Windows 7 heeft wel degelijk hardware drivers nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.525
Na een aantal ervaringen met laptops en PC’s met Windows 7 installaties leek het me goed deze ervaringen hier op het forum te delen. Ik zie dat Harry Snor er ook al een bericht aan gewijd heeft.

Goed, wat blijkt, Windows 7 heeft wel degelijk specifieke hardware drivers nodig, dit in tegenstelling wat velen denken/beweren.
Dat heb ik nu een aantal keren al meegemaakt, bijv. bij een PC met een Gigabyte mobo en een ASUS mobo en laptops van Fujitsu Siemens en van ASUS.

Bij de Windows setup blijken drivers van de leverancier nodig te zijn voor AHCI, SATA-3 en USB3.
Maar ook als Windows 7 geïnstalleerd is en u in het hardware overzicht gaat kijken zult u zien dat niet alle hardware goed geïnstalleerd is. Ook daar is dan een specifieke driver van de fabrikant nodig.

Tenslotte heb ik gisteren net meegemaakt dat, op een ASUS laptop, de ingebouwde camera bij het Skypen het videobeeld ondersteboven liet zien en bovendien heel donker, tot zelfs zwart. Dat bleek veroorzaakt te worden door de driver die Microsoft/Windows 7 zelf geladen had. Na downloaden van de (XP!) driver voor deze camera van de fabrikant was het probleem opgelost. Ook de ingebouwde cardreader werkte niet, ondanks het feit dat het hardwareoverzicht geen probleem meldde. Ook hier bleek de XP-driver van de fabrikant de oplossing te zijn. Kennelijk werken de oude XP-drivers van de fabrikant beter dan de Windows 7 MS drivers.

Mijn conclusie is dan ook dat: 1) het een fabeltje is dat met Windows 7 de driver drama’s verleden tijd zouden zijn en 2) u er beter aan doet de drivers van de fabrikant te gebruiken dan die van Windows 7, zelfs als de fabrikant alleen maar XP drivers heeft.

Advies: als onder Windows 7 bepaalde hardware niet, of niet goed, functioneert, ga dan naar de web site van de hardwarefabrikant en download daar de drivers en installeer die. hele grote kans dat het probleem dan is opgelost.
 
Service Pack 1 voor Windows 7 is pas net (min of meer) gereed. Dat Windows 7 niet alle hagelnieuwe hardware ondersteunt (USB3, SATA3 etc.) kun je Windows 7 niet kwalijk nemen. Het is altijd een goed plan om, voordat installatie van Windows wordt begonnen, de drivers van de fabrikant alvast beschikbaar te hebben.

Dat er soms/regelmatig via Windows Update (of met Windows meegeleverd) foute drivers worden geïnstalleerd was in Vista ook al zo.

Verder goede tips/informatie in de posting, dus (wat mij betreft) bedankt voor het posten ervan! :thumb:

Tijs.
 
Hmmm, ik ben toch van mening dat een nieuwe OS pas uitgebracht moet worden als het alles ondersteunt, ook de hagelnieuwe software. Maar dit terzijde...:)

Thanks for the post..:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan