Windows 7 herinstalleren met behoud partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

gladiator30

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2010
Kan iemand mij precies uitleggen hoe ik windows 7 kan herinstalleren met behoud van de bestaande partities? Onder XP was dat zo makkelijk, met W7 heb ik laatst al een hele schijf verkloot met herinstallatie, dat mag me niet nog een keer gebeuren. Ik heb 4 partities: C,D,E en F. Ik wil dus alleen C formatteren en daarop een schone installatie van W7 doen, maar de andere 3 partities moeten ABSOLUUT behouden blijven met alle gegevens. Wie kan mij dit precies uitleggen aub? Ik kan op internet geen hele duidelijke handleiding hiervoor vinden, nadat het de 1e keer mis is gegaan, durf ik niet zomaar weer iets te proberen. Alvast bedankt.

@gladiator30 : in principe moet dit gewoon gaan lukken, alleen zit idd. de truuk in de eerste schermen die voorbij gaan komen.
Als jij opstart met de 7 DVD in de DVD lade dan is het een kwestie van verdraaid goed opletten op welke schijf Windows zichzelf wil gaan installeren. Als daar wat anders staat dan C (en let dan vooral op de grootte van de schijf die gebruikt gaat worden voor installatie) dan zou dit goed moeten gaan. Je weet nu hoe groot de partities zijn dus als Windows voorstelt een partitie te gaan formatteren en daarna zichzelf te installeren op een schijfpartitie die een andere grootte heeft dan je huidige C, dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen, dan wordt vermoedelijk een andere partitie gebruikt en dat wil je niet.

Daarnaast (en dat verdient verrweg de voorkeur) is het zo dat je ALTIJD een backup moet hebben van je belangrijke data en omdat je schrijft dat er geen partities verloren mogen gaan, neem ik aan dat je nog geen backup van die andere partitie(s) hebt? Ik stel dus voor dat je begint met de aanschaf van een externe harddisk van een tientje of 6 en eerst al je belangrijke data daarnaartoe kopieert. Daarna is het veel 'rustiger' experimenteren met een nieuwe Windows installatie op C .................... toch?

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik weet alleen nog steeds niet zeker of de juiste uitleg erbij zit, want zoals het beschreven staat in de handleiding, heb ik het de 1e keer gedaan als ik het me goed herinner. Alleen waren toen toch de andere partities ook geformatteerd zonder dat ik daarom gevraagd had. Ik heb inderdaad helaas nog geen externe HD , want dan is het inderdaad veel makkelijker om te experimenteren hiermee. Het aantal bestanden is gewoonweg te groot om te back-uppen, dus een externe lijkt me de beste oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan