet 'laptop' en de ander heet 'desktop'. Dat moet dus kunnen....?

De gebruikersnamen heb ik inmiddels op beide machines gelijk gemaakt. Ze hebben beide admin rechten.

Dan wordt er naast de computernaam ook een beschrijving van de computer gevraagd. Ik heb voor de beschrijving van de computer dezelfde naam aangehouden dus resprectievelijk 'laptop' en 'desktop'.

Vervolgens wordt gevraagd naar de werkgroep. Deze heb ik op beide 'thuis' genoemd.

Toch doet het netwerkje nog helemaal niks. In de laatste reactie wordt gezegd:
Verschillende netwerk-namen gaat never-nooit werken.

Maar wat wordt dan precies met 'netwerk naam bedoeld?
Als het bij andere met een Win 7 en een Vista PC werkt, moet dat hier toch ook kunnen?

Hoi !

Tja, ik heb er zelden problemen mee gehad...

Uiteraard moet de netwerknaam hetzelfde zijn, dus da's goed; bijv. alle PC's werkgroep o.i.d.

Zien beide PC's elkaar helemaal niet ?

Greetz,

Harry.

Hoi.

Nee, ze zien elkaar totaal niet. Ik heb de firewall van IOC nog eens goed bekeken, maar ook daarin lijkt alles goed te staan....

Hoi !

Dan heb je toch echt 'n firewall probleem......dat je geen toegang hebt is mogelijk, maar dat ze elkaar niet zien is voor mij onbegrijpelijk.

Ik ken geen andere mogelijkheden; net hier nog even het netwerkje nagelopen, maar de instellingen staan zoals ik hier al aan gaf (2 x Win 7, 1 x Vista, 1 x XP).

Greetz,

Harry.

Greetz,

Harry. zo

Hoi,

Bingo!
Ik heb mijn UPC firewall uitgeschakeld (hoewel ik het idee had dat ie gewoon goed was geconfigureerd) en mijn Windows Firewall ingeschakeld.
Nu ben ik een stuk verder, want de PC's worden over en weer gevonden.
Nu is alleen nog het probleem dat ik er niet in kan. Ik heb de gebruikersnamen al eerder op beide machines gelijk gemaakt, maar daar zitte geen wachtwoorden aan gekoppeld. Toch lukt het niet om de machines over en weer te benaderen....
Nog een tip voor me?

Hoi !

Probeer es op beide PC's een wachtwoord in te stellen ; dezelfde gebruikersnaam is OK.

Ik neem aan dat je op beide PC's al de betr. schijven/mappen gedeeld hebt.

Greetz,

Harry.

Ja hoor, alles gedeeld wat er te delen valt....
Ook op beide PC's wachtwoord ingesteld. Ze zien elkaar wel, maar benaderen.... ho maar....:mad:

Voor de zekerheid even beide firewalls (UPC én Windows) uitgeschakeld. Nog steeds kan ik over en weer de computers nu wél zien, maar niet benaderen: melding: controleer of uw gebruikersnaam en wachtwoord juist is.

Dat is toch vreemd. Op allebei de PC's dezelfde gebruikersnaam (met admin rechten) én hetzelfde wachtwoord.... :evil:

Voor de zekerheid even beide firewalls (UPC én Windows) uitgeschakeld. Nog steeds kan ik over en weer de computers nu wél zien, maar niet benaderen: melding: controleer of uw gebruikersnaam en wachtwoord juist is.

Dat is toch vreemd. Op allebei de PC's dezelfde gebruikersnaam (met admin rechten) én hetzelfde wachtwoord.... :evil:

Nou, schiet mij maar lek. Ik heb de gebruikersnaam op beide machines veranderd. Ik had op beide de gebruikersnaam: Jut en Jul. Beide met hoofdletters, helemaal hetzelfde dus. Dat deed ie niet. Toen heb ik op beide machines de gebruikersnaam veranderd in: Jut

Dat heeft resultaat gehad. Mijn Win7 machine ziet nu mijn Vista, ik kan hem benaderen, etc, etc. Maaaaaaar.... andersom nog niet. Als ik vanuit mijn Vista naar mijn Win7 wil, krijg ik weer de melding dat de gebruikersnaam of het wachtwoord niet goed is.

Kortom, we zijn er bijna en dan heb ik mijn contributie voor Helpmij er in 2012 alweer uit :p

Zou iemand in het ouwe-van-dagen-huis van Harry Snor nog enig idee hebben hoe ik dit laatste kleine probleempje op kan lossen?

Heyyyyy... morgen precies 10 jaar lid. Feessie?????

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan