Windows 7 herkent serial ata harde schijven niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

peervdb

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2005
Berichten
63
Zojuist heb ik een nieuwe Windows 7 install gedaan en nu worden mijn Maxtor en WD SATA harde schijven niet meer herkend door Windows Explorer. De BIOS en de Windows hardwaremanager herkennen de schijven wel, maar ik kan ze niet meer openen in explorer.
Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
 
In de BIOS of in Windows? Waar moet ik precies kijken?
 
Schijfbeheer is in Windows: [Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc
Maak het scherm maximaal groot, en kijk of en hoe je SATA schijven er staan (vooral in het onderste deelvenster).

Succes,

Tijs.
 
Bij deze de screendump. Zo te zien betreft het slechts 1 schijf, waarvan 2 partities niet actief zijn oid. Heb geprobeerd deze actief te maken, maar wat werkt niet.
 

Bijlagen

  • Schijfbeheer.jpg
    Schijfbeheer.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 188
Als ik je schermafdruk zo zie is minstens 80% van alles te zien, inclusief de SATA schijf/schijven/partities. Je vraag is dus incorrect geweest.

Waar gaat het nu over? Die 2 partities op schijf 3 die nu geen schijfletter hebben?
Lijkt erop dat je die partities wel hebt aangemaakt, maar nog niet geformatteerd. Als je zeker weet dat er geen data op die 2 partities staat, dan kun je ze formatteren door erop te rechstklikken.

Overigens is mij onduidelijk wat Windows7 met dit probleem te maken heeft (als je idd. 2 partities hebt aangemaakt zonder ze te formatteren). Per slot werkt dit precies hetzelfde in Vista, XP etc. én alle schijven (incl. de SATA schijven) zijn in beeld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal, de 2 "lege" partities stonden namelijk helemaal vol met films en tv-programma's en hadden de letters J en K. Hier heb ik niets aan gewijzigd, ik heb alleen Windows 7 geïnstalleerd op de C-schijf. Ben ik nu alles kwijt of is dit nog terug te halen?
 
Er moet wel het een en ander zijn terug te halen.

Hopelijk heeft mrmusic hier directe tips over. Probleem is dat de meeste hulpmiddelen hieromtrent
1. Niet gratis zijn
2. Voor een leek moeilijk te gebruiken / mogelijk gevaarlijk zijn

Je zou TestDisk kunnen gebruiken om te kijken of je de partitie-tabel weer in orde kunt krijgen.
Andere mogelijkheid is het gebruik van PtEdit om op schijf 3 de partitie-soort om te zetten naar NTFS (=type 07) van de partities die je nu niet kunt zien.
[Ik neem aan dat je ze als NTFS had geformatteerd).

Succes,

Tijs.
 
Tijs bedankt, super! Ik heb TestDisk gebruikt en er bleek een conflict te zijn en dat is nu opgelost, waardoor de verloren partities weet zichtbaar zijn :) Toch raar dat dit conflict pas is ontstaan na het installeren van Windows 7.
Mrmusic ook bedankt voor de zeer snelle reactie.

Groeten,
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan